نظارت بر بازار شب عید به صنوف سپرده شود
کد خبر: 2999998
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

نظارت بر بازار شب عید به صنوف سپرده شود

گروه اقتصاد: به گفته زمانیان‌دهکردی، اگر مسئولان اجازه می‌دادند خود صنوف و اتحادیه‌های مختلف به بازرسان و به نظارت و حضور در بازار کمک می‌کردند بهتر می‌توانستیم مشکلات موجود در بازار و مخصوصا در ایام عید را برطرف کنیم.

سیدسعید زمانیان‌دهکردی، عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تنظیم بازار شب عید از جانب نهادهای مسئول اظهار کرد: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه کنترل و نظارت بر بازار شب عید از اقدامات ضروری است که باید انجام شود اما اکنون بیشتر شاهد انجام کارهای ظاهری هستیم و لازم است که نهادهای مسئول در این زمینه بیشتر حضور پیدا کرده و کنترل بیشتری بر بازار داشته باشند.

نظارت بر بازار با همکاری اصناف انجام شود

وی ادامه داد:‌ در این ایام باید نسبت به تهیه اقلام مورد نیاز توجه بیشتری صورت می‌گرفت اما گزارشاتی از برخی مکان‌ها به گوش می‌رسد که اجناس را گران‌تر فروخته، در برخی موارد جنس‌ مناسب را در اختیار مردم قرار نداده‌اند و نظارت کاملی بر بازار وجود نداشته است؛ بنابراین بخصوص در این چند روز آخر سال باید نظارت‌های بیشتری انجام شود.

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا نظارت بر بازار به صورت کلی و مخصوصا در ایام عید نورز باید از حاکمیت جدا شود؟ اظهار کرد: بنده اعتقاد دارم اگر مسئولان اجازه می‌دادند خود صنوف و اتحادیه‌های مختلف به بازرسان و به نظارت و حضور در بازار کمک می‌کردند بهتر می‌توانستیم مشکلات موجود در بازار و مخصوصا در ایام عید را برطرف کنیم.

شکل‌گیری برخی انحصارات در بازار

زمانیان ادامه داد: متأسفانه در ارتباط با مسائل نظارتی، چون از حضور، اطلاعات و پتانسیل مردم یا اصناف مختلف به خوبی استفاده نمی‌کنیم، برخی از انحصارات ایجاد شده است که مشکل ایجاد می‌کند و به نظر می‌رسد اگر این انحصارات که برای برخی افراد ایجاد شده است توسط خود صنوف یا اتحادیه‌های مختلف یا با هماهنگی  وزارت صنعت، معدن و تجارت شکسته می‌شد بسیار  از مشکلات حل شده و برنامه‌ریزی‌ها جواب می‌داد.

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس  تأکید کرد: امروزه فروش برخی از اجناس فقط در بازارها یا مکان‌های خاصی انجام می‌گیرد که اقدام مناسبی نیست؛ چراکه کالاهای مورد نیاز باید در اختیار همه مردم قرار گرفته و برای خرید عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

نظارت بر بازار شب عید دچار روزمره‌گی است

وی افزود: بنده اعتقاد دارم که نظارت بر بازار ایام عید به صورت کامل و صد درصد مناسب، به دلیل نداشتن ابزارهای لازم و عدم استفاده مناسب از منابع انسانی، آن‌چنان که باید و شاید وجود ندارد اما در حد نسبی و به صورت روزمره در حال انجام است.

نماینده شهرکرد در خانه ملت در پایان اظهار کرد: اگر در کشور ما سامانه اطلاعاتی قوی برای نظارت بر بازار وجود داشت، کنترل و نظارت بیشتری هم توسط دستگاه‌های الکترونیکی انجام می‌گرفت و حضور دستگاه‌های مختلف در بازار با هماهنگی و تعامل با اتحادیه‌ها و صنوف انجام می‌گرفت، مطلوب‌تر بود.

captcha