گزارش ایکنا از مراسم بزرگداشت شهدای ۲۷ دی بمباران دانشگاه تبریز
کد خبر: 3563529
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹

گزارش ایکنا از مراسم بزرگداشت شهدای ۲۷ دی بمباران دانشگاه تبریز

گروه اجتماعی: روز ۲۷ دی‌ماه سال ۱۳۶۵ دانشجویانی که مشغول به ساخت مهمات جنگی در کارگاه فنی دانشگاه تبریز بودند مورد هجوم وحشیانه رژیم بعثی عراق قرار گرفته و ۲۲ نفر از آنان به مقام والای شهادت نائل شدند که به یادشان مراسمی در همان کارگاه برپا شد.

گزارش ایکنا از مراسم بزرگداشت شهدای ۲۷ دی بمباران دانشگاه تبریز

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، فرهنگ شهادت از اصیل‌ترین فرهنگ‌های اسلامی است که از آغاز طلوع آفتاب اسلام در طول تاریخ سبب پیشرفت و حفظ اسلام در برابر دشمنان شده است.

اعتقاد به آموزه‌های اسلامی و وحیانی که در شأن و مقام والای شهدا بیان شده است، و اینکه روح آن‌ها از میدان نبرد به جوار قرب پروردگار عروج می‌کند و برترین مواهب الهی شامل حالشان می‎شود، همواره اسلام را بیمه کرده است. این بار نیز این فرهنگ اصیل در وجود دانشجویانی نمود پیدا می‎کند که در کنار همه علایق دنیوی، همچون خانواده، تحصیل و... دل در گرو دین و ناموس و اعتقادشان نهادند و با خون پاک خویش درخت تناور اسلام را آبیاری کردند.

سال ۱۳۶۵ جمعی از دانشجویان دانشگاه تبریز که آماده اعزام به جبهه‌ها بودند، خواسته شد که به جای اعزام به جبهه، به عنوان نیروهای بسیجی در ساخت مهمات در دانشکده فنی این دانشگاه که در ساعات غیر درسی در اختیار دانشجویان بسیجی به جهت تأمین مهمات جبهه قرار گرفته بود، از تخصص‌شان استفاده شود.

دانشجویان با شور و انگیزه خالص و نابی، از هر رشته و شهری ثبت‎نام کردند، قرار بر این شد که این دانشجویان با استفاده از امکانات و دستگاه‌های موجود در کارگاه، قطعات نظامی مورد نیاز در جبهه را تولید کنند، این اقدام از اوایل دی‌ماه سال ۱۳۶۵ شروع شد، دانشجویان با سن کم اما درک و شعوری بسیار، عمق این رسالت عظیم را با جان و دل درک کرده بودند و عاشقانه، بعد از اتمام ساعات درسی و امتحانات دانشگاه، به سمت کارگاه فنی پر می‌کشیدند و تا پاسی از شب بیاد رزمندگان جبهه‎های جنگ علیه باطل، هرچند با تجهیزات مختصر و ناقص، اما با چاشنی عشق و ایمان می‎ساختند مهماتی را که سپر شود در مقابل تیرهایی که اسلام را نشانه رفته است.

اما نهایتا در روز ۲۷ دی‌ماه همان سال، حدود ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه شب، این پرستوهای عاشق مورد هجوم وحشیانه رژیم بعثی عراق قرار گرفته و در نتیجه این هجوم وحشیانه ۲۲ نفر از دانشجویان مشغول در کارگاه به مقام والای شهادت نائل شده و ۷ نفر نیز مجروح گردیدند.

گزارش ایکنا از مراسم بزرگداشت شهدای ۲۷ دی بمباران دانشگاه تبریز

این عاشقان پاکباز شامل برادران: مهندس حاج سجاد(ایرج) خلوتی، محسن محمدی غریبانی، رحمان قفل‌گری، مرتضی زمان‌پور، علی فصیح کجاآبادی، حمیدرضا ملکوتی خواه، علی‌رضا رضوان جو، عباس ارشدی پور، صدیار صفری، بیاضعلی اسدی فرد، سید محسن جواهری، سعید امیرخانی، مهدی امیرکاظمی، علیرضا کریمی وفایی، حسین شیرین سرندی، مرتضی جابری، فواد الدین محمودی، یعقوب اسماعیل زاده، شیرزاد شریفی، هاشم اخترشمار، عادل جعفری نویمی پور و حسین رضاپور بودند.

