اعدام شیخ نمر باقر النمر/ دیدار ائمه جمعه کشور با رهبری/ نامه رئیس‌جمهور به رئیس قوه قضائیه
کد خبر: 3465313
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
مهمترین رویدادهای سیاسی هفته/

اعدام شیخ نمر باقر النمر/ دیدار ائمه جمعه کشور با رهبری/ نامه رئیس‌جمهور به رئیس قوه قضائیه

گروه سیاسی: اعدام شیخ نمر، واکنش شدید رهبر معظم انقلاب به اعدام شیخ نمر، دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با مقام معظم رهبری، نامه رئیس جمهور به رئیس قوه قضائیه و بازدید علی لاریجانی از مراکز موشکی سپاه از جمله رویدادهای سیاسی در هفته جاری بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهمترین رویدادهای سیاسی هفته جاری به شرح ذیل است:

اعدام شیخ نمر، روحانی مبارز شیعی عربستانی

وزارت کشور عربستان روز شنبه  از اعدام شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان، این کشور خبر داد.
وزارت کشور عربستان اعلام کرد که این روحانی شیعه را به اتهام تروریسم اعدام کرده است. این وزارتخانه همچنین از اعدام 47 نفر دیگر نیز به همین اتهام خبر داد.
شیخ نمر یکی از برجسته ترین زندانیان سیاسی عربستان است که در تاریخ 23 مهر 1393 به اتهام انتقاد از حکومت عربستان به اعدام محکوم شد.
دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی عربستان چندی پیش حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر را تائید کردند که این مساله مورد اعتراض علما ، اندیشمندان و سازمان های اسلامی و بین المللی قرار گرفت.

واکنش ایران به اعدام شیخ نمر

حسین جابرانصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه با محکومیت شدید اعدام آیت الله شیخ باقر النمر اظهار کرد: در حالی که تروریست های افراطی و تکفیری، امنیت و آسایش ملت های منطقه و جهان را سلب و ثبات و موجودیت برخی دولت های منطقه را تهدید می کنند؛ اعدام شخصیتی مانند شیخ النمر که ابزاری جز سخن گفتن برای پی گیری اهداف سیاسی و دینی خود نداشت، تنها عمق بی تدبیری و بی مسئولیتی را نشان می دهد.
وی عنوان کرد: دولت عربستان در حالی که از جریان های تروریستی و افراط گرایان تکفیری حمایت می کند با منتقدان داخلی خود با زبان اعدام و سرکوب سخن می گوید.
وی تصریح کرد: روشن است که نتایج این سیاست عقیم و غیر مسئولانه متوجه عاملان آن شده و دولت عربستان تاوان سختی بابت پی گیری این سیاست ها خواهد پرداخت.
همچنین به دنبال اعدام این روحانی برجسته شیعه عربستان به دست رژیم آل سعود، اسحق العرینی، کاردار سفارت عربستان در تهران به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران در این باره به وی ابلاغ شد.

نامه کمیسیون امنیت ملی به وزارت امور خارجه درباره نوع واکنش به عربستان

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نامه‌ای به وزارت امور خارجه  یشنهاد کاهش تعداد کارکنان سفارت و کنسولگری عربستان در ایران را در راستای واکنش به اعدام  شیخ نمر پیشنهاد داد.
این نامه روز شنبه از سوی علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به وزارت امور خارجه ارائه شد.

حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد


تعدادی از افراد خودسر شنبه شب در یک اقدام افراطی و تندروی احساسی وهیجانی به اماکن دیپلماتیک کشور عربستان درتهران و مشهد تعرض کرده که منجر به آتش گرفتن بخشی از ساختمان سفارت شد که تعدادی از آنان توسط دستگاه‌های امنیتی و انتظامی شناسایی و بازداشت شدند.
در پی این اقدام سخنگوی وزارت امور خارجه  با تاکید بر ضرورت تامین امنیت اماکن دیپلماتیک عربستان درتهران ومشهد، گفت: وزارت خارجه با درک احساسات پاک مردم مسلمان کشورمان، خواستار جلوگیری ازهرگونه تجمع در مقابل این اماکن است.

