فضاهای دینی را با داستان و جشنواره ادبی در جامعه ترویج دهیم
کد خبر: 3563531
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۲
آیت‌الله صفایی بوشهری؛

فضاهای دینی را با داستان و جشنواره ادبی در جامعه ترویج دهیم

کانون خبرنگاران نبأ: رئیس شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر با بیان اینکه فضاهای دینی را با داستان و جشنواره ادبی در جامعه ترویج بدهیم، اظهار کرد: ما در عرصه معارف دینی و فهم معارف اسلامی باید خدا را خوب بشناسیم و خود را به خدا نزدیک کنیم.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، دهمین جلسه تفسیر آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری، نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان و امام جمعه بوشهر، شامگاه دوشنبه 27 دی‌ماه با حضور دانشجویان و طلاب در محل سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی این شهر برگزار شد.
امام‌جمعه بوشهر در ابتدای این جلسه ابراز کرد: نزول قرآن یکی از هدیه‌های آسمانی خداوند سبحان بوده است تا ما از قرآن بهره‌مند شویم و سپاسگزار درگاه خداوند متعال هستیم و امیدوارم همه ما در دنیا رهرو راه قرآن و در آخرت مورد لطف، عنایت و شفاعت قرآن باشیم.
وی در بخش اول تفسیر سوره توحید «اخلاص» گفت: سوره اخلاص در مکه بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده و ۴ آیه دارد و این سوره در حکم «یک سوم» قرآن است و اگر فردی در روز سه بار سوره توحید را قرائت کند، ثواب سه بار خواندن این سوره معادل و در حکم یک ختم «ام‌الکتاب» ذکر شده است.
سوره اخلاص شناسنامه خدا است
استاد تفسیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اظهار کرد: سوره اخلاص یکی از سوره‌هایی است که در برخی بیانات بزرگان دین آمده است؛ که گویا شناسنامه خدا است و تمامی مطالب مغز عرفان به خداوند سبحان در آن بیان شده است و سوره توحید در زمانی نازل شده که چند گروه در خصوص خدا، سخن گفته بودند.
وی در ادامه افزود: بت‌پرستان قائل به خدای بتی بودند و می‌گفتند این بت‌ها تجلی خدا هستند و ما از طریق این بت‌ها با خداوند ارتباط می‌گیریم و گروه دوم نیز قائل بودند که این بت‌ها در خدایی با خدا شریک‌ هستند و می‌گفتند این بت‌ها، خدای زمینی هستند و آن خدا، خدای آسمانی ما است.
آیت الله صفایی بوشهری یادآور شد: در جامعه‌های استبدادی، خود را خدایگان معرفی می‌کردند و برای اینکه بتوانند این را اثبات کنند، برخی از جنین‌ها را در رحم مادران می‌کشتند و گروهی دیگر هم که اعتقاد به خدایگانی برخی از انسان‌ها داشتند.
رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر به تشریح فضای دین، دین مداری و توحید تثلیث دین مسیحیت قبل از حکومت حضرت مسیح (ع) پرداخت و گفت: این نو مسیحیان قبل از حکومت حضرت عیسی مسیح(ع) قائل به تثلیث شدند و آنها خدا را در مقابل اهریمن اهورا مزدا قرار می‌دادند و قائل به سندیت بودند.
استاد تفسیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) بوشهر در ادامه گفت: خداوند سبحان می‌دانست که در فضای آینده «لائیسیزم و مارکسیسم» و بی‌خدایی وجود دارد، و واقعیت خدا را به همه نشان داد و در سوره توحید آورده است؛ آن خالق و بنیان‌گذار عالم آفرینش، واحد است و او «الله» است و آن آفریدگار، خداوند رحمان و رحیم است.
خداوند سبحان آفریدگار وحدت است
وی افزود: هر واحد یک انتظار است برای شماره بعد و هر واحدی شماره دوم در ادامه به دنبال دارد؛ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» ولی وقتی «أَحَدٌ» می‌آید، یعنی اینکه این واحدی وحدانیت است و دومی ندارد، لذا خدای واحد «أَحَدٌ» است و خالق و آفرینش بت‌ها، شرک‌ها و فرعون‌ها توسط خداوند واحد است و این خدا، آفریدگار وحدت است.
این استاد درس خارج ادامه داد: این بت‌های شرکی و فرعون‌ها موجوداتی هستند که از درون، نیازمند به اجزاء خودشان هستند و از آن طرف محتاج به پدیده‌های بیرونی مانند «یک لیوان آب، اکسیژن و مواد غذایی» دارند و حتی حضرت عیسی(ع) نیز این‌گونه است و این حضرت نیز محتاج به پدیده‌های درونی و بیرونی بود، این بت‌ها و فرعون‌ها یک موجود مُرکب محتاج به صنعتگرانی هستند که آنها را بتراشد و حتی اهریمن «ابلیس» که در مکتب زرتشت است، نیاز به خلقت دارد.
امام جمعه بوشهر بیان کرد: «اللَّهُ الصَّمَدُ» یعنی اینکه صمد و واحد کسی است که از هر گونه پدیده‌های جهان و ممکنات به دور باشد و حتی محتاج پدیده‌های درونی و بیرونی نباشد، آن «الصَّمَدُ» است؛ لذا خلق شده‌ها و تمامی پدیده‌های ممکنات نیازمند صمدی و وحدانیت رب قادر هستند.
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر در ادامه افزود: «لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ» یعنی اینکه خداوند متولد نمی‌شود و بلکه خداوند خالق کسانی است که متولد می‌شوند و زایش دارند و کسی نمی‌تواند در کنار خدا و در قالب خدا ظهور کند، زیرا خداوند یگانه و واحد است و به هیچ صورتی برای خدا، همتا و هم‌شأنی نیست.
نظم آفرینش نشان از نظم خالق آفرینش است
رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه استان بوشهر با اشاره به اینکه اگر دو خدا در عالم وجود داشت تمام نظم عالم به هم می‌ریخت، گفت: پیام آیه «وَلَمْ یَکُن لَّهُ کُفُوًا أَحَدٌ» نشان از همین صمدی و احدی و بی‌همتایی خداوند سبحان دارد و نظم آفرینش نشان از نظم خالق آفرینش است.
آیت‌الله صفایی بوشهری بیان کرد: فهم سوره اخلاص به هنگام خواندن نماز، موجب شیرین شدن لحظات عبادت خدا در وقت نماز می‌شود و بی‌همتایی احد این‌گونه است و کسانی که اهل بندگی خدا هستند قلبشان مالامال از این عشق بندگی است.
رئیس شورای گسترش فعالیت‌های قرآنی استان بوشهر با بیان اینکه فضاهای دینی را با داستان و جشنواره ادبی در جامعه ترویج بدهیم، اظهار کرد: ما در عرصه معارف دینی و فهم معارف اسلامی باید خدا را خوب بشناسیم و خود را به خدا نزدیک کنیم.
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان بوشهر در پایان ایمان به قرآن، عمل به قرآن و فرهنگ‌سازی آموزه‌های قرآنی در نظام دینی را رمز پیروزی حکومت‌های اسلامی بر اساس آموزه‌های قرآنی عنوان کرد.
حامد فکوری
captcha