چرا برای روزیمان غصه می‌خوریم
کد خبر: 3563775
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
آیه‌ها و آینه‌ها

چرا برای روزیمان غصه می‌خوریم

گروه معارف: رزق به‌معنی عطا و بخشش مستمر است و این عنایت الهی، عطای مستمر خداوند به مخلوقات است پس از چه روی برای روزیمان غضه می‌خوریم که «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتینُ».

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمانشاه، رزق به معنای عطا و بخشش مستمر است و از آنجا که روزی الهی، عطای مستمر او به موجودات است به آن رزق گفته می‌شود.
معنا و مفهوم رزق(آیه‌ها)
البته مفهوم آن تنها در نیازهای مادی خلاصه نمی‌شود، بلکه هرگونه عطای مادی و معنوی آن را شامل می‌شود و هرگونه بهره و نصیب بندگان از جانب پروردگار رزق است.
قرآن در این خصوص در آیه 58 سوره مبارکه ذاریات می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتینُ»؛ و خداوند رزاق است و دائماً روزی می‌دهد.
با این وصف برخی برای روزیشان غصه می‌خورند با علم به اینکه می‌دانند رزق خداوند دائمی است و قطع نمی‌شود مگر عاملی سد راه آن شود و اگر به این اصل اعتقاد راسخ داشته باشیم که روزی دهنده(دائمی و با قدرت) خداوند است دیگر برای هیچ دروغ نمی‌گوییم و گاهی با دروغ و کلک در ظاهر پول زیاد بدست نمی‌آوریم که این خود رزق نیست و از دست خواهد رفت.
بدانیم اندازه رزق ما نیز به‌دست خداوند است و حتماً نباید آن رزق مادی باشد، نوع رزق برای هرکس متفاوت است و خداوند برای هرکس یک نوع رزق را گسترش می‌دهد.
خداوند؛ ضامن رزق
اختیار رزق به‌دست خداوند است، نه به دست انسان و در آیه 32 سوره زخرف بدان اینگونه پرداخته شده «نَحْنُ قَسَمْنا بَیْنَهُمْ مَعیشَتَهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا؛ ما معیشت آن‌ها را در حیات دنیا در میانشان تقسیم كردیم».
داستانی از قرآن(آینه‌ها)
خداوند می‌فرماید: «وَ كَأَیِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُها؛ حتی موجوداتی که دست و پا هم ندارند من روزی آن‌ها را می‌دهم». آیه 60 سوره عنکبوت
«اللَّهُمَّ إِنَّكَ تـَكَفَّلْتَ بِرِزْقِي وَ رِزْقِ كُلِّ دَابَّةٍ يَا خَيْرَ مَدْعُوٍّ وَ يَا خَيْرَ مَنْ أَعْطَى وَ يَا خَيْرَ مَنْ سُئِلَ وَ يَا أَفْضَلَ مُرْتَجًى افْعَلْ بِي كَذَا وَ كَذَا» به امید داشتن رزق‌های وسیع مادی و معنوی.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۰/۲۸ - ۱۹:۰۱
0
0
عالی بود
captcha