از توصیه علامه جعفری درباره تلاوت تا خاطراتی از رهبری و شعیشع
کد خبر: 3563146
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸
پیشکسوت قرآن از سال‌های نه‌چندان دور می‌گوید:

از توصیه علامه جعفری درباره تلاوت تا خاطراتی از رهبری و شعیشع

گروه فعالیت‌های قرآنی: محمدصادق جعفری‌یگانه، مدرس و پیشکسوت قرآن که این روزها به دلیل سکته مغزی در بستر بیماری است، از خاطرات خود در سال‌های نه چندان دور می‌گوید؛ خاطراتی از همنشینی با قرآن، توصیه‌های علامه جعفری و حضور رهبر معظم انقلاب در سال‌های مبارزه با رژیم پهلوی.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، متولد شهر مقدس مشهد در سال 1333 است. داشتن ارتباط خانوادگی با علامه محمدتقی جعفری افتخاری است که این استاد پیشکسوت قرآن از برکات آن می‌گوید.
محمدصادق جعفری‌یگانه، مدرس و پیشکسوت قرآن کریم که برادرزاده علامه جعفری، شخصیت برجسته جهان اسلام است، از حدود سال 1354 کار تدریس قرآن را در مشهد آغاز کرده و همچنین بعد از انقلاب و حدود سال 1363 نیز تلاش در این عرصه را به صورت جدی‌تر ادامه داده است.
استاد جعفری یگانه و تربیت مربیان قرآن
وی در این زمینه به خبرنگار ایکنا گفت: از همان زمان به آموزش قرآن کریم در رشته‌های مختلف و همچنین تربیت معلم قرآن مشغول بوده و در این سال‌ها جزو نخستین افرادی هستم که برای دانش‌آموختگان مربیگری قرآن، کارنامه تحصیلی صادر کردم.
وی ابراز کرد: در طول این سال‌ها، توفیق خدمت در حوزه آموزش، تدریس و تربیت مربیان قرآن در نهادها و سازمان‌های مختلف کشور از جمله تبلیغات اسلامی، ارتش، سپاه، آستان قدس رضوی، جامعه قاریان قرآن مشهد و ... را داشته‌ام.
استاد جعفری که در این سال‌ها، شاگردان و همچنین معلمان قرآن بسیاری را در این عرصه تربیت کرده است، کتاب‌هایی چون «راهنمای آموزش پیش‌نیاز علم تجوید» و «علم قرائت قرآن» را از جمله آثار تألیفی خود بیان می‌کند.
از توصیه علامه جعفری درباره تلاوت تا خاطراتی از رهبری
تلاش پنجاه ساله این معلم قرآن تا حدود چهار ماه پیش که سکته مغزی به سراغش نیامده بود، ادامه داشت؛ البته در حال حاضر دوران نقاهت را سپری می‌کند و بی‌صبرانه منتظر بهبودی کامل است تا دوباره در کلاس درس حاضر شود و علاقه‌مندان به کلام وحی، از آموزش‌هایش بهره‌مند شوند.
همنشینی با پدر و بهره‌مندی از محضر علامه جعفری
وی به سال‌ها قبل و دوران کودکی خود و چگونگی آغاز فراگیری قرآن اشاره کرد و ادامه داد: پدرم میرزا محمدجعفر جعفری‌یگانه، مدت‌ها در زمینه تدریس علوم قرآن و تفسیر به ویژه در آستان قدس رضوی فعالیت می‌کرد، از همین رو من در ابتدا هر آنچه را که لازم بود، از پدرم فرا گرفتم، حتی اختلاف قرائت‌ را هم با پدرم کار می‌کردم و گاهی نیز از محضر علامه جعفری بهره‌مند ‌شده و سؤالاتم را می‌پرسیدم.
استاد جعفری در این زمینه اضافه کرد: حتی در دوران دبستان در مدرسه جوادیه آن زمان که از مدارس مرحوم عابدزاده بود، تحصیل می‌کردم و معلمی به نام محمد سروری داشتم که هر روز به ما درس قرآن را آموزش می‌داد و این آموزش‌ها در یادگیری قرآن برای من خیلی تأثیرگذار بود.
این پیشکسوت قرآن با بیان اینکه در همان دوران کودکی توانایی خوبی در زمینه قرآن کسب کرده است، افزود: در آن‌ سال‌ها، در ایام ماه رمضان، از 12 مدرسه مرحوم عابدزاده، چندهزار دانش‌آموز را به شبستان تبریزی مسجد گوهرشاد حرم رضوی می‌بردند تا از بین آن‌ها، 20 دانش‌آموز برگزیده به تلاوت قرآن بپردازند که من یکی از آن‌ها بودم.
از توصیه علامه جعفری درباره تلاوت تا خاطراتی از رهبری
این مدرس قرآن به موفقیت‌هایی هم در دوران زندگی قرآنی خود دست یافته است که از آن جمله می‌توان به کسب رتبه اول مسابقات قرآن در سال 1345 در مدارس مرحوم عابدزاده و رتبه اول حفظ پنج جزء قرآن در سال 1344 اشاره کرد.
شیوه تبلیغی شهید مطهری، هاشمی‌نژاد و رهبری قبل از انقلاب