محکومیت شدید اعدام شیخ نمر از سوی رهبر معظم انقلاب


رهبر معظم انقلاب روز یکشنبه  در جلسه درس خارج فقه جنایت بزرگ عربستان سعودی در به شهادت رساندن عالم مؤمن و مظلوم، شیخ نمر باقر النمر را به شدت محکوم کردند و گفتند: بدون تردید خون به ناحق ریخته این شهید مظلوم به سرعت اثر خواهد کرد و دست انتقام الهی گریبان سیاستمداران سعودی را خواهد گرفت.
ایشان در ادامه  بر لزوم احساس مسئولیت دنیا در قبال این جنایت و جنایات مشابه سعودی در یمن و بحرین تاکید کردند.
رهبر معظم انقلاب افزودند: این عالم مظلوم نه مردم را به حرکت مسلحانه تشویق می کرد و نه به صورت پنهانی اقدام به توطئه کرده بود، بلکه تنها کار او، انتقاد علنی و امر به معروف و نهی از منکرِ برخاسته از تعصب و غیرت دینی بود.
رهبر انقلاب، شهادت شیخ نمر و ریختن به ناحق خون او را خطای سیاسی دولت سعودی خواندند و افزودند: خداوند متعال از خون بی گناه نمی گذرد و خون به ناحق ریخته، بسیارسریع دامان سیاستمداران و مجریان این رژیم را خواهد گرفت.
ایشان با انتقاد شدید از سکوت مدعیان آزادی، دموکراسی و حقوق بشر و حمایت آنان از رژیم سعودی که خون بی گناه را تنها به خاطر انتقاد و اعتراض به زمین‎ می ریزد، تأکید کردند: جهان اسلام و همه دنیا باید نسبت به این قضیه احساس مسئولیت کنند.

واکنش رئیس جمهور به اعدام شیخ نمر و حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان

دکتر روحانی روز یکشنبه با صدور پیامی درواکنش به شهادت شیخ نمر باقر النمر، این اقدام غیراسلامی و غیرانسانی دولت عربستان را محکوم کرد و در راستای سیاستهای فرقه گرایانه و دامن زدن به تروریسم و افراط دانست.
در بخشی از این پیام آمده است: تردیدی ندارم که دولت عربستان با این اقدام غیر اسلامی، وجهه خود را در بین کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی بیش از پیش مخدوش نموده است. چنین اقدامی در راستای سیاست های فرقه گرایانه و دامن زدن به تروریسم و افراط در منطقه و جهان بوده که در سالهای اخیر منجر به بی ثبات کردن منطقه و ایجاد جنگ و درگیری گردیده است.
مردم مسلمان ایران اگرچه در کنار همه مسلمانان جهان این اقدام غیراسلامی را به شدت محکوم می کنند اما اجازه نمی دهند که این جنایت، دستمایه افراد و گروه های خودسر در کشور برای انجام اعمال غیر قانونی و هتک حیثیت نظام مقدس جمهوری اسلامی گردد.
حرکتی که توسط جمعی افراد افراطی شب گذشته در تهران و مشهد صورت گرفت و به وارد آمدن خسارت به سفارت و کنسولگری کشور عربستان ـ که شرعاً و قانوناً باید در پناه جمهوری اسلامی ایران در امنیت باشد ـ منجر گردید، به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و قبل از هر چیزی توهین به نظام و لطمه به آبروی جمهوری اسلامی ایران تلقی می شود. همه مسئولان نظام، عزم قاطع دارند که با این خودسری ها و اعمال مجرمانه برخورد جدی شود.
از این رو، از وزیر کشور می خواهم که با همکاری قوه محترم قضاییه و وزارت محترم اطلاعات و با قاطعیت کامل، عاملان این تهاجم را شناسایی و برای اجرای عدالت به دستگاه قضایی معرفی کنند تا برای همیشه به اینگونه اعمال زشت پایان داده شود و امنیت کامل نمایندگی‌های سیاسی دولتها در جمهوری اسلامی ایران تضمین گردد.

گفت‌وگوی تلفنی ظریف با وزرای امور خارجه کشورهای منطقه در خصوص اعدام شیخ نمر

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، روز یکشنبه در تماس‌های جداگانه تلفنی با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای منطقه، بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد و خانم موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی ضمن اعلام محکومیت اقدام غیر انسانی و مخالف موازین بین المللی حقوق بشر در اعدام فجیع شهید شیخ نمر، عالم مظلوم و شجاع عربستانی، آن را گام دیگری در ادامه سیاست های تفرقه افکنانه و حمایت از تروریستهای افراطی دانست که منطقه و جهان را به خاک و خون کشیده است.

