قرآن، تدبر را محدود به زمان یا افراد خاص نکرده است
کد خبر: 3459568
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷

قرآن، تدبر را محدود به زمان یا افراد خاص نکرده است

گروه اندیشه: یک استاد حوزه علمیه اصفهان¬ با بیان اینکه قرآن کریم، تدبر را محدود به زمان یا افراد خاصی نکرده است، گفت: حضرت علی(ع) می فرمایند «قرآن دریایی عمیق است که کسی انتهای آن را درک نمی کند»، لذا هرچه تدبر بیشتر باشد، یقینا نتایج بیشتر و تازه تری نیز حاصل خواهد شد.

حجت الاسلام علیرضا ناجی اصفهانی، استاد حوزه علمیه اصفهان در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد: تدبر انسان ها را از خیال پردازی، ساده انگاری و توهمات دور نگه می دارد و مسیر را آن گونه که است به طور واضح و روشنی مشخص و انسان را از هر گونه سستی حفظ می کند.
وی درادامه افزود: تدبر ابتدا ایجاد علاقه برای ارتباط گیری با مفاهیم قرآنی است و این محبت زمینه ای برای عمق بخشیدن به فهم معارف نورانی قرآن کریم و ایجاد بسترعلمی مناسب برای تعمق در این ارتباط به نحوعالمانه خواهد شد.
استاد حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: انس با قرآن از طریق تلاوت آیات، ارتباط با عالمان دینی، مطالعه تفاسیر، وارد کردن قرآن در متن زندگی، جزء لازمه های تدبر در قرآن است.
وی با بیان اینکه قرآن کریم، تدبر را محدود به زمان یا افراد خاصی نکرده است، گفت: حضرت علی(ع) می فرمایند «قرآن دریایی عمیق است که کسی انتهای آن را درک نمی کند»، لذا هرچه تدبر بیشتر باشد، یقینا نتایج بیشتر و تازه تری نیز حاصل خواهد شد.
وی با بیان اینکه در قرآن کریم اندیشه نکردن مورد نکوهش واقع شده و تدبر بهترین روش برای جلوگیری از نفاق و دو رویی بیان شده است، افزود: قرآن بهترین روش برای روی آوردن به اسلام را، اندیشیدن و تدبر بیان نموده و از اعتقاد تقلیدی نهی نموده است.
استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: اصول علمی تدبرهمان اصول فکر است، اصولی که بر مبنای عقلانیت استوار است و بر اساس یافته هایی حقیقی و مستند به نتایج می پردازد، لذا بریک انسان اهل تدبر مطالعه، شناخت منابع و اسناد معتبر و شناخت مبانی گوناگون فکری از اهم موارد است.
حجت الاسلام ناجی افزود: تفسیر به توضیح آن چه که است می پردازد و این در حالی است که تدبر به تبیین آن چه خواهد شد، اشاره دارد.
وی با بیان اینکه تدبراگر با ضوابطی که به آن اشاره شد، اتفاق بیفتد اولین اثرش توجه به مبدا و معاد است، گفت: توجه به توحید نتیجه هرگونه تعمیق در هرمسئله ای از مسائل عالم است و اصولا انسان های موحد اهل حکمت هستند و آن حکمت اثری می باشد که تدبر برای آن ها حاصل نموده است.

captcha