آرزویم خوشنویسی قرآن بود/ 17 سال تجربه هنری و خدمتی مقدس
کد خبر: 3575672
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
هنرمند قطری:

آرزویم خوشنویسی قرآن بود/ 17 سال تجربه هنری و خدمتی مقدس

گروه بین‌الملل: راشد بن مبارک المهندی که برای کتابت قرآن مؤسسه فرهنگی قرآن «کتارا»ی قطر انتخاب شده، 17 سال است که در عرصه هنر خوشنویسی قلم می‌زند و خوشنویسی کلام وحی آرزوی همیشگی او بوده است.

آرزویم خوشنویسی قرآن بود/ 17 سال تجربه هنری و خدمتی مقدس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، راشد بن مبارک المهندی، خوشنویس قطری اخیرا از سوی مؤسسه فرهنگی «کتارا» برای خوشنویسی کل قرآن انتخاب شده است، او 17 سال است که در عرصه هنر خوشنویسی فعالیت دارد.  
روزنامه «الشرق» قطر گفت‌و‌گویی با راشد المهندی انجام داده است که از نظر می‌گذرد:  
شما به عنوان خوشنویس قرآن مؤسسه «کتارا» انتخاب شده‌اید، نظرتان در این باره چیست؟ 
ـ خوشنویسی قرآن آرزوی همیشگی من بود و به لطف الهی زمان تحقق آن فرا رسید و به وسیله مؤسسه «کتارا» محقق شد، خوشنویسی قرآن افتخار بزرگی برای من است و امیدوارم در زمره کسانی باشم که در این کار موفق شده‌اند.  
مایه افتخار من است که در یکی از زیباترین کارها و فعالیت‌هایی که سبب می‌شود نامم در زمره خطاطان قرآن نوشته شود، شرکت کنم، من از مؤسسه کتارا برای انتخابم به عنوان خوشنویس قرآن این مؤسسه تشکر می‌کنم.  
چطور شد که برای این کار انتخاب شدید؟  
ـ مؤسسه کتارا از من برای شرکت در مسابقه خوشنویسی قرآن دعوت کرد، به جز من خوشنویسان دیگری هم در این مسابقه شرکت کرده بودند، ما نمونه کارهایمان را که عبارت از خوشنویسی صفحه‌ای از قرآن با رعایت قواعد بود، ارائه دادیم، تمام تلاشم را برای خوشنویسی این صفحه از قرآن با مهارت کامل و کامل‌ترین شکل ممکن به کار گرفتم و در نهایت من برای این کار افتخارآمیز انتخاب شدم.
فردا//آرزوی همیشگی‌ام خوشنویسی قرآن بود/ 17 سال تجربه هنری
راشد المهندی، هنرمند قطری
همان‌طور که می‌دانید قرآن کتارا طی دو سال باید خوشنویسی شود، آیا فکر می‌کنید که تلاش زیادی برای اتمام به موقع این کار طی مدت‌ زمان تعیین‌شده نیاز است؟  
ـ به نظر من دو سال زمان بسیار مناسبی برای خوشنويسی كل قرآن است؛ به ویژه اینکه کاغذی که برای آن در نظر گرفته شده، مخصوص این نوع کارها است و تنها باید برای نوشتن حروف و کلمات دقت و تمرکز لازم را داشته باشم، زیرا در صورت هر گونه اشتباه(البته خدا نکند) باید دوباره آن حرف یا واژه را بنویسم، در کاغذ مخصوص این کار نمی‌توان اشتباهات را پاک یا پنهان کرد؛ بنابراین کار ساده‌ای نیست و به تمرکز و دقت بالایی نیاز دارد.  
چه زمانی به استعدادتان در خوشنویسی پی بردید و آن را کشف کردید؟  
ـ من از کودکی و از زمانی که دانش‌آموز بودم و به مدرسه می‌رفتم، خوشنویسی را دوست داشتم، این علاقه ادامه داشت تا اینکه بعدها در زمینه هنرهای اسلامی تحصیلاتم را ادامه دادم و به عنوان مدرس دروس آموزشی هنر انتخاب شدم، سپس به عنوان خوشنویس مشغول کار شدم و اکنون 17 سال است که در این عرصه فعالم.  
بیشتر به چه خطوطی علاقه و در آن‌ها مهارت دارید؟  
ـ من بیشتر به خط نسخ عثمانی علاقه دارم، خط ثلث را نیز می‌پسندم؛ چون نسخ و ثلث در عین تشابه از نظر قواعد، هر یک ویژگی‌های مخصوص به خود و تفاوت‌هایی با هم داشته و کاربردهای متعددی دارند.  
آیا دوست داشتید که روزی قرآن را خوشنویسی کنید؟  
ـ بله همیشه آرزو داشتم قرآن را کتابت کنم، اما به دلیل کمبود وقت نمی‌توانستم به آرزویم برسم، چون این کار هم برای ارائه اثری خوب و ماهرانه، زمان و تلاش زیادی می‌طلبد و هم به لحاظ نوع کار، نیازمند صرف زمان کافی بوده و در واقع زمان بر است، خوشنویسی قرآن به هنر و مهارت بالایی نیز نیاز دارد و هرگز اشتباه نمی‌پذیرد.

captcha