قطع روابط عربستان با ایران

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، یکشنبه شب در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دولتش همه روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرده است.
وی در اظهاراتی مدعی شد ایران کارنامه ای طولانی در تجاوز به سفارتخانه ها و دخالت در امور داخلی دیگران و زیرپا گذاشتن معاهدات بین المللی با حمله به سفارتخانه ها داشته است.
عادل الجبیر گفت: به هیات دیپلماتیک ایران 48 ساعت فرصت داده شد که خاک عربستان را ترک کنند.

دیدار ائمه جمعه سراسر کشور با رهبر معظم انقلاب

ائمه جمعه سراسر کشور، روز دوشنبه با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.
رهبر معظم انقلاب در این دیدار با تأکید بر حضور حداکثری ملت در انتخابات پیش رو گفتند: هرچه حضور مردم بیشتر باشد استحکام و اعتبار نظام و کشور بیشتر می شود و به همین دلیل همیشه بر حضور هرچه بیشتر مردم تأکید کرده ایم و این بار نیز بر این مسئله اصرار می ورزیم چرا که نظام متکی بر عواطف، خواستها و انتخاب مردم است.
ایشان با انتقاد از مدعیان نامطمئن بودن انتخابات خاطرنشان کردند: برخی انگار به عادت و مرض بدی مبتلا شده اند که دائم در نزدیک انتخابات، در کوس نامطمئن بودن نتایج آرا می دمند و نعمت بزرگ انتخابات را با این حرفها خراب می کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: البته ممکن است در گوشه و کنار تخلفاتی باشد اما تخلفات سازمان یافته که نتایج را تغییر دهد، مطلقاً وجود ندارد.
رهبر انقلاب چارچوب قوانین، مراقبت همه دست اندرکاران انتخابات و رعایت مسئولان دولتی و غیردولتی در همه دوره ها را از جمله علل سلامت انتخابات دانستند و افزودند: برخی دولتها 180 درجه با هم تفاوت داشته اند اما رفتار همه آنها در عرصه انتخابات درست و انتخابات سالم بوده است و انشاءالله این دوره نیز چنین خواهد بود.
حضرت آیت الله خامنه ای سپس به تبیین ابعاد مختلف مفهوم پرمعنای «حق الناس» در عرصه انتخابات پرداختند.
رهبر انقلاب در تشریح ابعاد مختلف حق الناس به «حق داوطلب» پرداختند و افزودند: از جمله عرصه های رعایت حق مردم در انتخابات این است که اگر کسی صلاحیت داشت او را رد نکنیم و به او میدان بدهیم و برعکس اگر کسی چه در انتخابات خبرگان و چه مجلس شورای اسلامی، صلاحیت قانونی نداشت با اغماض و بی دقتی او را وارد عرصه نکنیم که بی توجهی به این دو نکته، ضد حق الناس است.
رهبر انقلاب، آرای ملت را امانت خواندند و افزودند: حفظ این امانت از دیگر ابعاد حق الناس است.
ایشان افزودند: همه کسانی که در اجرا، مراقبت، شمارش، جمع بندی آرا و اعلام نتایج دخیلند باید در حفظ آرای ملت کمال امانت را رعایت کنند و اندک تخلفی در این مسئله، خیانت در امانت است.
رهبر انقلاب پذیرش نتایج قانونی انتخابات را از دیگر ابعاد رعایت حق الناس برشمردند و افزودند: وقتی مراکز قانونی، نتایج انتخابات را اعلام و تأیید کردند مخالفت با این نتایج، ضد حق الناس است.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به حضور پرشکوه 40 میلیونی ملت در انتخابات سال 88 یادآوری کردند: در آن سال، برخی با حرفهای منکَر و ناپسند، ادعای تقلب را مطرح کردند و خواستار بر هم خوردن نتایج آرا شدند.
ایشان افزودند: ما با آنها خیلی مماشات کردیم که جزئیات آن طولانی است، گفتیم بیایید هر تعداد صندوق که می خواهید بازشماری شود اما به توصیه ها اعتنایی نکردند چون بنا نبود که حرف حق را بپذیرند.
رهبر انقلاب یادآور شدند آن کار و آن ادعا، خسارتهای زیادی بر ملت و کشور وارد آورد که تاکنون جبران نشده و نمی دانیم قرار است کی جبران شود!
ایشان در ادامه به رعایت حق الناس در «ارائه لیستهای انتخاباتی» پرداختند.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: رعایت حق الناس در پیشنهاد فهرستها به معنای این است که مسئله رفیق بازی و جناح بازی را در لیستهای خود دخالت ندهند و با معیار شایستگی حقیقی، لیستها را تهیه کنند.
ایشان به مردم نیز توصیه کردند برای انتخاب نامزدها به کسانی و مجموعه هایی اعتماد کنید که از سر صفا و صداقت و علاقه مندی به انقلاب لیست داده اند، نه از روی مقاصد خاص و گاه فاسد.
رهبر انقلاب سخنان خود در جمع ائمه جمعه سراسر کشور درباره انتخابات را با پرداختن به موضوع بسیار مهم و پیچیده «نفوذ» ادامه دادند.
ایشان خاطرنشان کردند: کسانی که به اطلاعات دسترسی دارند می دانند که چه دامهایی برای کشور گسترده شده یا در حال گسترده شدن است تا در حصار اراده و تصمیمات ملت نفوذ کنند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ضرورت هوشیاری مردم، تأکید کردند: اگر بر فرض، عنصری نفوذی در مجلس خبرگان و یا مجلس شورای اسلامی یا دیگر ارکان نظام وارد شود مانند موریانه از داخل پایه ها را می جود و سست می کند.
رهبر انقلاب افزودند: در زمینه نفوذ باید بدون تهمت زدن و ذکر مصادیق مُعیّن، در افکار عمومی روشنگری کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای روزگار فوق العاده حساس کنونی را یادآور شدند و افزودند: جبهه فراگیر دشمنان انقلاب اسلامی و ملت ایران، با انواع توطئه ها، مدام در حال تلاش است چرا که از گسترش ایده ها و افکار اسلام ناب در مناطق مختلف، احساس خطر جدی کرده است.
حضرت آیت الله خامنه ای در بخش پایانی سخنانشان طمع ورزی آمریکایی ها به انتخابات پیش رو را مورد اشاره قرار دادند و افزودند: آمریکایی ها مثل ما دنبال تحولند، اما، ما تحولی را می خواهیم که فاصله کشور و جامعه با اهداف اسلام و انقلاب را کاهش دهد و آنها دقیقاً در نقطه مقابل تحول مورد نظر ملت ایران، دنبالِ دور کردن جامعه از اهداف انقلاب و نزدیک کردن ایران به اهداف خودشان هستند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: آمریکایی ها برای تحقق این هدف به انتخابات چشم طمع دوخته اند اما ملت بزرگ و هوشیار ایران چه در انتخابات و چه در مسائل دیگر، مخالف خواستهای دشمنان عمل می کند و همچون گذشته به دهان آنها می کوبد.

