بهره‌مندی از الطاف الهی با قرائت ادعیه امام سجاد(ع) در روزهای آخر رمضان
کد خبر: 1431439
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۱
حجت‌الاسلام میرباقری بیان کرد:

بهره‌مندی از الطاف الهی با قرائت ادعیه امام سجاد(ع) در روزهای آخر رمضان

گروه اندیشه: رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: استفاده از دعاهای امام سجاد(ع) در روزهای آخر ماه مبارک رمضان بهترین روش برای کسب الطاف الهی در این ماه مبارک است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سید‌مهدی میرباقری، رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم شب گذشته، 29 تیر همزمان با سومین شب قدر در بارگاه هشتمین امام شیعیان با اشاره به اینکه انسان باید لحظه‌ای از یاد خدا غافل نشود، اظهار کرد: گاهی یک نگاه انسان را به هلاکت می‌کشاند، بر این اساس باید همیشه به یاد خدا باشید حتی با ذکر خدا به خواب روید و با ذکر خداوند از خواب برخیزید.

وی با اشاره به اینکه بدترین گناه، گناهی است که صاحب گناه آن را کوچک بشمارد، گفت: انسان با یک کار اشتباه ممکن است تمام اعمال خیر خویش را از دست دهد، به‌نحوی که انجام یک کار اشتباه موجب از دست دادن ثواب بسیاری از اعمال خیر او شود و یا او را از انجام عمل خیر باز دارد، مانند هواپیمایی که به‌دلیل یک نقص فنی از پرواز می‌ایستد.

رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم با تأکید بر استفاده از شب قدر ابراز کرد: با توجه به اینکه خداوند به برکت پیامبر اکرم(ص) شب قدر را نازل کرده است، انسان می‌تواند این فرصت الهی را غنیمت بشمرد زیرا این شب راهی میان‌بر برای انسان است و از رفتن هزاران راه دیگر تا رسیدن به خدا برتر و بهتر به‌شمار می‌رود.

‌شب قدر، شبی که‌ در آن به انسان ایمان، اخلاص، توکل و طهارات نفس داده می‌شود

حجت‌الاسلام میرباقری با بیان اینکه شب قدر درجات و مراتبی دارد، عنوان کرد: از آنجا که در شب قدر به انسان ایمان، اخلاص، توکل و طهارات نفس داده می‌شود، همچنین از آتش جهنم دور می‌شود، انسان باید تلاش کند به بالاترین درجه شب قدر برسد.

وی با اشاره به شأن نزول آیه 3 سوره قدر «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ، شب قدر بهتر از هزار ماه است»، اظهار کرد: این آیه با درخواست عده‌ای که خطاب به پیامبر(ص) گفتند: «یا رسول الله(ص)! افرادی بوده‌اند که 120 سال از خدا عمر گرفته و عمر خویش را صرف جهاد با خدا کرده‌اند، ما چگونه می‌توانیم با عمر کم از ثواب این جهادگران بهره‌مند شویم» بر پیامبر(ص) نازل شد تا مردم از برکات این شب بهره ببرند.

رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم شب قدر را به زیارت حرم امام رضا(ع) تشبیه کرد و ادامه داد: برخی از زائران حرم امام رضا(ع) زمانی‌که از حرم خارج می‌شوند، مانند نوزاد تازه متولد شده از مادر هستند که هیچ گناهی ندارند.

حجت‌الاسلام میرباقری با تأکید بر حفظ حالت پاکی پس از زیارت امام رضا(ع) و شب قدر افزود: انسان در هنگام دعا حالتی به‌دست می‌آورد که پس از خروج از حرم یا در شب‌هایی غیر از شب‌های قدر ممکن نیست آن حالت را به‌دست آورد، بر این اساس عده‌ای از افراد هستند که از برکات و فیوضات شب قدر و زیارت امام رضا(ع) بهره‌مند نمی‌شوند و افرادی هم هستند که این حالت معنوی را کسب کرده و تا قیامت آن را از دست نخواهند داد، لذا حفظ حالت معنوی و پاکی پس از دعا امری ضروری به‌شمار می‌رود.

درهای آسمانی در شب قدر گشوده و رزق‌های آسمانی نازل می‌شود

وی با بیان اینکه درهای آسمانی شب قدر گشوده می‌شود و رزق‌های آسمانی در این شب نازل می‌شود، گفت: امام سجاد(ع) در روز آخر ماه مبارک رمضان فرمودند: «ای خدایی که از داده‌هایت پشیمان نمی‌شوی و توقعی در برابر داده‌هایت نداری، ما تو را شکر می‌کنیم به خاطر نعمت‌های فراوانی که به ما داده‌ای»، بر این اساس نعمت‌هایی که خداوند به شما داده است را ببینید و قدردان آنان باشید چراکه دیدن نعمت‌های خداوند موجب پی بردن به لطف خدا در حق خویش می‌شود و انسان با این بصیرت می‌تواند بلاها را نیز نوعی موهبت الهی برشمرد که مورد امتحان واقع شده و باید از این امتحان سربلند بیرون آید.

رئیس دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم با تأکید بر دوری از عجب و شرک ورزیدن به نعمت‌های الهی، بیان کرد: نعمت خدا نشانه دعوت انسان است و در هر نعمتی که خداوند به انسان داده یک دعوت نهفته شده، بر این اساس اگر انسان بتواند درک کند که خدا نعمت‌ها را به‌خاطر هدایت وی به او عطا کرده، حتی فقر را نعمت برشمرده و قدردان این نعمت الهی می‌شود.

حجت‌الاسلام میرباقری امید به خدا را فضیلتی برشمرد که از جانب خدا به انسان داده شده است و افزود: ماه مبارک رمضان و شب قدر نعمت بزرگی است که از سوی خداوند نازل شده است بنابراین اگر انسان نتوانست بهره کافی را از این شب‌های بابرکت ببرد، می‌تواند با دعا کردن در روزهای آخر ماه مبارک رمضان از لطف خداوند بهره‌مند شود که استفاده از دعاهای امام سجاد(ع) در روزهای آخر ماه مبارک رمضان بهترین روش برای کسب الطاف الهی در این ماه مبارک است.

captcha