اولویت رسیدگی به جانبازان درصد جانبازی نیست/ خدمت‌رسانی به خانواده مدافعین حرم
کد خبر: 3560660
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰

اولویت رسیدگی به جانبازان درصد جانبازی نیست/ خدمت‌رسانی به خانواده مدافعین حرم

گروه جهاد و حماسه: معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری امروز گفت: اولویت خدمت‌رسانی به جانبازان و خانواده ایثارگران درصد جانبازی نیست و رفع شدن مشکل آن‌ها ملاک اصلی است؛ تمام خدماتی که شامل حال جامعه ایثارگران دفاع مقدس می‌شود، به جهادگران ایرانی و غیر ایرانی دفاع از حرم اهل بیت(ع) نیز ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نشست خبری عبدالرضا عباس‌پور، معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران صبح امروز، 19 دی‌ماه در ساختمان این سازمان برگزار شد.
وی در ابتدا با اشاره به وظیفه بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران وظیفه دارد تا با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، کشور را به آمادگی و بهره‌مندی فرهنگی برساند، وقتی فرهنگ ایثار و شهادت در کشور رواج پیدا کند، دعوا‌های داخلی و توطئه‌های خارجی و تحریم‌ها بی‌اثر خواهند شد.
عباس‌پور در ادامه به وضعیت خانواده شهدا و رسیدگی درمانی به آن‌ها پرداخت و گفت: امروز 53 هزار پدر شهید، 110 هزار مادر شهید، 63 هزار همسر شهید و 150 هزار فرزند شهید داریم، همچنین تعداد جانبازان نیز حدود 9600 نفر است که شامل جانبازان شیمیایی، نخاعی، اعصاب و روان و دیگر صدمات جنگی می‌شود.
وی ادامه داد: جانبازان شیمیایی ما حدود 63 هزار و 800 نفر هستند که از این میان 749 نفر شیمیایی شدید، 3059 نفر شیمیایی متوسط و باقی جانبازان شیمیایی خفیف هستند. همچنین تعداد 218 هزار جانباز اعصاب و روان داریم که از بین آن‌ها 40 هزار نفر صرفاً جانباز اعصاب و روان هستند و هفت هزار نفر آنان به درمان‌های ویژه نیاز دارند، جانبازان نخائی نیز حدود 1980 نفر هستند.
عباس‌پور به خدمات ارائه‌شده به خانواده شهدا و جانبازان اشاره و بیان کرد: ما برای ایجاد رضایت بیشتر که از اهداف مهم این بنیاد است دو نوع درمان را در نظر گرفته‌ایم؛ یک نوع غیرمستقیم که شامل بیمه همگانی و بیمه تکمیلی می‌شود و نوع دیگر خدمات ویژه به خانواده ایثارگران است.
وی افزود: بیمه همگانی که حداقل بیمه‌ای است که در جامعه وجود دارد حدود 810 هزار نفر از جامعه هدف ما را پوشش داده است و در کنار آن بیمه تکمیلی که شامل خدمات ویژه اعم از پرداخت کامل هزینه‌های درمان جانبازان و خانواده ایثارگران و بدون سقف بودن پرداخت هزینه درمانی و ... است. این بیمه یک میلیون و 668 هزار نفر از جانبازان، خانواده جانبازان و شهیدان را تحت پوشش قرار داده است. در کنار این خدمات، 3 هزار و 500 مرکز درمانی طرف قرارداد با ما هستند و خدمات درمانی را کاملاً رایگان به خانواده ایثارگران ارائه می‌کنند.
عباس‌پور در مورد درمان مستقیم گفت: از سال 1384 طرح پزشک خانواده را راه‌اندازی و بحث پایش خانواده شهدار را نیز پی‌گیری کرده‌ایم. در درمان مستقیم ابتدا ویزیت‌های خانگی را داریم که متخصصانی را آموزش می‌دهیم تا به‌صورت مداوم به خانواده ایثارگران و جانبازان سر بزنند و وضعیت آن‌ها را بررسی کنند؛ این بخش شامل ویزیت، فیزیوتراپی، پرستاری، درمان و... می‌شود. در صورتی که فردی نیاز به مراجعه به مرکز درمانی را داشته باشد، از منزل به مراکز تخصصی مانند مرکز تخصصی ساسان و خاتم‌الانبیاء(ص) اعزام می‌شود و اگر در آن مراکز مشکل فرد رفع نشود به مراکز فوق‌تخصصی ارجاع داده می‌شود و اما اگر بازهم درمان صورت نگرفت، فرد به مراکز خارج از کشور فرستاده می‌شود، این اولین‌بار است که چنین کار گروهی در ایران صورت می‌گیرد.
وی در این رابطه اضافه کرد: همچنین تاکنون 39 پزشک از خارج از کشور دعوت شده‌اند که 217 عمل جراحی و 985 ویزیت را انجام داده‌اند؛ این تعامل باعث می‌شود تا هم درمان بهتر انجام شود و هم تعامل بین پزشکان ایرانی و خارجی صورت بگیرد.
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به رسیدگی به وضعیت بیماران اعصاب و روان اظهار کرد: آمار بیماران اعصاب و روان را تک‌تک داریم و آن‌ها را به‌صورت دوره‌ای ویزیت می‌کنیم؛ در کنار درمان‌های دارویی، اردو‌های تفریحی درمانی را برقرار کرده‌ایم تا بیماران با گرفتن روحیه، روند بهبودی خود را سریع‌تر و با رضایت بیشتری طی کنند. نزدیک به 10 بیمارستان روان‌پزشیکی و حدود هزار تخت روان‌پزشکی نیز در اختیار داریم، در کنار این خدمات، برای همسران و خانواده این جانبازان دوره‌های آموزشی رفتاری و تاب‌آوری برگزار کرده‌ایم و مرکز مشاوره‌ای برای آن‌ها راه‌انداخته‌ایم. همچنین طرح غربال‌گری جانبازان اعصاب و روان را داریم تا با بررسی وضعیت آن‌ها از بیمار شدن جانبازان جلوگیری شده و وضعیت جسمانی آن‌ها مطلوب باشد.
وی با بیان نحوه خدمت‌رسانی به جانبازان و خانواده ایثارگران در شهرستان‌ها اضافه کرد: ما تیم‌های متخصص را آموزش می‌دهیم تا با اعزام به شهرستان‌ها و مناطق دوردست به ایثارگران آن مناطق نیز خدمت‌رسانی کنند. همچنین سامانه‌ای در بیناد شهید راه‌اندازی کرده‌ایم که آخرین وضعیت خانواده ایثارگران و جانبازان را ثبت می‌کند، لذا می‌توانیم با رجوع به این نرم‌افزار از پرونده پزشکی و آخرین وضعیت خانواده ایثارگران باخبر شویم.
وی در پایان با اشاره به شهداء و جانبازان مدافع حرم بیان کرد: هدف ما فقط کسب رضایت و خدمت‌رسانی به ایثارگران است؛ برای ما نوع بیماری و مشکل فرد مطرح است و درصد جانبازی را ملاک قرار نمی‌دهیم. در مورد شهدا و جانبازان مدافعان حرم، چه ایرانی و چه غیر ایرانی که رسماً از ایران اعزام شدند، تمام خدمات را مانند شهدا و جانبازان دوران دفاع مقدس در اختیار دارند.


captcha