کُره‌های جغرافیایی 170 ساله انگلیسی؛ راوی نام خلیج فارس در موزه آستان قدس
کد خبر: 3492983
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸

کُره‌های جغرافیایی 170 ساله انگلیسی؛ راوی نام خلیج فارس در موزه آستان قدس

گروه اجتماعي: گنجینه نجوم موزه مرکزی آستان قدس رضوی، با نمایش کُره‌های جغرافیایی 170 ساله ساخت انگلستان، سندی دیگر از تاریخ را در اثبات نام دیرین خلیج فارس به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، مجید مهردوست، کارشناس گنجینه نجوم آستان قدس رضوی، اعلام کرد: در این گنجینه 91 شیء در پنج ویترین در معرض دید عموم قرار دارد که شامل انواع اسطرلاب‌، قطب‌نما، قبله‌نما، تلسکوپ‌‌های انعکاسی و شکستی، کُره‌های جغرافیایی و سماوی در ابعاد مختلف، ذات‌الحَلَق (آرمیلار)، و ساعت نجومی است.
مهردوست، از کُره‌های جغرافیایی با تصویر و نام Persian Gulf(خلیج فارس) نام برد و تصریح کرد: یکی از این کُره‌ها، در سال 1845 توسط Malby(مالبای) در انگلستان ساخته شده که ارتفاعي با پايه 65 و قطر 5/47 سانتی‌متري دارد.
وی جنس این کُره‌ جغرافیایی را از مقوا و چوب دانست و ادامه داد: بر روي اين كُره علاوه بر قاره‌ها و ويژگي‌هاي جغرافيايي مانند كوه‌ها، جلگه‌ها، رودها و ... جمعيت كشورهاي مختلف در سال 1845 ميلادي، جمعيت اديان مختلف، گونه‌هاي حيواني مانند: پرندگان، خزندگان، ماهي‌ها، حشرات، صدف‌ها و... همچنين تقسيم‌بندي ساعت و ... مشخص شده و بر روي استوانه‌ي اين كُره، آنالمايي نسبتاً دقيق نيز رسم شده است.
مهردوست کُره‌ جغرافیایی دیگری را مورد اشاره قرار داد و گفت: اين كُره از مقوا و چوب، در سال 1850 میلادی توسط شرکت Newton and Son،(نیوتون و پسر) در انگلستان، ساخته شده که بر روی آن نیز خلیج فارس با نام لاتین Persian Gulf مشخص شده است. وی ارتفاع این کُره را 36 و قطر آن را 5/22 سانتي‌متر دانست و عنوان کرد: هر دوی این کُره‌‌ها را مرحوم دکترسید جلال‌الدین تهرانی (1366-1278) به این مرکز وقف کرده که وی منجمی برجسته و دو نوبت نایب‌التولیه آستان قدس رضوی در سال‌های 1330 و 1340، بوده است
captcha