بازدید لاریجانی از مراکز موشکی سپاه

رئیس مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه از بخش‌های مختلف نیروی هوافضای سپاه و یکی از پایگاه های موشکی سپاه بازدید کرد و در جریان فعالیت ها آن قرار گرفت.
لاریجانی در جریان این بازدید با تاکید بر این که قدرت سپاه دشمن را مرعوب می کند بر حمایت ویژه مجلس از اعتبارات موشکی در برنامه ششم توسعه تاکید کرد.
وی اظهار کرد: روحیه انقلابی، اخلاص، توکل بر خدا و همچنین فرهنگ حاکم بر سپاه همراه با پیشرفت های علمی و تکنولوژیکی، امروز قدرتی از سپاه ساخته که دشمن را مرعوب کرده است.
لاریجانی تصریح کرد: پیشرفت هایی که اکنون در سپاه در زمینه های مختلف روی داده موجب خوشحالی همه دوستداران نظام و کشور است و این مهم ترین عامل بازدارندگی است که باعث ایجاد امنیت و صلح در کشور و منطقه می شود.

دیدار عبدالله عبدالله با رهبر معظم انقلاب


رهبر معظم انقلاب روز سه‌شنبه در دیدار عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان با تحسین ابتکار تشکیل دولت وحدت ملی و اظهار امیدواری در خصوص حل مشکلات افغانستان افزودند: ان شاءالله دولت وحدت ملی شکل حقیقی و واقعی پیدا کند، زیرا راه علاج مشکلات افغانستان، ایجاد وحدت واقعی در میان اقوام و مسئولان است.
رهبر انقلاب با اشاره به سابقه همزیستی مسالمت آمیز شیعه و سنی و اقوام مختلف افغانستان گفتند: ما از قدیم مردم افغانستان را به عنوان مردمی صبور، قانع، سخت کوش و دیندار و برخوردار از ذوق ادبی می شناسیم اما اختلافات اقوام و زمینه های دوگانگی، هر ملتی را ضعیف می کند.
ایشان با یادآوری حمایتهای ایران از ملت افغانستان از جمله مخالفت منحصر به فرد جمهوری اسلامی با اشغالگری شوروی و حمایت از مجاهدان افغانستانی، افزودند: جمهوری اسلامی اکنون نیز در کنار افغانستان و میزبان حدود 3 میلیون نفر از اتباع آن است.
حضرت آیت الله خامنه ای حضور 16 هزار دانشجو و فارغ التحصیل افغانستانی در ایران را فرصتی ارزشمند برای افغانستان برشمردند و خاطرنشان کردند: دولت افغانستان باید با تعیین مشوقهایی، این دانش آموختگان را برای بازگشت و خدمت به کشورشان ترغیب کند.
ایشان با انتقاد از سیاست منزوی کردن مجاهدین افغانستان در سالهای گذشته تأکید کردند: منزوی کردن مجاهدین با عناوینی نظیر «جنگ سالاران» سیاست غلطی است و در کشوری که در معرض تهاجم نظامی و فتنه ای فراگیر قرار دارد خود مردم باید با روحیه مجاهدت آماده دفاع از کشورشان باشند.
حضرت آیت الله خامنه ای، قدرت نداشتن در دفاع از خود را زمینه ساز ورود و دخالت بیگانگان خواندند و افزودند: دیدیم که امریکاییها در افغانستان چقدر انسانها را کشتند و ضررهای زیادی وارد کردند و هنوز نیز دست بر نمی دارند.
رهبر انقلاب با تحسین روحیه مقاومت مردم افغانستان در مقابل اشغالگری و تجاوزات «انگلیس، شوروی و در سالهای اخیر امریکا»، گفتند: روحیه مقاومت و دینداری در مردم افغانستان بسیار عمیق و در تاریخ معروف است که هیچ اشغالگری نتوانسته در افغانستان دوام بیاورد.

