شیرخوارگان حسینی با لالایی رباب برای علی‌اصغر(ع) هم‌نوا می‌شوند
کد خبر: 1465219
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱
در 50 نقطه خراسان جنوبی؛

شیرخوارگان حسینی با لالایی رباب برای علی‌اصغر(ع) هم‌نوا می‌شوند

گروه اجتماعی: امسال در 50 نقطه خراسان جنوبی شیرخوارگان حسینی با لالایی رباب برای علی‌اصغر(ع) هم‌نوا می‌شوند.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، همه ساله تعداد زیادی از عاشقان اهل بیت(ع) در صبح اولین جمعه از ماه محرم از دو ثقل یعنی کتاب خدا و عترت پیامبر(ص) استعانت می‌جویند و تمسک به سیره اهل بیت به بزرگداشت جهانی حضرت علی اصغر(ع) می‌ پردازند.



على اصغر(ع) مظلوم‌ترین چهره کربلا است؛ در زیارت ناحیه مقدسه، درباره این کودک شهید یعنی حضرت علی اصغر(ع) آمده: «السَّلامُ عَلى عَبدِ اللّهِ بنِ الحُسَینِ الطِّفلِ الرَّضیعِ، المَرمِیِّ الصَّریعِ، المُتَشَحِّطِ دَما، المُصَعَّدِ دَمُهُ فِی السَّماءِ، المَذبوحِ بِالسَّهمِ فی حِجرِ أبیهِ، لَعَنَ اللّه ُ رامِیَهُ حَرمَلَةَ بنَ کاهِلٍ الأَسَدِیَّ»



همایش شیرخوارگان حسینی؛ مناسک مذهبی بزرگداشت عاشورا



همایش شیرخوارگان حسینی یکی از مناسک مذهبی بزرگداشت عاشورا  است که به یاد کودکان شهید شده در روز عاشورا از سوی مسلمانان در ایران و بسیاری از کشورهای برگزار می‌شود.



حضور مشتاقانه مادران در این همایش معنوی به همراه کودکان و نوزادان 6 ماهه خود یاد و خاطره نوزاد 6 ماهه دشت کربلا را تداعی می‌کند؛ نوزادی که به جرم تشنگی قربانی دشمنی شد و برای همیشه تاریخ داغش برای دوستداران خاندان اهل بیت(ع) ماندگار و تازه ماند.



حجت‌الاسلام کاظم لطفیان، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به اینکه گرامیداشت مقام حضرت علی‌اصغر(ع) در اولین جمعه از ماه محرم‌الحرام برگزار می‌شود، گفت: 50 نقطه شهری و روستایی در خراسان جنوبی میزبان همایش شیرخوارگان حسینی است.



وی با اشاره به شهادت طفل شیرخواره امام حسین(ع) بیان کرد: شهادت طفل شش ماهه امام حسین(ع) بیانگر این موضوع است که سیدالشهدا با بردن علی‌اصغر(ع) به صحنه عاشورا هدف بسیار بالایی دارند.



همایش شیرخوارگان حسینی؛ بیانگر مظلومیت حضرت علی‌اصغر(ع)



مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه برگزاری همایش شیرخوارگان حسینی مظلومیت حضرت علی‌اصغر(ع) را به جهان می‌شناساند، اظهار کرد: گرامیداشت یاد آن حضرت در ایران و جهان، واقعه و نهضت عاشورا پژوهی را در دنیا پیاده کرده و سرباز گیری در لشگر حق را محقق می‌کند لذا با بلند کردن گهواره شیرخوارگان شیعه بودن خود را فریاد زده و عواطف انسانی را به لرزه می‌اندازیم.



لطفیان با اشاره به اهمیت هدف امام حسین(ع) از مبارزه با لشکر یزید در روز عاشورا بیان کرد: موضوعی که سیدالشهدا به خاطر آن قیام کرد بیان حقیقی به خداوند یگانه بود و این هدف وی تا اندازه‎ای در نزد ایشان ارزشمند بود که ایشان حاضر بودند از همه چیز خود حتی از طفل شش ماهه خود نیز بگذرند.



وی بیان کرد: عبدالله‌ابن حسین معروف به علی‌اصغر نام کوچک‌ترین فرزند امام حسین(ع) و رباب بنت امری القیس است که در سال 61 هجری قمری در سن 6 ماهگی در حادثه‌ عظیم و تاریخی کربلا به شهادت رسید.



مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: فرزند شیرخواره سید الشهدا(ع) هنگامی که از تشنگی بی‌تاب شده بود در دستان پدر در حالی که فریاد بر آورد اگر به من رحم نمی‌کنید به این کودک رحم کنید اما در این هنگام تیری از سوی حرمله بن کاهل اسدی، گلوی طفل شیرخواره را نشانه گرفت و امام حسین(ع) خون فرزند خردسالش را در دستان خود گرفت و به سمت آسمان پاشید.



