حامد کبودوند، مسئول هیئت خادمان مهدی(عج) در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از قزوین، با بیان اینکه باور یقینی ما بر این است که قیام عاشورا یک قیام ساری و جاری در متن جامعه است، اظهار کرد: عاشورا هرگز به یک برهه زمانی محدود و مختصر نخواهد شد و پیوسته و مستمر است.
وی با بیان اینکه عدم محدود شدن عاشورا به یک برهه زمانی به معنای دائمی بودن این قیام است، افزود: میتوانیم عاشورا را در جای جای زندگی حس کنیم و رد پای آن را در زندگی روزمره و متن جامعه مشاهده کنیم.
کبودوند یکی از اصلیترین نشانههای حرکت بر مبنای معارف عاشورا را مبارزه با ظلم، دشمنان و همچنین حقطلبی دانست و ادامه داد: مفاهیمی همچون سبک زندگی و قرارگرفتن اعضای خانواده در کنار یکدیگر نیز در متن قیام عاشورا به وضوح دیده میشود و این میتواند برای جامعه امروز درسی بزرگ و به یاد ماندنی محسوب شود.
وی با اشاره به کارکردهای عاشورا در زندگی امروز، بیان کرد: توجه به فلسفه قیام عاشورا و نگاه دقیق و جامع امام حسین(ع) در انتخاب اصحاب و یاران خود در روز عاشورا و وجود همه اقشار و ردههای سنی در میان شهدای کربلا نشان از نگاه تعالی بخش اسلام و نگاهی جامع و وحدت بخش است که افراد با سلایق مختلف در زیر یک بیرق جمع شده و مسیر تعالی به سمت حق را طی میکنند.
مسئول هیئت خادمان مهدی(عج) ادامه داد: با نگاهی ساده به تحرکات دشمن در حوزه عاشورا و همچنین رصد فتنهانگیزیهای اصحاب کفر در جامعه اسلامی میتوان فهمید که تلاش برای تحریف عاشورا، تضعیف جهان اسلام و کاهش توانمندیهای نظام اسلامی با هدف از بین بردن هماهنگی، وحدت، همدلی و انجام کار مشترک است.
وی در ادامه با اشاره به رابطه هیئات مذهبی و نگاه انقلابی در هیئات، تأکید کرد: مقایسه نسبت هیئت مذهبی و انقلاب مقایسه صحیحی نیست چون این دو رابطهای درهم تنیده دارد و از یکدیگر جدا نیستند و نمیتوان هیئتی را غیر انقلابی دانست.
فسلفه حضور در هیئتهای مذهبی توسعه دایره فعالیتهای اسلامی است
کبودوند با بیان اینکه انقلاب ما به غیر از هیئت و انقلاب عقیده چیز دیگری نبوده است، عنوان کرد: تنها افرادی از تعابیر هیئتهای غیر انقلابی استفاده خواهند کرد که یا مغرض بوده و بهدنبال تضعیف هیئتها هستند و یا اینکه هنوز با ماهیت انقلاب اسلامی و همچنین هیئتهای عاشورایی آشنا نیستند.
وی اصل انقلاب اسلامی را بر مبنای تعظیم به شعائر اسلامی دانست و گفت: فسلفه حضور در هیئتهای مذهبی توسعه دایره انقلاب و فعالیتهای اسلامی است و ارائه تعریفی که هیئت و انقلاب را از یکدیگر جدا کند خلاف واقع است.
مسئول هیئت خادمان مهدی(عج) با بیان اینکه افرادی که هیئت بدون انقلاب را بیان میکنند یا جاهل هستند و یا تعریف درستی از انقلاب ندارند، تأکید کرد: نگاه صحیح مجموعهها به هیئتهای مذهبی باید افزایش و توسعه یابد.
اگر نگاه انقلابی را از هیئت بگیریم، جان و روح را از هیئت گرفتهایم
وی با بیان اینکه اگر نگاه انقلابی را از هیئت بگیریم، جان و روح را از هیئت گرفتهایم، اظهار کرد: قیام حسین(ع) برای اصلاح امور بود و اگر هیئتی بهدنبال اصلاح امور و توسعه فرهنگ ولایتمداری حرکت نکند، حتماً هیئتی جعلی خواهد بود.
کبودوند با بیان اینکه برخیها بهدنبال جعلیسازی ماهئیت و واژه هیئت هستند، افزود: عدهای در تلاش هستند تا با گرفتن واژه انقلاب و سکولار کردن هیئتها، هیئتها را به مجموعهای خمود و بی رمق تبدیل کنند.
وی در پایان با بیان اینکه برای دریافت تراز اصلی یک هیئت باید به بیانات مقام معظم رهبری رجوع کنیم، عنوان کرد: در نگاه مقام معظم رهبری هیئتی که اعتقادی به انقلاب، مجاهدت، مقاتله و اسلام سیاسی ندارد هیئتی سکولار است و اصلا در ذات هیئت نیز چیزی با عنوان هیئت سکولار وجود ندارد.