دیدار وزیر امور خارجه دانمارک با رئیس جمهور

دکتر روحانی روز سه‌شنبه در دیدار وزیر امور خارجه دانمارک، با اشاره به اعدام شیخ نمر؛ رهبر شیعیان عربستان به دلیل انتقاد از دولت ریاض، اظهارداشت: پاسخ انتقاد نباید سربریدن باشد و امیدواریم کشورهای اروپایی که همواره به مسأله حقوق بشر واکنش نشان می دهند در این زمینه هم به وظایف حقوق بشری خود عمل کنند.
روحانی خاطرنشان کرد: البته دولت عربستان برای این که بر جنایتش نسبت به سربریدن یک رهبر دینی در کشور خود سرپوش بگذارد، دست به اقدام عجیبی زده و رابطه سیاسی خود را با جمهوری اسلامی ایران قطع کرده است در حالی که بی تردید هیچ گاه این گونه اقدامات نمی تواند آن جنایت بزرگ را بپوشاند.
وی تصریح کرد: ایران بهترین راه حل برای رفع اختلاف بین کشورها را مذاکره و دیپلماسی می داند و شرایط امروز منطقه به گونه ای است که همه کشورها باید برای مبارزه با تروریسم با یکدیگر همکاری و رایزنی داشته باشند و معتقدیم کشورهای منطقه با اتحاد می توانند منطقه را از خطرات تروریسم پاکسازی کنند.
وی همچنین در ادامه با اشاره به برخی اقدامات ضروری برای ریشه کنی تروریسم، اظهار داشت: در مبارزه با تروریسم اول باید کشورهایی که به هر نحو به تروریست ها کمک می کنند تحت فشار قرار بگیرند. مخفی نیست که چه کشورهایی به گروه های تروریستی کمک های مالی می کنند، چه کسانی از تروریست ها نفت می خرند و چه کشورهایی سلاح و تجهیزات در اختیار آنها قرار می دهند و یا مرزهای خود را برای عبور و مرور تروریست ها از گوشه و کنار جهان باز گذاشته اند.
روحانی تصریح کرد: مسأله دیگر در مبارزه با تروریسم این است که باید در این موضوع کاملاً جدیت داشته و از همه امکانات تبلیغاتی، اطلاعاتی و عملیاتی خود علیه تروریست ها استفاده کنیم.
وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم مبنی بر این که کشتن یک انسان بی گناه به معنای کشتن همه انسانیت است، اظهار داشت: مسیر دین از مسیر تروریست ها جدا است و نباید اجازه داد که برنامه های تبلیغاتی در این زمینه در مسیر انحرافی قرار گیرد.
ینسن، وزیر امور خارجه دانمارک، نیز در ادامه در خصوص اقدام عربستان در اعدام شیخ نمر نیز گفت: دانمارک اولین کشوری بود این اقدام عربستان را محکوم کرد.
وزیر امور خارجه دانمارک همچنین همکاری دو کشور در زمینه مبارزه با تروریسم را مورد تأکید قرار داد و گفت: سیاست دانمارک مبارزه با تروریسم در جهان است و ما به دنبال دنیایی امن برای پیشرفت و توسعه هستیم.
ینسن تصریح کرد: تروریسم خوب وجود ندارد. اسلام مساوی تروریسم نیست و کاملاً با آن مخالف است. اما متأسفانه عده ای به نام اسلام سوء استفاده کرده و اقدامات تروریستی انجام می دهند بی تردید اینگونه افراد گمراه هستند و این موضوعی است که ما به آن تأکید داریم.