هم‌چنین برادران جمال شکوری، یحیی خلیلی، مجید خیراللهی، مجید اسم حسینی، علیرضا دل‌فکار باغبان در این حادثه مجروح شده و به عنوان اسناد زنده این جنایت فجیع هستند.

به گزارش ایکنا، مراسم بزرگداشت شهدای ۲۷ دی بمباران دانشگاه تبریز روز گذشته، ۲۷ دی در موزه شهدای دانشگاه تبریز با حضور مسئولان استانی و خانواده معظم شهدا برگزار شد.

گزارش ایکنا از مراسم بزرگداشت شهدای ۲۷ دی بمباران دانشگاه تبریز

 امنیت، عزت و پیشرفت کشور را مدیون خون شهدا هستیم

محمدرضا پورمحمدی، رئیس دانشگاه تبریز در این مراسم، با اشاره به فعالیت‌های بی‌بدیل دانشگاه تبریز در جریان هشت سال دفاع مقدس، ادامه داد: به برکت خون شهدای 27 دی دانشکده فنی بود که دانشگاه تبریز مفتخر به داشتن عنوان "مشهدالشهدای دانشگاه‌ها" شد ما پابوس خانواده‌های معظم شهدا هستیم.

وی با تاکید بر اینکه، شهدا در مقام اجل قرار دارند، تاکید کرد: ما هرگز نمی‌توانیم با برگزاری مراسم‌های محدود از مقام مقدس این بزرگواران تجلیل کنیم اما در حقیقت برگزاری اینگونه مراسمات نمایان کردن بخشی از ارادت ما به مقام رفیع شهیدان است.

پورمحمدی با اشاره به آیه‌ای شریفه از قرآن کریم، یادآور شد: نباید ما حتی تصور کنیم که شهدا مرده‌اند، بلکه اینان به مقام قرب الهی رسیده و در پیشگاه خداوند روزی می‌خورند، ما نیز به برکت خون این شهدای والامقام صاحب نعمتی چون "جمهوری اسلامی ایران" شده‌ایم.

رئیس دانشگاه تبریز، با اشاره به امنیت بی بدیلی که در کشور ما حاکم است نیز یادآور شد: این امنیت، عزت، اقتدار، پیشرفت و توسعه در زمینه‌های مختلف و به ویژه در مباحث علمی و دانشگاهی به برکت جان نثاری‌های شهدا و همچنین صبر و بردباری خانواده‌های معزز شهدا بوده است، از این رو ما باید قدردان این نعمت بوده و در مسیر شهدا حرکت کنیم.

وی، با تاکید بر اهمیت ترویج سبک زندگی شهدا، گفت: در راستای پیشرفت و توسعه‌‌ی کشور باید سبک زندگی شهدا را مطرح کرده و آگاه باشیم که در دوران دفاع مقدس مردم ما با تمامی کاستی‌ها و مشکلات توانستند کشور خود را نجات داده و از مشکلات رهایی دهند.

پورمحمدی، در خصوص برنامه‌های دانشگاه تبریز در راستای برگزاری مراسمات یادبود شهدا، خاطرنشان کرد: برنامه‌های دانشگاه تبریز در راستای ترویج فرهنگ شهدا تنها در روز 27 دی ما نبوده و این دانشگاه با برگزاری برنامه‌های مختلف در راستای ترویج و گرامیداشت فرهنگ غنی شهدا گام بر می‌دارد.گزارش ایکنا از مراسم بزرگداشت شهدای ۲۷ دی بمباران دانشگاه تبریز

شهدای 27 دی دانشگاه تبریز، نشان دهنده‌ی هویت دینی دانشگاه است

در ادامه حجت‌الاسلام محمدانوری، رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز نیز با تاکید بر اینکه وظیفه‌ دانشگاهیان در قبال شهدا، تحصیل دانش و توسعه‌ علم است، گفت: رشد و پیشرفت علمی تکلیف ماست، چرا  که این موضوع نیاز اصلی جامعه ما بوده و همواره نیز علم به عنوان قدرت و سلطان شناخته شده است، از این رو ما در کشور مقتدر خود باید در این جنبه نیز مقتدر و قدرتمند باشیم.

