معرفی كتاب «كاربرد آيات قرآن در انديشه دكتر شريعتی»
کد خبر: 1942202
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۹
/ 29 خردادماه سالگرد درگذشت دكتر شريعتی/2/

معرفی كتاب «كاربرد آيات قرآن در انديشه دكتر شريعتی»

گروه انديشه و علم: كتاب كاربرد آيات قرآن در انديشه دكتر شريعتی از جمله آثاری است كه در خصوص افكار اين انديشمند اسلامی تدوين شده است.

خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، به مناسبت فرا رسيدن 29 خردادماه سالگرد درگذشت دكتر «علی شريعتی» به معرفی اين كتاب كه به كوشش «امير رضايی» در سال 1379 در تهران منتشر شد می‌پردازد.
گردآورنده كتاب در مقدمه آن درباره اين اثر می‌نويسد: كتابی كه در دست داريد، شامل اغلب تفسيرها و تحليل‏های دكتر شريعتی، از آيات مختلف قرآن است، كه از متن تمامی مجموعه‏ی آثار وی (35 جلد) استخراج شده‏اند. ضرورت تدوين اين كتاب، از يك سو دست‏يابی آسان و سريع به تمامی تفسيرها و تأويل‏های قرآنی دكتر، و از سوی ديگر، نشان دادن اين تأويل‏ها در نظمی هماهنگ و مطابق با ترتيب سوره‏های قرآن است.
رضايی می‌افزايد: اين برداشت‏ها و تحليل‏ها، در پرتو نگاه معرفت‏شناختی و هستی‏شناختی پديدآورنده‏اش، روح، معنا، و جهت پيدا می‏كنند و از اين رو، قضاوت درباره‏ی تفسير و تأويل هر آيه، بدون در نظر گرفتن اين نگاه، ممكن است زمينه‏ساز انواع ايهامات، سؤالات، و حتّی بدفهمی‏ها شود. بنابراين، شناخت بينش و مبانی فكری و معرفتی پديدآورنده‏ی اين تأويل‏ها، شرط اساسی درك و فهم دقيق و راستين اين كتاب است.
اين محقق در ادامه نوشتار خود می‌افزايد: دكتر شريعتی، با انديشه‏ی ژرف و موّاج و خلاّق خود، به حق توانسته است كه نوترين و پوياترين تأويل‏ها و تفسيرها را از كتاب مقدس بكند به طوری كه پس از گذشت حدود سه چهار دهه از آن‏ها، هم‏چنان تازگی و طراوت خود را حفظ كرده‏اند. او با اين كار شگفت، گنجينه‏ی ارزش‏مندی را از خود به يادگار گذاشت كه می‏تواند نسل‏های تشنه‏ی حقيقت و راستی را همواره سيراب سازد.
وی در مورد نقش قرآن در آثار دكتر شريعتی می‌نويسد: در آثار دكتر شريعتی از 114 سوره‏ی قرآن، دست‏كم به آيات 94 سوره استناد شده است.
captcha