دولت و فقدان نگاه به فعالیت‌های قرآنی در برنامه ششم
کد خبر: 3558799
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
مرادی تصریح کرد:

دولت و فقدان نگاه به فعالیت‌های قرآنی در برنامه ششم

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی گیلان با ابراز تأسف از اینکه در لایحه دولت در برنامه ششم، نگاهی به حوزه فعالیت‌های قرآنی نشده است، گفت: لذا اگر فعالیت‌های قرآنی در برنامه دیده نشود در پنج سال آینده نیز راهبرد و برنامه‌ای در حوزه فعالیت‌های قرآنی نخواهیم داشت که این خسارت و غفلتی بزرگ است که دولت انجام داده است.

امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی گیلان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن اشاره به تهیه نامه‌ای خطاب به نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: این نامه بابت انتقاد از لوایح برنامه ششم و بودجه سال 96 بوده است.
وی با ابراز تأسف از اینکه در لایحه دولت در برنامه ششم، نگاهی به حوزه فعالیت‌های قرآنی نشده است، عنوان کرد: در حالی که فعالیت‌های قرآنی از نگاه رهبر انقلاب فعالیتی راهبردی است. لذا انتظارمان این بود که در رأس برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی که در برنامه پنج ساله لحاظ می‌شود، حوزه فعالیت‌های قرآنی باشد.
مرادی ادامه داد: متأسفانه نه تنها این اتفاق نیفتاد اما حتی اشاره‌ای کوچک به فعالیت‌های قرآنی در برنامه ششم نشده است در حالی که در برنامه‌های قبل سوابقی را در این زمینه داریم مثلا در برنامه چهارم بحث نهضت قرآن‌آموزی بوده است و در برنامه سوم نیز بود و در برنامه پنجم نیز به آن اشاره‌ای شده بود اما در برنامه ششم اصلا حوزه فعالیت‌های قرآنی دیده نشده است و حال آنکه این حوزه‌ای استراتژیک و راهبردی به تعبیر رهبری است.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی گیلان با تأکید بر اینکه این یکی از نقدهایی است که طی آن نامه به آن تصریح شده است، گفت: نکته دیگر این است که با توجه به اینکه برنامه ششم یکی از گام‌های تحقق سند چشم‌انداز است و در پنج سال آینده، بودجه‌های سنواتی براساس این برنامه باید تنظیم شود و تخصیص پیدا کند.
وی ادامه داد: لذا اگر فعالیت‌های قرآنی در برنامه دیده نشود در پنج سال آینده نیز راهبرد و برنامه‌ای در حوزه فعالیت‌های قرآنی نخواهیم داشت که این خسارت و غفلتی بزرگ است که دولت انجام داده است و انتظار ما از نمایندگان مجلس این است که نسبت به غفلت از این امر اهتمام کنند و برنامه‌های قرآنی را در برنامه ششم ببینند.
مرادی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به بودجه سال 96، بیان کرد: سال 92، 600 میلیارد تومان بودجه فعالیت‌های قرآنی بود اما متأسفانه با روی کار آمدن دولت فعلی حداقل اعتبار به این امر اختصاص پیدا کرد و بعد از آن از سال 93 تا 95، سه سال است که 200 میلیارد تومان پرداخت می‌شود و با کاهش بودجه روبرو بوده‌ایم و علی‌رغم این تواقفی که در مقدار بودجه این سه سال داشته‌ایم و با افزایش بودجه روبرو نبوده‌ایم در سال 96 این بودجه به 100 میلیارد تومان تقلیل یافته است.
وی اضافه کرد: اما نکته مهم اینست که همین مقدار که در این سه سال بدون افزایش بوده است یا اصلاً تخصیص پیدا نکرده است مثل سال 94 و یا حداقل تخصیص را چون سال 93 داشته است و بودجه سال 95هم هنوز در کش و قوس است. این هم یکی از مواردیست که در حوزه فعالیت‌های قرآنی با آن روبرو هستیم که نه تنها افزایش بودجه نداریم بلکه با کاهش آن نیز مواجه هستیم و این کاهش هم یا متأسفانه تخصیص پیدا نمی‌کند و یا به اقل ممکن اختصاص می‌یابد.
مرادی با اشاره به اینکه این موارد، موضوعاتیست که باید نمایندگان مجلس آن را پیگیری کنند، تصریح کرد: همچنین طی نامه اخیر به نمایندگان استان خواستار پیگیری این موارد بودیم.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی گیلان با اشاره به عوارض این امر، اظهار کرد: کم‌لطفی و بی‌مهری که به فعالیت‌های قرآنی کشور شده است موجب شده مثلاً در بیمه فعالان قرآنی حدود شش هزار نفر براساس آمار وزارت ارشاد متقاضی آن هستند و به دلیل عدم تخصیص اعتبار هنوز صندوق مستقلی برای این امر تشکیل نشده است و سرنوشت این سه هزار نفر هم که بیمه هستند در هاله‌ای از ابهام است و هر از گاهی گفته می‌شود که احتمال متوقف شدن این بیمه به دلیل فقدان بودجه است.
وی ادامه داد: خیلی از برنامه‌های راهبردی قرآنی کشور هم‌چون نهضت ملی حفظ به‌دلیل عدم تخصیص اعتبارات معطل مانده است و در کنار آن بسیاری از فعالیت‌های آموزشی، تبلیغی، ترویجی از لحاظ کیفی و کمی پایین آمده‌اند که اینها مواردیست که گلایه جامعه قرآنی از دولت است و انتظار می‌رود که نمایندگان مجلس در حال حاضر که لایحه برنامه ششم در دستور کار مجلس است و پس از آن بودجه سال 96 براساس آن دیده می‌‌شود باید به این نکات رسیدگی کنند اگر این موارد چون بیمه فعالان قرآن و نهضت حفظ و سایر برنامه‌های کلان در حوزه برنامه‌های قرآنی که شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی کشور نیز بر آنها تأکید دارد، در برنامه ششم توسعه دیده نشود به نظر بنده طی چند سال آینده وضعیت خوبی نداریم چنانکه در حال حاضر نیز به‌دلیل عدم تخصیص اعتبارات طی سال‌های اخیر شاهد کاهش فعالیت‌های قرآنی بودیم.
captcha