خون گلوی طفل شیرخواره؛ زمینه‌ساز احیای مکتب اسلام



لطفیان با اشاره به اینکه حضرت علی‌اصغر(ع) کودکی بی‌سلاح و بی دفاع بوده است، افزود: شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) در واقعه کربلا بیانگر این نکته است که برای دفاع از اسلام سن و سال مطرح نیست و خون گلوی این طفل شیرخواره مکتب اسلام را احیا و حقانیت آن را اثبات کرد.



 وی با بیان اینکه امام حسین(ع) علی اصغر را چون علی اکبر شبیه‌ترین مردم به رسول خدا(ص) معرفی کرد و افزود: حضرت علی‌اصغر(ع) به‌خاطر شرایط سنی عملاً نقش فیزیکی در قیام امام حسین(ع) نداشتند اما حضور ایشان از نظر روحی و روانی و عاطفی نقش به‌سزایی در تأثیرگذاری این قیام داشت.



مدیرکل تبلیغات خراسان جنوبی با بیان اینکه باید تلاش‌های خود را در زمینه معرفی فرهنگ اهل بیت در جامعه افزایش دهیم، اظهار کرد: پیام مظلومیت امام حسین‌(ع) و کوچکترین رزمنده واقعه کربلا به جهانیان و آشنایی آنان با نهضت عاشورا و تبیین پیام عاشورا که همانا امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با ظلم ستمگران است از مهمترین اهداف برگزاری این همایش جهانی است.



لطفیان یادآور شد: شهادت حضرت علی‌اصغر(ع) نشان می‌دهد که لشکر مقابل امام حسین(ع) به چه میزان از انسانیت و شرافت به دور بودند، بی‌شرفی لشکر یزید چنان وقیحانه بود که به طفل شش ماهه نیز رحم نکردند.



کودکان خود را با تأسی از منش اهل بیت(ع) تربیت کنیم



وی با بیان اینکه کوتاهی و ناآگاهی در تربیت کودکان موجب می‌شود که آن‌ها در دام هدف‌گذاری‌های دشمن بیفتند، بیان کرد: مادران امروز باید کودکان خود را با تأسی از منش اهل بیت(ع) تربیت کنند.



حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی، کارشناس تخصص تبلیغ در خراسان جنوبی با تأکید بر ارزش بالای عزاداری برای اباعبدلله(ع) و نوزاد شیرخواره‌اش گفت: برگزاری این تجمع در سراسر کشور نشان دهنده ارادت پدرها و مادران امروز به امام حسین(ع) و نشان‌دهنده یک حرکت و یک زندگی عظیم در جهان تشیع است.



وی با اشاره به اینکه شهادت علی‌اصغر(ع) در تاریخ تشیع اوج ضلالت و بی‌رحمی سپاهیانی را نشان می‌دهد که در جهل و گمراهی خود حادثه‌ عظیم عاشورا را در مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش رقم زدند، یادآور شد: اگر نسبت به احیای فرهنگ اهل بیت در جامعه بی‌تفاوت باشیم جامعه ما به سرنوشت جامعه کوفی زمان امام حسین(ع) دچار می‌شود و در مسیر تباهی پیش خواهد رفت.



کارشناس تخصص تبلیغ در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه دشمن سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های گسترده در زمینه انحراف جامعه شیعی کرده و هم‌اکنون کودکان یکی از گروه‌های هدف دشمن است، اظهار کرد: پدران و مادران باید در برابر تربیت فرزندان احساس وطیفه بیشتری کنند و در خصوص آسیب‌های تربیتی فرزندان هوشیار باشند.



لزوم ترویج فرهنگ عاشورایی در جامعه



وی همایش شیرخوارگان حسینی را یکی از برجسته‌ترین نمادهای عاشورا دانست و افزود: باید فرهنگ عاشورایی را در جامعه ترویج کنیم زیرا فرهنگ عاشورا ضمن پویا نگهداشتن جامعه موجب ترس دشمن از تجاوز به خاک کشورهای اسلامی شده و زمینه افزایش اقتدار و قدرت مانور کشورها را فراهم می‌کند.



کارشناس تخصص تبلیغ در خراسان جنوبی با تأکید بر اینکه عشق به اهل بیت(ع) و خاندان پاکش موجب شکوه حضور مادران و کودکان شش ماهه در مراسم شیرخوارگان می‌شود، یادآور شد: امام حسین(ع) بسیار سخت رنج قتل فرزند کوچک خود را به دوش کشید و تحمل کرد.



وی تربیت درست و اصولی را یکی از حیاتی‌ترین نیازهای جوامع بشری عنوان کرد و یادآور شد: مادران ما به نقش مهم و کلیدی خود که همانا تربیت فرزندان صالح و اسلامی است دقت و توجه داشته باشند و نقش مؤثر و الگویی رسول اعظم(ص) و ائمه اطهار(ع) را در تربیت فرزندان خود لحاظ کنند.

captcha