مساجد علی‌رغم وجود رقیب همچنان پناهگاه نیازمندان هستند
کد خبر: 3563520
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴
ابراهیمی:

مساجد علی‌رغم وجود رقیب همچنان پناهگاه نیازمندان هستند

گروه جامعه: رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد با اشاره به اینکه برخی از کارکردهای مساجد صدر اسلام اکنون توسط نهادهایی غیر از مساجد صورت می گیرد، گفت: مساجد علی‌رغم وجود رقیب همچنان پناهگاه نیازمندان هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی، رئیس سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که مساجد در طول تاریخ اسلام پناهگاه بی‌خانمان‌ها و نیازمندان بوده‌اند، آیا همچنان مساجد ایران این کارکرد را دارند؟ گفت: مساجد این جایگاه را داشته و دارند اما بعد از انقلاب رقبایی برای مساجد به وجود آمده که البته خدمات خوبی را هم ارائه می‌کنند از جمله بخشی از وظایف را کمیته امداد و بخشی را سازمان بهزیستی بر عهده دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه به مردم هم گفته شده که کمک های خود را از طریق کمیته امداد و بهزیستی به محرومان برسانند، تقریباً می‌توان گفت بخشی از کارهایی که در مساجد انجام می‌شد اکنون توسط این دو نهاد انجام می‌شود.

امام جماعت مسجد امام صادق(ع) با اشاره به اینکه همچنان افراد آبرومندی هستند که دوست ندارند تحت پوشش بهزیستی و یا کمیته امداد باشند و از مساجدی که دارای خیریه هستند کمک می‌گیرند، عنوان کرد: بخشی از مساجد ما خیریه دارند و انفاقات مردم هم از طریق مساجد به فقرا داده می‌شود از جمله زکات فطریه و ... یعنی همچنان مردم از مساجد توقع دارند و مراجعات مردم نیز زیاد است.

وی ادامه داد: البته خود کمیته امداد و بهزیستی نیز از مساجد کمک گرفته و صندوق‌های این دو نهاد برای دریافت زکات فطریه و ... در مساجد مستقر می‌شود.

حجت‌الاسلام ابراهیمی تصریح کرد: همچنان افراد زیادی در کشور هستند که از طریق مساجد کمک‌هایی را دریافت می‌کنند اما نه مثل گذشته؛ قبلاً تجمع همه خیران مساجد بود اما اکنون این تمرکز از بین رفته است.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سؤال که آیا بهتر نبود گرمخانه ها و مراکز حمایت از نیازمندان در کنار مساجد ایجاد می شد؟ گفت: معتقد هستم که مشکلاتی برای مساجد به وجود آمده و وظایف مساجد تاحدودی مخدوش شده است. مثلاً فرهنگسراهایی که شهرداری ساخته است اگر وصل به مساجد می شد و همین امکاناتی که در فرهنگسراها هزینه می شود زیر نظر مدیریت مساجد قرار می گرفت از بعد فرهنگی می توانستیم خدمت زیادی ارائه دهیم.

وی ادامه داد: اگر بخش خیرین و متدینین هم تحت پوشش مساجد بودند قطعاً دیانت مردم، فرهنگ اسلامی و فرهنگ انقلاب بیشتر می توانست جهت پیدا کند. ما می بینیم فرهنگ سراها، خانه های محله و ... مستقل و دارای امکانات خوبی هستند و مشکلی ندارند، اگر این مراکز وصل به مساجد بودند می توانست اقدامات خوبی صورت گیرد و امام جماعت هم آن زمان دیگر کار دیگری انجام نمی داد و تمام وقت خود را صرف کارهای فرهنگی مساجد می کرد.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: خدمات کمیته امداد و بهزیستی قابل تقدیر است اما باید پذیرفت که اعتمادی که مردم به مساجد دارند به جاهای دیگر ندارند و مراجعاتی که به مساجد صورت می گیرد جای دیگر نیست و اگر هماهنگی بین این نهادها و مساجد صورت می گرفت، هم شناسایی نیازمندان بهتر صورت می گرفت و هم کمک های خیرین بیشتر به فقرا و نیازمندان می رسید.

captcha