اهداف نزول قرآن را گم نکنیم
کد خبر: 3574984
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
حجت‌الاسلام غیاث:

اهداف نزول قرآن را گم نکنیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: حجت الاسلام و المسلمین عبدالرحمان غیاث بر کاربردی کردن و استفاده از آموزه‌های قرآن برای سر و سامان دادن به زندگی بشری تأکید کرد.

قرآن برای هدایت نه برای اهداف تبلیغاتی
حجت الاسلام والمسلمین عبدالرحمان غیاث در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به فضای قرآنی کنونی کشور و اقداماتی که باید برای بهبود آن صورت گیرد گفت: بنده قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، معلم قرآن بودم. فضایی که در کشور در حوزه مسائل حفظ و قرائت قرآن حاکم است، فضایی سطحی و ظاهری است و باید به عمق قرآن حرکت کرد.
وی در ادامه افزود: باید کاری کنیم که قرآن در زندگی ما اجرا شود، البته یکی از لوازم این کار حفظ قرآن است، گاهی اوقات که در جلسات قرآن شرکت می‌کنم می‌بینم که قرآن شاید برای بعضی‌ها به یک نوع سرگرمی تبدیل شده است، این که از یک نفر صفحه یا شماره آیه را می‌پرسند و حافظ هم پشت سر هم اینها را می‌گوید، شما یک صفحه از یک حافظ می‌پرسید بعد صفحات بعد و آیات را پشت سر و با سرعت بالا می‌خواند، اما سؤال من این است که آیا قرآن برای این طور کارها نازل شده؟ خیر، قرآن فقط برای هدایت نازل شده یعنی هر کاری که در راستای هدایت و هدایت‌پذیری از قرآن ارزش دارد.
غیاث بیان کرد: یک بار برای سخنرانی دعوت بودم و مجری پشت تریبون سؤالی را مطرح کرد که برای پاسخ صحیح آن جایزه‌ای هم در نظر گرفته شد، سؤال این بود که کجای قرآن هشت «م» به صورت پشت سر هم خوانده می‌شود. آیا قرآن برای این طور چیزها نازل شده که هر کس جواب بدهد جایزه بگیرد؟ خیر باید بگوییم کدام آیه می‌تواند رفتار ما را در ارتباط با خانواده تصحیح کند؟ کدام آیه در مورد زندگی اجتماعی است؟ کدام آیه، شغل ما را بیشتر به عبادت نزدیک می‌کند؟ و کدام آیه مسیر زندگی ما را به سمت کمال تقویت می‌کند؟ این‌ها باید گفته شود.
وی در ادامه با اشاره به آیه 55 سوره زمر تصریح کرد: خداوند می‌فرماید: «اتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ ...» به این معنا که از بهترین آیاتی که پروردگار برای شما نازل کرده است تبعیت کنید، بهترین آیه کدام است؟ بهترین آیه آن آیه‌ای است که تکلیف الآن ما را مشخص می‌کند، بهترین آیه برای نماز «أَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي»(طه/ 14) است، می‌خواهیم وارد دانشگاه شویم بهترین آیه «رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا ...»(طه/ 114) است و اگر می‌خواهیم وارد فضای کسب و کار شویم بهترین آیه «لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ»(بقره/ 188) می‌باشد.
حجت الاسلام و المسلمین غیاث در مورد اجرایی کردن قرآن در زندگی بیان کرد: ما باید قرآن را به صورت اجرایی دنبال کنیم، یعنی فقط گفتن و شنیدن نباشد، امروز در همه کارها باید یک مبنای قرآنی داشته باشیم، وارد خانه می‌شویم این را بدانیم که «الصُّلْحُ خَيْرٌ» (نساء/ 128)، یعنی بهترین چیز در محیط خانه سازش است، باید با قرآن نفس بکشیم و زندگی کنیم.
وی در ادامه افزود: یک نکته کلیدی را باید برای همه کارها تأکید کنیم که نقش اصلی قرآن جز هدایت چیز دیگری نیست و هدایت هم به معنای سر و سامان بخشیدن به زندگی انسان‌ها است، باید بخواهیم که به قرآن عمل کنیم و البته جلسات قرآن هرگز نباید تعطیل شود و باید این جلسات را حفظ و تقویت کنیم.
captcha