دنیا دوستدار تئاتر ایران است/در مدیریت فرهنگی همچنان جوان هستیم
کد خبر: 3563698
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵

دنیا دوستدار تئاتر ایران است/در مدیریت فرهنگی همچنان جوان هستیم

نویسنده و کارگردان پیشکسوت کارگردان تئاتر معتقد است در زمینه مدیریت فرهنگی همچنان جوان هستیم و در عین حال، با تاکید بر ورود استعدادهای غنی به عرصه هنر نمایشی کشور، تصریح کرد: جهان مایل است تئاتر ایران را ببیند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ایرنا نوشت: میر دژاکام روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا به تبیین ظرفیت های تئاتر کشور برای حضوردر عرصه های جهانی پرداخت و گفت: برای جهانی شدن تئاتر ایران و رسیدن به جایگاهی همانند سینما، باید ابتدا آموزش های لازم را در این زمینه شروع کرده و همزمان روابط بین المللی را گسترش دهیم.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم از تسهیلات بین المللی استفاده کرده، مراودات فرهنگی را یاد بگیریم و از هزینه هایی که برای کمک به تئاتر وجود دارد استفاده کنیم، می توان امیدوار بود که تئاتر نیز همانند سینما جایگاه بین المللی خود را پیدا کند.
دژاکام با بیان اینکه در زمینه مدیریت فرهنگی همچنان جوان بوده و اکنون در حال فراگیری آن هستیم، افزود: بسیاری از گروه های تئاتری پا در این عرصه گذاشتند و تبحر لازم را به دست آوردند.

** نمایش در ایران رشد بسیار خوبی داشته است
کارگردان نمایش «رویاهای خلیج فارس» همچنین گفت: اکنون تقاضا برای برگزاری نمایش سنتی و نمایش معاصر هر کشور وجود دارد از این رو می توان هنرهایی چون تعزیه، تخت حوضی، نمایش عروسکی و خیمه شب بازی را در بازارهای جهانی عرضه کرد.
وی با بیان اینکه در این رابطه برنامه هایی در کشورهای مختلف برگزار شده که از جمله آنها می توان به تعزیه در کشور کره و نمایش عروسکی در کانادا برای معرفی به مخاطبان اشاره کرد، یادآورشد: آنچه که به دلیل محدودیت زبان اکنون در دنیا معمول است، اجرای نمایش های دیداری است چرا که سعی می شود با حرکات رفتاری و زبان بدنی، نظر مخاطب را جلب کند.
این مدرس تئاتر و سینما ادامه داد: اجرای نمایش کشورهای مختلف فارغ از توجه به زبان، اگر بدون کلام باشد، مخاطب بیشتری دارد، هر چند اگر مبتنی بر زبان باشد نیز زیر نویس می شود، اما شاید آن تاثیر مدنظر را نداشته باشد.
دژاکام تصریح کرد: هر چند که جریان نمایشی کشور رشد بسیار خوبی داشته است اما با شرایط مطلوب همچنان فاصله دارد.
بازیگر نمایش «منصور حلاج» با بیان اینکه اکنون بیش از یکصد گروه نمایشی در تهران اجرا دارند، افزود: تئاترهای بسیاری هر روز در نقاط مختلف کشور به اجرا در می آید و به رغم محدودیت ها و اشکالات در نظام آموزشی، دانشگاه ها نیز در این زمینه رشد بسیار خوبی داشته اند و بهترین کارگردانان تئاتر ایران از فارغ التحصیلان دانشگاه ها هستند.

** دنیا مایل است تئاتر ایران را ببیند
دژاکام اظهار کرد: به دلیل جریانات سیاسی و پیشرفت تئاتر ایران، در نقاط مختلف دنیا تمایل نسبت به تئاتر ایران بسیار زیاد است.
بازیگر مجموعه تلویزیونی «مادرانه» با تاکید بر ظرفیت ها و قابلیت های بالای تئاتر ایران برای ارائه در دنیا افزود: پایه های تئاتر کشور از جمله دانشگاه ها، سالن های نمایش و گروه های تئاتر ساخته شده است که نتیجه آن منجر به برگزاری چندین جشنواره بین المللی از جمله جشنواره بین المللی نمایش عروسکی، جشنواره فجر و جشنواره دانشجویی شد.
دژاکام با بیان اینکه میزان فروش بلیت تئاتر از چهارصد میلیون تومان اکنون به یک میلیارد تومان رسیده، گفت: باید شرایطی فراهم شود تا پیشکسوتان تئاتر که عمری را در این عرصه تلاش کرده و موفقیت های بسیاری را در نقاط مختلف دنیا با اجراهای مناسب به دست آورده اند، بتوانند از امکانات برخوردار شوند، البته در این میان از جوانانی که وارد این عرصه شده و کارهای شایسته ای ارائه کرده اند نباید غافل شد.
captcha