نشست خبری وزرای خارجه ایران و عراق

محمد جواد ظریف روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با ابراهیم جعفری وزیر خارجه عراق، با تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از تلاش های دولت عراق برای حفظ تمامیت ارضی و معارضه با هرگونه مداخله خارجی به ویژه حضور افراط گرایی در عراق اظهار داشت: امروز درباره خطر داعش برای عراق و سوریه و منطقه همفکری داشتیم که این همفکری ها ادامه خواهد داشت.
وزیر امور خارجه گفت: امروز همچنین درباره شرایط ویژه ای که در منطقه بعد از گردن زدن عالم روحانی و مصلح مرحوم شهید شیخ نمر باقر النمر ایجاد شده، صحبت کردیم.
ظریف افزود: اما این اقدام به هیچ وجه قابل توجیه نیست، فردی که تمام حیات خودش را برای دعوت به اسلام از طریق صلح آمیز، گفت وگو، تعامل، استفاده از ظرفیت های مدنی و مخالفت با اقدام نظامی و مسلحانه و ترور و افراط گذراند، اقدام علیه این شخصیت مصلح و عالم به هیچ وجه قابل توجیه نیست کمااینکه این اقدام در دنیا با نفرت و محکومیت روبه رو شد.
وزیر امور خارجه ادامه داد: متاسفانه در طول 2 سال و نیم گذشته در برابر اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد تفاهم، همکاری و برادری در این منطقه که با خطر ارهاب، تروریزم و افراط مواجه است و این خطر بیش از همه متوجه کشورهایی است که در گذشته و در حال حاضر به این بلیه دامن می زنند و از این خطر حمایت می کنند؛ همسایگان ما در عربستان سعودی برخلاف این جهت حرکت کردند.
ظریف اقدامات دولت سعودی در مذاکرات هسته ای همگام با رژیم صهیونیستی، اقداماتی که علیه مردم و پایین آوردن قیمت نفت انجام داد را نمونه های رفتار این همسایه جنوبی ایران دانست و یادآور شد: همواره جمهوری اسلامی ایران با سعه صدر با این حرکت ها مواجه شد چون که ما اعتقاد داشتیم و داریم که تنش آفرینی و ایجاد تشنج در این منطقه اقدامی از سر قدرت نیست بلکه اقدامی از روی ضعف است و باید با این اقدامات با بزرگواری و بزرگ منشی برخورد شود و به همین طریق اقدام کردیم.
وی تصریح کرد: متاسفانه این حرکت و تلاش ما توسط همسایگان ما در عربستان سعودی به صورت مناسب پاسخ داده نشد.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این که روند تشنج و تنش آفرینی باید متوقف شود، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تنش در این منطقه نیست.
رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین به حادثه تعرض به سفارت و کنسولگری عربستان اشاره کرد و گفت: اتفاقاتی که شنبه شب در تهران و مشهد افتاد به هیچ وجه قابل قبول نیست. تمامی مقام های جمهوری اسلامی این اقدامات را به شدت محکوم کردند.
ظریف تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران خودش را هم به لحاظ شرعی و هم به لحاظ قانونی موظف می داند از مهمانی که به عنوان دیپلمات کشورهای خارجی در ایران حضور دارند، حفاظت و حراست کند.
وی ادامه داد: بعد از واقعه تاسف باری که شنبه شب اتفاق افتاد که حتما جمهوری اسلامی ایران با تمام افرادی که در این حوزه کوتاهی و یا قانون شکنی کردند برخورد جدی خواهد کرد، تمام اقدامات لازم برای حمایت از مقرهای دیپلماتیک و از جمله کارمندان سفارت سعودی در ایران و کنسولگری سعودی در مشهد نیز انجام شد.