وی با بیان اینکه پدرم در سال‌های قبل از انقلاب با روحانیت مبارز ارتباط و رفت‌وآمد داشت و طرفدار افرادی چون رهبر معظم انقلاب، شهید هاشمی‌نژاد، شهید مطهری و مرحوم واعظطبسی بود، ادامه داد: آن زمانی که شهید مطهری، هاشمی‌نژاد و رهبر معظم انقلاب ممنوع‌المنبر شده بودند، هر کدام یک طرحی را برای حضور در میان مردم و بیان سخنرانی خود داشتند؛ از جمله اینکه شهید مطهری و شهید هاشمی‌نژاد تریبون را به جای منبر برگزیده بودند و از این طریق برای مردم صحبت می‌کردند.
این مدرس قرآن اضافه کرد: از طرفی رهبر معظم انقلاب نیز در مساجدی از جمله مسجد امام حسن(ع)، جلسات قرآن را برای ارتباط با مردم انتخاب کرده بودند و پشت رحل قرآن می‌نشستند و در قالب جلسات تفسیر به بیان کلام وحی و صحبت برای مردم می‌پرداختند که این اقدام ایشان بسیار، نافع و تأثیرگذار بود.
استاد جعفری با بیان اینکه در آن ایام حدود 10 سال سن داشته است، افزود: من نیز در این جلسات به همراه پدرم شرکت می‌کردم؛ به یاد دارم در این جلسات، رهبری معظم انقلاب پشت رحل قرار می‌گرفتند و بسیار زیبا قرآن تلاوت می‌کردند و در ادامه هم تفسیر بیان می‌کردند، همچنین ایشان بسیار به نوع قرائت مصطفی اسماعیل علاقه‌مند بودند و خوشان می‌آمد.
از توصیه علامه جعفری درباره تلاوت تا خاطراتی از رهبری
وی با بیان اینکه به یاد دارم سال 1353، استاد ابوالعینین شعیشع به دعوت اوقاف آن زمان به ایران آمده بود و در مسجد گوهرشاد حرم امام رضا(ع) جلسه تلاوت قرآن با حضور وی برپا بود. ادامه داد: خوب در ذهنم هست، رهبر معظم انقلاب که آن زمان جوان بودند، در آن محفل حاضر نشدند اما به جهت علاقه به کلام‌الله مجید تنها در بیرون محفل و در حیاط مسجد نشسته و صدای قرآن را گوش می‌دادند تا مبادا تصور شود، ایشان جزو رجال اوقاف آن زمان هستند و از تصویر و عکس ایشان در این محفل سوء استفاده شود.
این مدرس قرآن کریم سال 1354 ازدواج می‌کند و یک دختر و یک پسر دارد که فرزند دخترش استاد دانشگاه است و در زمینه قرآن و تاریخ تشیّع به تدریس مشغول است.
توصیه علامه جعفری به جواد فروغی
وی در ادامه ما را به بیان خاطره‌ای از عمویش، علامه جعفری مهمان کرد و گفت: سال 1370 چند روزی را به همراه جواد فروغی که آن زمان نوجوان بود، در تهران میهمان منزل علامه جعفری بودیم. آن زمان جواد فروغی، صبح‌ها در صدا و سیما، برای ضبط تلاوت جهت پخش در ماه مبارک رمضان حاضر می‌شد و من نیز او را همراهی می‌کردم.
از توصیه علامه جعفری درباره تلاوت تا خاطراتی از رهبری
وی با بیان اینکه آن موقع، صبح‌ها ابتدا جواد فروغی برای علامه قرآن قرائت می‌کرد، بیان کرد: یک روز از استاد می‌خواهد که راهنمایی‌اش کند و استاد هم می‌گوید که «عبدالباسط، قرآن را هنری می‌خواند و منشاوی هم معنوی، اما شما کاری کن که تلاوت قرآنت، تلفیقی از هنر و معنویت باشد و در این صورت است که مردم به گوش جان مطالب را می‌خرند». علامه همچنین ادامه می‌دهد که «قرائت قرآن مانند ورودی یک باغ است که درونش خیلی خبرهاست و اگر مفاهیم قرآن را ندانیم از آن باغ بهره‌ای نخواهیم برد».
استاد جعفری در پایان عنوان کرد: مدتی است در تلاش هستیم تا مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی راه علی(ع) را راه‌اندازی کنیم که بخشی از مقدمات کار آن انجام شده است.

زهرا قندهاری

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۲۸ - ۰۸:۳۱
0
2
قرائت قرآن مانند ورودی یک باغ است که درونش خیلی خبرهاست ..
درود بر شما
خداوند استاد جعفری را حفظ کند
noorani
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۲۸ - ۱۱:۳۱
0
1
با سلام. ان شاءلله که سالم و سلامت باشید. دعا گویتان خواهم بود تا هستم.. درود
خراسانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۴/۰۵ - ۰۱:۲۶
0
0
ان شاالله در پناه قرآن سلامت باشین
captcha