تغذیه فکری زائران؛ دغدغه اصلی بنیاد پژوهش‌های اسلامی
کد خبر: 3508417
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
حجت‌الاسلام رئیسی ابراز کرد:

تغذیه فکری زائران؛ دغدغه اصلی بنیاد پژوهش‌های اسلامی

گروه اندیشه: تولیت آستان قدس رضوی نسبت بعدی بنیاد پژوهش‌های اسلامی را ارتباط با زائر دانست و افزود: سالانه نزدیک به 30 میلیون زائر به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند که این خود یک ظرفیت عظیم به حساب می‌آید. از این رو تمامی مراکز علمی و پژوهشی باید این ظرفیت را به عنوان سرمایه مورد توجه قرار دهند و تغذیه فکری زائران دغدغه اصلی این مراکز باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در جمع مدیران، پژوهشگران و کارمندان بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی ضمن تمجید از تلاش‌هایی که در سال‌های متمادی در این مجموعه صورت گرفته است، تصریح کرد: نباید به خدمات ارزشمندی که در گذشته ارائه شده، اکتفا کنیم، بلکه باید خط مشی و برنامه‌ها با پویایی و متناسب با منشور هفت‌گانه رهبر معظم انقلاب ترسیم شود.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به آثار فاخر علما در دوره‌های گوناگون تاریخ اسلام، اظهار کرد: در هیچ کدام از این دوره‌ها همچون امروز فقه بر جامعه حکومت نکرده اما در حال حاضر فقه در جامعه ما حکومت می‌کند.
وی تلاش بنیاد پژوهش‌های اسلامی برای پاسخ‌گویی به سؤالات روز جامعه دینی را خواستار شد و افزود: حل مسائل باید مبتنی بر اصول و مبانی و با ارائه نظرات نو و بهره‌مند از قدرت تبیین و برهان باشد.
حجت‌الاسلام رئیسی به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در زمینه تولید علم اشاره و عنوان کرد: آنچه سلطان بودن علم را رقم می‌زند، تولید علم، روزآمد بودن و گره‌گشایی از زندگی مردم است.
وی سپس به ترسیم جایگاه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در زمینه تولید علم پرداخت و با اشاره به انتساب این بنیاد به عالم آل محمد(ص) ابراز کرد: این انتساب اولین و مهم‌ترین نسبت این مجموعه به حساب می‌آید و بر همین اساس در این مرکز علمی و پژوهشی، تولید علم و سوغات علمی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم که مشهد‌الرضا(ع) در سطح جهان اسلام به عنوان مرجعیت علمی شناخته شود، اظهار کرد: تمام پژوهشگران و محققان در راه رسیدن به این جایگاه و احصاء اقتضائات آن باید تلاش کنند.
وی پاسخ‌گویی به مسائل مستحدثه را دیگر ضرورت مورد انتظار از بنیاد پژوهش‌های اسلامی دانست و افزود: این مسائل تنها به حوزه امور فقهی و احکام خلاصه نمی‌شود بلکه ما برای تحقق تمدن‌سازی اسلامی در حوزه های مختلف از جمله فکر، علم، معنویت، اقتصاد و زندگی اجتماعی مردم به کارهای فاخر و ارزشمندی نیازمندیم.
حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه بنیاد پژوهش‌های اسلامی باید یکی از مراکز پاسخگو به مسائل علمی و پژوهشی باشد، ادامه داد: امروز ما محققان ارزشمندی داریم که در این مجموعه گرد هم آمده تا ضمن احیای تراث، پاسخگوی همه نیازهای نظام اسلامی باشند.
وی خواستار تلاش بیشتر در راستای پاسخگویی به مسائل مستحدثه، در حوزه‌های علوم اجتماعی، آموزش و پرورش، تربیت و... شد و اضافه کرد: امیدواریم این مرکز با زیرساخت‌هایی که به همت مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی، تولیت فقید آستان قدس رضوی ایجاد شده است، بتواند در این حوزه‌ها فعال باشد.
تولیت آستان قدس رضوی نسبت بعدی بنیاد پژوهش‌های اسلامی را ارتباط با زائر دانست و افزود: سالانه نزدیک به 30 میلیون زائر به حرم مطهر رضوی مشرف می‌شوند که این خود یک ظرفیت عظیم به حساب می‌آید. از این رو تمامی مراکز علمی و پژوهشی باید این ظرفیت را به عنوان سرمایه مورد توجه قرار دهند و تغذیه فکری زائران دغدغه اصلی این مراکز باشد.
وی همچنین ارتباط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی را با سایر مراکز علمی و پژوهشی مشهد به ویژه حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به عنوان دیگر نسبت این مجموعه برشمرد و اضافه کرد: باید یک خط تعریف شده بین این مرکز با حوزویان و دانشگاهیان برقرار شود و این نکته از ضروریات است.
حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر برقراری ارتباط بنیاد پژوهش‌های اسلامی با سایر مراکز پژوهشی در جهان اسلام به ویژه حوزه علمیه قم، افزود: امروز به برکت انقلاب اسلامی و حوزه علمیه قم، کارهای بسیار ارزشمندی انجام شده  اما باید در انجام کارهای نو و جدید اولویت‌ها را شناسایی کرد.
حجت‌الاسلام مهدی شریعتی‌تبار، مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نیز پیش از سخنان حجت‌الاسلام رئیسی به ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز پرداخت و عنوان کرد: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با نگاه ژرف و عالمانه تولیت فقید آستان قدس رضوی در سال 63 تأسیس شد و تاکنون موفق شده 1800 عنوان کتاب در 3600 جلد و بیش از 13 میلیون شمارگان را به چاپ برساند.
captcha