جریان‌های تکفیری پشتیبان هر نوع افراط است
کد خبر: 3559580
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱

جریان‌های تکفیری پشتیبان هر نوع افراط است

گروه معارف: یک استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: باید مواظب باشیم که هر جا افراط است، جریان تکفیری را می‌توان در پشت آن دید؛ این جریانات ارکان اسلامی را ضعیف کرده، مسلمانان را به خودشان مشغول کرده و وحدت جامعه اسلامی را به راحتی خدشه‌دار کرده‌اند.

حجت‌الاسلام ناجی، مسئول اجرایی دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهارکرد: افراط‌گری دینی بحثی است که از صدر اسلام مطرح بوده و آن هم مصداق کسانی است که در ظاهر به اسلام روی آوردند، ولی در واقع رفتارشان، رفتار اسلامی نبود.
وی افزود: افراطی گری را  می‌توان در زمینه قتل و غارت، کشت‌و کشتار و یا در عقیده ای که امروزه با عنوان جریان تکفیری می‌نامند، ببینیم.
وی با اشاره به آیه 1 سوره حجرات« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» در این آیه خدا به اهل ایمان توصیه می‌کند که در حکم خدا، از خدا و رسول او پیشی نگیریدو همچنین در آیه 7حشر «وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ » خداوند می‌فرمایدآنچه که پیغمبر دستور داده همان را عمل کنید و آنچه نهی کرده از آن دوری کنید.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: افراط‌گران در جامعه  امروزی اغلب تمایل بازگشت به صدر اسلام دارد که نمونه بارز آن جریان تکفیری  داعش است که استفاده از تکنولوژی را حرام می‌دانند چون از نظر آن‌ها این خلاف سنت پیغمبر است.
ناجی گفت: سیره اهل بیت(ع) اینگونه بوده است که آنها همسو و همطراز با مردم زمان خود زندگی می‌کردند و نه عقب‌تر از مردم زمان خود.
وی افزود: شخصی نزد امام صادق(ع) رفت و گفت«چرا لباس فاخر به تن کردید جد شما لباس پشمین به تن می‌کرد و این حرام است»،  امام(ع) فرمودند «من در زمان خود زندگی می‌کنم».
مسئول اجرایی دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: اگر افراطی‌گری مدیریت نشود نتیجه آن جریان تکفیری و داعش می‌شود. در واقع جایی که عملی را خلاف سنت پیامبر می‌بینند و خلاف سنت را خلاف دستور خدا می‌دانند و کسی که خلاف دستور خدا عمل کرده را کافر می‌پندارند، کافر را مرتد اعلام می‌کنند و حکم مرتد هم اعدام است. امروزه جریان‌های تکفیری و داعش این کار را انجام می‌دهند.
وی تصریح کرد: اگر مواظب نباشیم، یک جریان تکفیری شیعی هم ایجاد خواهد شد همان چیزی که امروزه نشانه‌های آن را در تشیع انگلیسی می‌بینیم، جریانی که «یاسر الحبيب» با عنوان جریان شیعه لندنی ایجاد کردکه این‌ها به اسم تشیع، صراحتا بعضی مراجع را کافر می‌دانند و خیلی آسان مرزهای وحدت اسلامی را می‌شکنند.
وی افزود: این جریان با اقدامات خود به راحتی چهره اسلام و شیعه را خشن جلوه دادند و توانستند تعداد افرادی را که سالیانه با اسلام می‌گرویدند را از 20000 نفر به 12000نفر برسانند.
ناجی گفت: باید مواظب باشیم که هر جا افراط است، جریان تکفیری را می‌توان در پشت آن دید؛ این جریانات ارکان اسلامی را ضعیف کرده، مسلمانان را به خودشان مشغول کرده و وحدت جامعه اسلامی را به راحتی خدشه‌دار کرده‌اند.

captcha