اسلامی و قرآنی‌بودن شهر باید در سیرت و صورت آن لحاظ شود
کد خبر: 3506139
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۸

اسلامی و قرآنی‌بودن شهر باید در سیرت و صورت آن لحاظ شود

گروه اجتماعی: شهردار اصفهان گفت: برای اینکه بخواهیم شهر اسلامی و قرآنی داشته باشیم، اسلامی و قرآنی بودن شهر باید در سیرت و صورت آن لحاظ شود که در اینجا صورت شهر همان معماری شهری با بهره گیری از عناصر و مفاهیم شهر اسلامی در معماری مد نظر است.

مهدی جمالی‌نژاد، شهردار اصفهان با حضور در غرفه خبرگزاری ایکنا و مرکز فعالیت‌های قرآنی جهاددانشگاهی واحد اصفهان در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با بیان اینکه شهرداری اصفهان در جهت توسعه شهر دو رویکرد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را دنیال می‌کند، اظهارکرد: در حوزه سخت‌افزاری، پروژه‌های عمرانی، ترافیکی خدماتی شهر مورد توجه این نهاد است.
وی افزود: در حوزه نرم‌افزاری حمایت و پشتیبانی از تمام اقداماتی که در جهت ارتقاء فرهنگ و مسائل اجتماعی شهر باشد، مورد توجه قرار می‌گیرد که در این عرصه سعی می‌شود از وجود تمام فرهیختگان، نخبگان و ادیبان و به خصوص ادیبان و نخبگان قرآنی و مذهبی استفاده شود.
شهردار اصفهان بیان کرد: در سال جاری بودجه‌ای را در شهرداری اصفهان تصویب کرده‌ایم که بتوانیم از کارهای قرآنی، قرآن پژوهی و عرصه‌های متنوع و مختلف مرتبط با عرصه‌های قرآنی حمایت کنیم.
جمالی‌نژاد خاطرنشان کرد: معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان سعی می‌کند در تمام مناسبت‌های مختلف، برنامه‌های قرآنی را نیز لحاظ کند و پشتیبانی و حمایت لازم را از این برنامه‌ها و همچنین مجموعه‌های فرهنگی و مساجد به عمل آورد.
وی افزود: شهرداری سعی کرده بستر و فضا را برای فعالیت‌های قرآنی آماده کند تا کسانی که در این زمینه کار می‌کنند، تشویق شوند تا از این طریق به نوعی فضای شهر را به یک شهر قرآنی با شهروندان قرانی تبدیل کنیم.
شهردار اصفهان ادامه داد: برای اینکه بخواهیم شهر اسلامی و قرآنی داشته باشیم، اسلامی و قرآنی بودن شهر باید در سیرت و صورت آن لحاظ شود که در اینجا صورت شهر همان معماری شهری با بهره گیری از عناصر و مفاهیم شهر اسلامی در معماری مدنظر است.
وی گفت: سیرت قرآنی و اسلامی شهر نیز باید در ایدئولوژی حاکم در شهر دیده شود و در واقع ما چون شهرمان اسلامی و کشورمان اسلامی است، باید عناصر و مفاهیم شهر اسلامی را در تعاملات و روابط اجتماعی بین مردم داشته باشیم.
وی افزود: شهری می‌تواند شهر اسلامی و قرآنی باشد که عدالت اجتماعی را در آن تبلور داشته باشد، مردم با آسایش در کنار هم زندگی کنند و تمام مفاهیم قرآنی در آن شهر به نوعی مستتر و جریان داشته باشد. 
captcha