مخالفت با قرآن‌خواندن اردوغان در تشییع «کلی»
کد خبر: 3505657
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳

مخالفت با قرآن‌خواندن اردوغان در تشییع «کلی»

گروه بین‌الملل: درحالی که پیش از این در اخبار شنیده شد، اردوغان، اجازه سخنرانی در مراسم تشییع محمد علی(کلی) را ندارد، اعلام شده رییس‌جمهور ترکیه حتی اجازه قرآن‌خواندن بر سر مزار قهرمان بوکس جهان را نیز نیافت.

مخالفت با قرآن‌خواندن اردوغان در تشییع «محمد علی»

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری الشرق امارات، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه که برای شرکت در مراسم خاکسپاری محمد علی(کلی)، بوکسور اسطوره‌ای آمریکا به ایالت کنتاکی سفر کرده بود، پس از این که اجازه تلاوت آیات قرآن بر سر مزار محمد علی را نیافت، به اقامه نماز میت اکتفا و مراسم را به نشانه اعتراض ترک کرد و از آمریکا عازم ترکیه شد.
خبرگزاری‌‌های ترکیه درحالی علت این ترک ناگهانی اردوغان را بدرفتاری مسئولین استقبال با محافظان شخصی ریاست‌جمهوری ترکیه اعلام کرده‌اند، که هنوز مقامات کاخ ریاست‌جمهوری درباره این سفر نیمه‌کاره که قرار بود تا جمعه شب ادامه داشته باشد، سکوت کرده‌اند.
خبرگزاری «دوغان» ترکیه در این باره گزارش داد: اردوغان به همراه محمد گورمز، رئیس سازمان دیانت ترکیه قصد داشت، در این مراسم آیاتی از قرآن را تلاوت کند که اجازه این کار به او داده نشد. او همچنین قصد داشت قطعه‌ای از پارچه کعبه را که با خود به همراه داشت، روی تابوت محمد علی بیاندازد که از این کار نیز منع شد.
روزنامه «حریت» ترکیه با استناد به اظهارات همکاران اردوغان می‌نویسد، اردوغان از این که به او اجازه این کار داده نشد به شدت رنجید‌ه‌خاطر شد.
اردوغان پیش‌تر نیز از اجرای سخنرانی از سوی متولیان مراسم منع شده بود که علت آن به گفته «باب گونل»، سخنگوی خانوادگی محمد علی(کلی) اضافه شدن دو سخنران دیگر به این مراسم بوده لذا جایی برای سخنرانی مقامات خارجی وجود نداشته است.
باب گونل گفت: «موضوع این نیست که آن‌ها چه کسانی هستند، موضوع این است که به واقع ما در برنامه‌‎های خود جایی برای آن‌ها نداریم. هر کاری که در حال انجام است به درخواست محمد علی صورت می‌گیرد. او می‌خواست مراسم یادبوش منعکس‌کننده زندگی وی و نحوه حیاتش باشد... این یک موضوع سیاسی نیست، اصلاً درباره سیاست نیست، درباره نحوه زیستن محمد علی است.»
رجب طیب اردوغان، به منظور شرکت در مراسم تشییع و خاکسپاری محمد علی٬ قهرمان و اسطوره سنگین وزن سابق بوکس جهان چهارشنبه، 19 خرداد با هواپیمای ویژه «تور» وارد شهر «لویی‌ویل» ایالت کنتاکی آمریکا شد.
اردوغان را در این سفر امینه اردوغان همسرش، برات آلبیرک، وزیر انرژی و منابع طبیعی، محمد گورمز، رئیس سازمان دیانت و عاکف چاغتای قلیچ، وزیر امور جوانان و ورزش ترکیه همراهی کردند.
captcha