وزیر امور خارجه اظهار داشت: اما باعث تاسف است که دولت سعودی با همان سیاست ایجاد تنش کار را ادامه داد، ما به همه توصیه می کنیم که تنش و آتش افروزی عاقبت خوبی برای کسی نخواهد داشت.
ظریف تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال آرامش است، سیاست ما سیاست همکاری و همراهی با همه همسایگان است، همواره خواهان آرامش و همکاری با همسایگان خود بودیم، برای جهان عرب به عنوان جز مهمی از جهان اسلام احترام ویژه قائل هستیم و مایلیم ارتباطات مثبت و سازنده ای را که با جهان عرب داشتیم، ادامه دهیم.  
ابراهیم جعفری نیز با یادآوری اتفاقات پیش آمده در روابط ایران و عربستان اظهارداشت: بعد از این اتفاقات ما در عراق احساس کردیم که باید اقداماتی انجام دهیم چرا که این کشور نمی تواند در این شرایط سکونت کند و بی طرف باشد.
وزیر امور خارجه عراق یادآور شد: ایجاد بحران باعث بروز مشکلات برای کل منطقه می شود به همین منظور رایزنی هایی را با برخی کشورهای عربی انجام دادیم.
جعفری به شهادت آیت الله شیخ نمر باقرالنمر اشاره کرد و گفت: وی عالم اصلاح طلب و اصلاح گرا بود که با یک گفتمان فرهنگی صحبت می کرد، در گذشته که با ملک عبدالله پادشاه پیشین عربستان صحبت هایی داشتیم و همچنین سعودالفیصل وزیر خارجه سابق این کشور کلام دیگری در این زمینه داشتند.
وی با بیان این که وقتی خبر شهادت ایشان را شنیدیم، شوکه شدیم، خاطر نشان کرد:
البته ما در امور داخلی دیگران دخالت نمی کنیم، ولی وقتی فردی عالم بوده و با عواطف امت اسلامی سر و کار داشته باشد نمی توانیم هیچ کاری انجام ندهیم و سکوت اختیار کنیم.
وزیر امور خارجه عراق ادامه داد: تلاش هایی در این راستا انجام شد و برخی از کشورهای عربی نیز که موافق بودند با ما صحبت کردند به هر حال ما باید تلاش کنیم تا نتایج و تبعات این مساله را کم کرده و اجازه ندهیم دشمنان منطقه و همه جهان، منطقه را به سوی یک جنگ بکشند.
جعفری یادآور شد: ما در همین راستا حرکتی را شروع کردیم و با وزیران خارجه کشورهای عربی و نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب صحبت کرده ایم و امروز هم در تهران هستیم و با بقیه وزرای خارجه هم صحبت داشته ایم.

نامه رئیس‌جمهور به رئیس قوه قضائیه

رئیس جمهور روز چهارشنبه طی نامه ای به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی فوری و خارج از نوبت به پرونده حمله به سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در تهران و مشهد شد.
رئیس جمهور در این نامه تأکید کرد که باید با مجازات عاملان و آمران این جرم آشکار، برای همیشه جلوی اینگونه تعرضات به امنیت کشور و توهین به اقتدار و جایگاه نظام گرفته شود.

آیت‌الله امامی کاشانی؛ خطیب جمعه این هفته تهران

نماز عبادی ـ سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله امامی کاشانی در مصلای امام خمینی(ره) اقامه می‌شود.
همچنین محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، در موضوع «مقاومت اسلامی و آینده آن» پیش از خطبه‌ها سخنرانی خواهد کرد.
captcha