وی، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم از جایگاه شهدا با عنوان مقام علیت یاد کرده است که زبان از بازگویی بزرگی و ارزش این جایگاه قاصر است؛ این عنوان جایگاه رفیع شهدا را می‌نمایاند.

حجت‌الاسلام انوری، با تاکید بر اینکه مقام علیت، کم مقامی نیست، اضافه کرد: جایگاه شهدا بسیار رفیع است، اما شهدای دانشگاه باب جدیدی را در شهادت به روی ما گشودند که ثابت می‌کند در عرصه‌ی علم و جهاد علمی نیز مردان حقیقت جو در خط مقدم ایستاده و همین دانشگاه تبریز شهدای زیادی را در مسیر حق نثار نمود؛ ما باید این طریق را الگو و سرمش خود قرار داده و در این مسیر حرکت کنیم.

رئیس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز، با تاکید بر اینکه تمامی افراد جامعه در قبال جان نثاری‌های شهدا تکلیف دارند، بیان کرد: آنچه که امروز برای ما مهم است ادامه و حرکت در راه شهداست، شهدای 27 دی دانشگاه تبریز، نشان دهنده‌ی هویت دینی دانشگاه است، گاهی برخی در جامعه چنان معرفی می‌کنند که در دانشگاه مباحث دینی وجود ندارد در حالی که این شهدا موید دینی بودن دانشگاه هستند.

حجت‌الاسلام انوری با تاکید بر اهمیت تداوم راه شهدا، تشریح کرد: امروز ادامه و حرکت در مسیر راه شهدا تکلیف ما بوده و صرفا تکالیف ما در برگزاری مراسم گرامی داشت خلاصه نمی‌شود، بلکه ما باید امروز بدانیم که چه تکلیف و وظیفه‌ای در قبال شهدا داریم و هر صنف باید نسبت به وظایف خود آگاه بوده و در آن راستا حرکت کند.گزارش ایکنا از مراسم بزرگداشت شهدای ۲۷ دی بمباران دانشگاه تبریز

شهدا دار و ندار خویش را تقدیم درگاه الهی کردند

در ادامه حجت‌الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه نیز گفت: اگر انسانی عقل نظری و عقل ذهنی خود را پاک گرداند، همیشه از امید دم خواهد زد نه از ناامیدی، که شهدا به این مقام رفیع رسیدند و با عقل خود حقیقت را درک کردند؛ درک حقیقت شهدا را به این مقام رفیع رساند.

وی، با تاکید بر اینکه، ویژگی اول شهدا، داشتن اندیشه‌ی پاک است، اظهار کرد: انسان ظرفیت آن را دارد که قرآن کریم را به تمامی در قلبش جای دهد از این رو شهدا هر کدام به تبع استعداد خود ظرفیت‌های خود را باز کرده و در زیر باران الهی از رحمت خدا بهره‌مند شدند.

وی با تاکید بر اخلاص و روح حقیقت جوی شهدا، ادامه داد: انگیزه‌ها و اندیشه‌های شهدا پاک بوده و این بزرگواران نه در فکر سمعه و به گوش مردم رساندن بودند و نه در فکر ارائه و ریاکاری، بلکه در عمل خویشتن اخلاص داشتند و راه حقیقت را یافته بودند.

