مرحوم بانو همایونی نهایت سعی خود را برای رشد فکری بانوان انجام داد
کد خبر: 3514845
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۴

مرحوم بانو همایونی نهایت سعی خود را برای رشد فکری بانوان انجام داد

گروه اندیشه: رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی با بیان اینکه مرحوم بانو علویه همایونی نهایت سعی خود را جهت رشد فکری بانوان و دختران و رفع موانع آن انجام داده است، گفت: هر گاه به حضور رؤسای جمهور یا یکی از متنفذین می‌رسیدند، اول سخن در همین جهت بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر صافی اصفهانی، رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی و سرپرست مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، اظهار کرد: ایشان یک قرن در عرصه فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی بانوان اصفهان حضوری فعال داشت و گل سرسبد شاگردان بانوی مجتهده امین(ره) محسوب می‌شد.
وی اذعان داشت: اوّلین مدرسه علمیه بانوان به نام مکتب فاطمه سلام الله علیها تحت اشراف بانو مجتهده امین(ره)، در سال 1344 در خانه‌ای واقع در بازارچه بیدآباد مسجد سید اصفهان که بانو مجتهده امین(ره) برای ایشان خریداری و وقف نموده بودند تأسیس و اداره نمود.
حجت‌الاسلام صافی با اذعان به اینکه این مدرسه با هدف تربیت مدرس خواهر برای آموزش علوم حوزوی خواهران تأسیس و پایه‌ریزی شده بود، گفت: شاید بتوان این مدرسه را اوّلین مدرسه رسمی آموزش علوم حوزوی بانوان در ایران قلمداد نمود که قریب پنجاه سال در این عرصه نقش آفرینی نموده و در روزگار طاغوت و اوج تخریب شخصیت معنوی زن مسلمان ایرانی، بسان پادزهری مؤثر عمل نمود و نقشه‌های اهریمنی آنان را نقش بر آب ساخت.
وی در ادامه با اشاره به بخش‌هایی از زندگانی پربار این بانوی عالمه گفت: ایشان در سال ۱۲۹۶ در خانواده‌ای که از سادات حسینی بودند، به دنیا آمدند و نزد برادرشان تا کلاس ۹ قدیم را خوانده و تا سن ۱۶سالگی را به این نحو در منزل سپری می‌کنند.

رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) افزود: از سن ۱۶ سالگی خدمت بانوی ایرانی شرفیاب می‌شوند که خودشان نقل می‌کردند، وقتی مادرم مرا برای فراگیری علوم دینی و ادامه تحصیل، به خدمت بانو بردند، تجلیات وجود او را درک کردم و چنان محو جمال و عاشق دیدارش بودم که تمام فامیل و دوستان را رها کردم و فقط نشاطم را در رفتن خدمت ایشان می‌یافتم و در عشق دیدار جمالش هر روز در حالی که اشک می‌ریختم به حضورش شرفیاب می‌شدم.
وی با تصریح به این که از ابتدای شروع تحصیل علوم دینی، استاد ایشان بانوی ایرانی بوده افزود: تا ۵۰ سال به طور مستمر در خدمت ایشان بوده‌اند و ایشان را مصباح‌الهدایة در سیر و سلوک خود می‌دانسته‌اند و در تمام امور از ایشان پیروی کرده و مریدی عاشق در جهت مراد خود بوده‌اند.
حجت‌الاسلام صافی ادامه داد: البته نزد اساتید دیگری از مشاهیر آن روزگار نیز افتخار تلمذ و مباحثه داشته‌اند، از آن جمله مرحوم آقای حاج شیخ حیدر علی محقق که حاشیه ملاعبدالله را در منطق، خدمت ایشان خوانده‌اند و منظومه حکمت سبزواری را خدمت مرحوم حاج‌آقا صدر کوپایی خوانده‌اند ودر سال ۴۲ حضور آیت‌الله اشنی شرفیاب می‌شوند و درس معالم و شرح لمعه را خدمت ایشان می‌خوانند.
وی گفت: در همان ایام اسماء‌الحسنی و نفس‌شناسی را نیز خدمت بانوی ایرانی می‌خوانند و در مورد اسماء‌الحسنی نیز با آقای اشنی بحث می‌‌کرده‌اند وکتاب‌های دیگری مانند شرح فصوص قیصری و شواهد‌الربیویه را نیز خدمت آقای اشنی می‌خوانده‌اند. 
سرپرست مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) به تأسیس حوزه علمیه بانوان به نام مکتب فاطمه سلام الله علیها در سال ۱۳۴۴ شمسی توسط ایشان و تحت اشراف مجتهده امین(ره) اشاره کرد و افزود: اوّلین مکتبی بود که در عصر اخیر به ریاست یک بانوی مجتهده، فیلسوف، عارف و ادیب ایجاد شد و به مدیریت بانوی دیگری که ۵۰ سال شاگردی معظم له را کرده بود، اداره می‌شد و به این لحاظ بود که دروس پایه‌ای ادبیات عرب در این مکتب عمیقاً تدریس می‌شد و همه اصول اعتقادی و دینی و علوم قرآنی چون در صافی نظارت این بانوان بزرگوار پالایش می‌شد، دست‌خوش هیچ انحراف و افراط و تفریط نشده و همه کسانی که به نوعی در این مکتب چه در سطح عالی قرآن و احکام و چه در سطح عالی ادبیات عرب و منطق برخوردار شدند، در هر پستی قرار گرفتند، از شایستگی و مهارت و اعتدال برخوردار بودند، به گونه‌ای که مایه افتخار مکتب و استادان خود شدند.
وی با بیان این مطلب که از ابتدای تأسیس این حوزه علمیه، قرآن کریم توسط بانو مجتهده امین(ره) تفسیر می‌شد، ادامه داد: بعد از ایشان بانو علویه همایونی درس تفسیر را خود به عهده گرفتند، البته مع الاسف از سال 71 که این بانو به دلیل کهولت سن، بساط درس و بحث خویش را به درون خانه برده و مدرسه را به یکی از علمای شهر واگذار کردند.
حجت‌الاسلام صافی با ابراز تأسف از وجود افت و خیزهای فراوان در این مدرسه که هم اکنون در حال انعطال است، بیان کرد: در آخرین دیداری که با ایشان داشته‌ایم، از این وضعیت بسیار گله‌مند بودند و علی‌رغم شکل گیری حدود 50 مدرسه علمیه خواهران در سطح استان که همه از برکات تربیت یافتگان این مدرسه است، آرزو داشتند تا پیش از عروج به عالم باقی، دوباره احیای درس و بحث طلبگی در این مدرسه را شاهد باشند.
وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی  مبارزات اجتماعی علویه همایونی، گفت: از سال 42 که مکتب فاطمه سلام الله علیها را ابتدا در خانه خود و سپس از سال 44 در مکانی مستقل دایر نمود و به تدریس و تربیت طلاب خواهر همت گمارد و مکتب علمی و فقاهتی یگانه دوران، بانو مجتهده امین(ره) را بسط و گسترش داد.
رییس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) افزود: در امور اجتماعی و فرهنگی وارد شد و نسبت به مسائل مملکت و اموری که در آن می‌گذرد حساس بود و با دقت نظر در اخبار مملکتی با خواندن مجلات و روزنامه‌ها و گوش دادن به اخبار رادیو و تلویزیون مسائل جاری مملکت را مورد توجه قرار می‌داد و در حد توان از ناموس و هویت هموطنان و همنوعان خود دفاع می‌کرد.
وی تصریح کرد: یکی از آن مبارزات، پایه‌گذاری مکتبی بود که در آن زمینه رشد فکری در مسائل اجتماعی و امور سیاسی را برای بانوان فراهم می‌کردند و با ایجاد گردهمایی و دعوت مهمانان خارجی و داخلی و سخنرانی‌های متنوع، بانوان را با مسائل روز آشنا می‌کردند.
حجت‌الاسلام صافی با بیان اینکه نهایت سعی خود را در جهت رشد فکری بانوان و دختران و رفع موانع آن انجام داده است، ابراز داشت: هر گاه به حضور رؤسای جمهور یا یکی از متنفذین  می‌رسیدند، اول سخن در همین جهت بود. برای ارتقای سطح علمی خواهران در حوزه‌ها و رسیدن به درجه اجتهاد و قدرت استنباط در امور فقهی مربوط به خودشان، به علما و مسئولان مربوط نامه می‌فرستادند و درخواست می‌کردند که زمینه رشد علمی را برای آنان فراهم کنند.
وی گفت: برای حقوق تضییع شده بانوان به علما، نامه می‌نوشتند تا آن حضرات با تجدید نظر و فتوا از حقوق آنان دفاع کنند.
سرپرست مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین(ره) تصریح کرد: بانو بعد از سال‌ها فعالیت در جامعه، قریب بیش از بیست سال از اواخر عمر طولانی خود را در خانه مشغول به نوشتن کتاب و تربیت شاگردان خصوصی بود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به نمونه‌ای از کتب ایشان که انتشار یافته است، اشاره کرد و گفت: این عبارتند از«ترجمه اربعین الهاشمیة بانوی ایرانی» ترجمه اسرارالأیات صدرالمتألهین شیرازی، «زن مظهر خلاقیت‌الله» در دو جلد، «عشق ذوی‌القربی در وصف فاطمه(سلام الله علیها)»، «نسیم ولایت» ترجمه و توضیح چهل حدیث در فضائل و مناقب امیرالمؤمنین(علیه السلام) و «زندگانی بانوی ایرانی».
حجت‌الاسلام صافی در پایان گفت: جا دارد در هفته‌ای که به بزرگداشت حجاب و عفاف نام گرفته است و ارتحال ایشان نیز مقارن با همین ایام و در آخرین روزهای ماه رمضان امسال اتفاق افتاد، از خداوند متعال توفیق رهروی راه این شاگرد سخت کوش مکتب فاطمه زهرا سلام‌الله علیها را مسألت نماییم و آرزو نماییم که مبلغان گرامی و معزز، از این عالمه معاصر، درس و سرمشق بگیرند، روحش شاد و راهش پررهرو باد.
captcha