به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین عباس رفعتی شب گذشته 27 دی ماه در درس خارج فقه رسانه در مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) گفت: اولین شیوه دشمن برای مقابله با اسلام، شیوه تمسخر و استهزاء است که قرآن کریم به آن اشاره کرده است. وی افزود: این شیوه هم اکنون نیز از سوی شبکههای معاند و دشمن برای تمسخر و تخریب فرهنگی اعتقادات اسلامی مورد استفاده قرار میگیرد؛ دشمنان در این حربه از برنامهها و قالب طنز استفاده میکنند.
استاد فقه رسانه بیان کرد: با توجه به اینکه برنامههای تفریحی و طنز دارای بیشترین تعداد مخاطب است، دشمنان سعی میکنند در لابه لای این برنامهها به تخریب اعتقادات دست بزنند و از آنها برای کوبیدن دین و نظام استفاده کنند.
وی گفت: تعبیر قرآن برای این راهبرد دشمنان شیوه لعب و بازی است، به این شکل که آنها سعی میکنند به جای تفریح و سرگرمی حلال بازیچههای تمسخرآمیز برای بینندگان خود ایجاد کنند.
استاد فقه رسانه بیان کرد: دومین حربه رسانهای دشمنان اسلام، راهبرد شایعهپراکنی است که یکی از مهمترین تاکتیکهای دشمن در جنگ نرم محسوب میشود و پس از استهزا، قویترین حربه است.
وی گفت: استهزا بیشتر افراد سطحی را جذب و درگیر میکند چون از جنس شوخی و بازی است؛ وقتی حجاب مورد تمسخر واقع شد، دختر جوانی که میخواهد حجاب داشته باشد، تضعیف میشود، ولی در بحث شایعه افکنی ممکن است که خواص را نیز گمراه کند.
وی افزود: در این بین امکان دارد که شاخصهای جامعه و نخبگان و گروههای مرجع را هدف قراردهند؛ قطعا این گروههای هدف گاهی ناخواسته این کار را انجام میدهد.
رفعتی بیان کرد: معنی لغوی شایعه لزوما دروغ نیست، بلکه ریشه آن از اشاعه و بیشتر اشاعه امر مبهم است؛ 80 درصد شایعه دروغ است و اگر 20 درصد مطالب راست باشد، دشمن سعی میکند از 20 درصد راست استفاده کنند و دروغ هشتاد درصدی را بیان کنند.
این استاد فقه رسانه بیان کرد: قرآن کریم نیز به این مفهوم اشاره میکند که دشمنان سعی میکنند دروغ را با راست مخلوط کنند تا فضا را برای شناخت کمرنگ کنند.
وی گفت: در گذشته مردم به دلیل عدم دسترسی به منابع اطلاعاتی شاید حق داشتند که این شایعه ها را باور کنند ولی امروز در این عرصه ممکن است با یک شایعه بخش عظیمی از آراء را در انتخابات جابجا کند.
استاد حوزه بیان کرد: در جنگ نظامی نیز در صدر اسلام دشمنان از شایعه استفاده میکردند که این مساله عنصری برای تضعیف روحیه مسلمانان و روحیه دادن به لشکریان خود بود؛ از جمله شایعه شهادت پیامبر در حین جنگها که با همین هدف صورت میگرفت.
وی گفت: خداوند در آیه 33 سوره احزاب بیان میکند که لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا؛ در اینجا خداوند به پیامبر امر میکند که دشمنانی که سوار بر امواج رسانه با شایعه مردم را متزلزل میکنند اگر دست از کار خود نکشند، تو را قوت میدهیم و برآنها پیروز میکنیم و بر آنها مسلط میکنیم و در ادامه تو باید اینها را از مدینه تبعید کنی و اگر دوباره دست به این کار زدند مجازاتهای بدتری که حد اشد آن کشتن این افراد است را انجام دهی.
وی اظهارکرد: هیچ آیهای در قرآن نسخ نشده است فقط آیاتی که به خود پیامبر تکلیف شده و آن تکلیف نیز ویژه بوده است برای دیگران تکلیف زا نیست وگرنه آیاتی چون مدثر نیز برای ما تکلیف آور است و پیام آن برای همه عالمان دین است که برخیزند و به نهضت تبلیغ بپردازند.
این استاد حوزه بیان کرد: امروزه عدهای برای اینکه غربیها نسبت به مسایلی چون حقوق بشر غربی حساسیت کمتری روی ما داشته باشند مباحثی مطرح میکنند که نتیجه آن عدول از احکام قرآنی است در حالی که نباید به خاطر خوشایند دشمنان حدود الهی را معطل کرد؛ در حالی که خود غربیها به اعدام دسته جمعی و کشتارهای ویرانگر دست میزنند ولی کسی آنها را مواخذه نمیکند.
وی در پایان بر استفاده دشمن از ظرفیت نیروی داخلی برای رواج شایعات تاکید کرد.