اهدای رایگان کتاب فهرست داروهای ایران
کد خبر: 3340561
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵

اهدای رایگان کتاب فهرست داروهای ایران

گروه سلامت: کتاب فهرست داروهای ایران شورای بررسی و تدوین داروهای ایران تدوین و روزآمد شده و آماده اهداء رایگان به پزشکان می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) کتاب شورای بررسی و تدوین داروهای ایران تدوین و روزآمد شده و آماده اهداء رایگان به پزشکان می‌باشد.
این کتاب به همت دکتر شکوفه نیکفر و توسط شورای بررسی و تدوین داروهای ایران  تدوین و روزآمد شده؛ حاوی داروهایی است که برای تامین نیازهای دارویی بیماران کشور ضروری است.
این فهرست که با مشارکت متخصصین گروه‌های مختلف پزشکی تدوین گردیده است به صورت ادواری و در جلسات ماهانه شورا روز آمد می‌شود.
علاقمندان می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آخرین تغییرات این فهرست مطلع شوند.
بر اساس این گزارش از آنجا که تجویز، توزیع و فروش داروهای خارج از «فهرست داروهای ایران» طبق قوانین و مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران تخلف پزشکی محسوب می گردد، سازمان غذا و دارو موظف است بصورت ادواری فهرست داروهای ایران و تغییرات آن را به اطلاع تجویز کنندگان دارو برساند.
این کتابچه که حاوی فهرست الفبایی و دسته بندی بالینی و آناتومیکی (ATC) داروهای موجود در فهرست داروهای ایران تا تاریخ اسفندماه 1393 است، توسط دبیرخانه شورای بررسی وتدوین داروهای ایران تدوین شده و به صورت رایگان  از طریق روابط عمومی سازمان، در اختیار همکاران پزشک، داروساز و سایر حرفه‌های پزشکی قرار می‌گیرد.
شایان ذکر است از آنجا که بنا به دلایل متعددی ممکن است تعدادی از داروهای این فهرست به صورت مقطعی در بازار دارویی کشور موجود نباشند، پزشکان می‌توانند جهت اطلاع از آخرین وضعیت بازار دارویی کشور با مراکز اطلاع رسانی دارویی مستقر در سازمان غذا و دارو و یا معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌های علوم پزشکی با شماره تلفن 09646 تماس بگیرند.
پزشکان می‌توانند هرگونه پیشنهاد و یا انتقاد خود در مورد این کتابچه و یا فهرست داروهای ایران را به دبیرخانه شورای بررسی و تدوین داروهای ایران مستقر در سازمان غذا ودارو واقع در تهران، خیابان انقلاب، خیابان فخررازی تقاطع خیابان شهید نظری ارسال نمایند.
رسول دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در مقدمه این کتاب آورده است:
کتابچه حاضر حاوی فهرست داروهای قابل تجویز و مصرف در ایران می‌باشد که به تایید شورای بررسی و تدوین داروهای ایران تا تاریخ 30 بهمن سال 93 رسیده است و در بازار دارویی ایران قابل دسترس می‌باشد.
شورای مذکور و کمیته‌های تخصصی مربوطه مرکب از اساتید و متخصصان صاحب نظر در رشته های مختلف پزشکی و داروسازی می باشند که در جلساب با بررسی پیشنهادات ارائه شده برای حذف برخی از اقلام و یا اضافه نمودن داروهای جدید اخذ تصمیم می‌نمایند.
در این کتابچه فهرست داروها به دو صورت الفبایی و بالینی ارانه شده است. علاوه بر این داروهای بدون نسخه و داروهایی که تجویز آنها نیاز به رعایت شروط خاصی می‌باشد مشخص شده اند. از آنجا که تجویز اقلام خارج از فهرست دارویی ایران خلاف آیین نامه‌های نظام پزشکی و موجب سرگردانی و ایجاد مشکلات برای بیماران می‌شود، اقدامی غیرقابل انتظار و دور از شئونات حرفه شریف پزشکی تلقی خواهد شد و رعایت موضوع در تجویز داروها و نسخه نویسی مورد انتظار نظام سلامت می‌باشد.

captcha