حجت‌الاسلام نظری با تاکید بر اینکه رابطه‌ی علم با نفس مستقیم است، بیان کرد: این موضوع در رابطه‌ی ایمان با نفس صادق نیست چرا که رابطه‌ی ایمان با نفس غیر مستقیم است و میان نفس و ایمان، حد فاصلی به نام اراده وجود دارد از این رو اگر اراده‌ها متولد نشوند، ایمان نیز متولد نخواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به اینکه انسان در طول زندگی باید دوبار زاده شود تا حقیقت را درک کند، تاکید کرد: تنها زاییده شدن از بطن مادری انسان را با حقیقت آشنا نمی‌کند، بلکه باید انسان با عقل خویشتن دوباره متولد شده و حقیقت را بیابد، شهدا این حقیقت را دریافته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه قول شهدا چهار لایه و با شناخت از حقیقت بود، یادآور شد: شهدا با این هدف که معمای عقلی را حل کنند به درک حقیقت نائل آمده و این شناخت حقیقت و درک آن نیز شهیدان را در مسیر شهادت قرار داد.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به روح حقیقت جوی شهدا و هویت عقلانی شهدا، اضافه کرد: بدترین چیزها این است که انسان فردای روز قیامت بداند که هویت عقلانی او به چه چیزی تبدیل شده است! انسان باید گرگ وجودش را در جوانی به زنجیر ببند تا عقل رها شده و حقیقت را بیابد؛ شهدا عقل خود را رها ساخته و در نهایت نیز در مسیر حق به شهادت رسیدند.

وی در خصوص حل معمای نفس نیز خاطرنشان کرد: حل معمای نفس منوط به کشتن گرگ وجود و رهاسازی عقل است که منجر به پاک شدن اندیشه و انگیزه‌ی انسانی می‌شود؛ اگر چنین شد و عقل در مسیر حقیقت قرار گرفت، انسان خواهد فهمید که وکیل خداست و شهیدان این نکته را بسیار خوب درک کرده و در مقام وکیل خدا به وظایف خود تمام و کمال عمل کردند.

حجت‌الاسلام نظری، با بیان اینکه شهدا دار و ندار خویش را تقدیم درگاه الهی کردند، تاکید کرد: چشمان شهدا به غیر از پاکی چیزی ندیده و به جز حقیقت چیزی را نمی نگریست؛ چرا که شهدا فهمیدند که وکیل خدا هستند و وجودشان نیز ملک خداست؛ از این رو امینانه از این امانت نگه داری کرده و در راه خداوند نثارش کردند.

رئیس اسبق دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تبریز، خاطرنشان کرد: شهید با حل معمای نفس خویش، راز خلقت خویشتن را درک کرده و در پیشگاه خداوند حاضر شده و سپس نوای حق را با تمام وجود لبیک گفتند.

وی با تاکید بر اینکه شهدا تنها در معرکه به جایگاه رفیع شهادت نمی‌رسند، تشریح کرد: انسان‌هایی هستند که در بستر خود دنیای فانی را ترک می‌کنند، این انسان‌ها درست است که در معرکه شهید نمی‌شوند اما باعث پرورش شهیدان بسیاری بوده‌اند، امام خمینی(ره) نیز به عنوان معلم شهدا، دارای چنین مقام رفیعی هستند.

حجت‌الاسلام نظری، در بیان جایگاه رفیع شهدا و همچنین با تاکید بر ضرورت تبیین هدف و نتیجه‌ی رشادت‌ها و جان نثاری‌های مجاهدان در جبهه مقاومت، یادآور شد: در این خصوص باید وارد عمل شده و در جامعه تبیین کنیم که چرا مدافعان حرم در سوریه حضور داشته و نتایج این حضور چیست؟

این استاد حوزه و دانشگاه، در این خصوص اضافه کرد: انتظار ما این است که اساتید و دانشگاهیان که متولی اندیشه جامعه هستند، در راستای تبیین راه و هدف و همچنین بیان آثار و نتایج حضور مدافعان حرم در سوریه، در باب توجیه علمی این موضوع سنگ تمام گذاشته و تبیین کنند که مجاهدان برای چه در جبهه‌ی مقاومت حضور دارند و اگر در این معرکه حضور نداشتند چه پیامدهایی را برای ما داشت.

یادآور می‌‎شود، در پایان این مراسم، از خانواده‎های معظم شهدای بمباران ۲۷ دی دانشگاه تبریز تجلیل به‌عمل آمد.گزارش ایکنا از مراسم بزرگداشت شهدای ۲۷ دی بمباران دانشگاه تبریز

گزارش ایکنا از مراسم بزرگداشت شهدای ۲۷ دی بمباران دانشگاه تبریز


captcha