ظرفیت کنفرانس حمایت از انتفاضه در بازگرداندن فلسطین به موضوع اول جهان اسلام
کد خبر: 3575779
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷
ترقی عنوان کرد:

ظرفیت کنفرانس حمایت از انتفاضه در بازگرداندن فلسطین به موضوع اول جهان اسلام

گروه سیاسی: یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به تلاش‌های جریانات تکفیری به پشتوانه حمایت اسرائیل و امریکا در به حاشیه راندن موضوع فلسطین در جهان اسلام گفت: با برگزاری ششمین کنفرانس حمایت از انتفاضه و انعکاس آن در افکار عمومی جهانی می‌توان همزمان با شکست جریانات تکفیری در سوریه و عراق، موضوع فلسطین را مجددا به عنوان مسئله اول جهان اسلام مطرح ساخت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین سوم اسفندماه در تهران برگزار می‌شود. اهمیت برگزاری کنفرانسی به نام فلسطین در شرایط امروز حاکم بر جهان اسلام در این است که طی حدود شش سال اخیر جریانات تکفیری با حمایت و پشتیبانی عقبه صهیونیستی ـ آمریکایی ـ عربی با بحران‌آفرینی در جهان اسلام به ویژه در سوریه و عراق در پی حاشیه راندن مسئله فلسطین به عنوان مسئله اول جهان اسلام بوده‌اند و بعضا هم در این کار با موفقیت‌هایی روبرو شده‌اند.

صهیونیست‌ها در طی این مدت با سرعت بیشتری به گسترش شهرک‌سازی‌ها مبادرت ورزیده و سعی فراوانی بر تخریب و از بین بردن نمادهای اسلامی در قدس کرده‌اند تا هویت اسلامی قدس را از بین ببرند و در کنار آن ادامه محاصره غزه، کشتار و سرکوب فلسطینیان و ... از جمله اقداماتی است که در سکوت کامل خبری و بی‌توجهی نهادهای حقوق بشری در سایه مشغول بودن کشورهای اسلامی به مشکلات داخلی خود و درگیری با انواع و اقسام گروه‌ها و جریانات تروریستی تکفیری انجام شده است.

نقش جریانات تکفیری در به حاشیه رفتن مسئله فلسطین در جهان اسلام


حمیدرضا ترقی، معاون سابق امور بین‌الملل حزب مؤتلفه اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا درباره اهمیت برگزاری این کنفرانس و نقش آن در مطرح کردن مجدد فلسطین به عنوان مسئله و آرمان اول جهان اسلام گفت: با توجه به اینکه یکی از اهداف اصلی غرب و اسرائیل از طریق داعش، به عنوان عامل خودشان، به فراموشی سپردن مسئله فلسطین و خارج کردن آن از موضوع اول جهان اسلام بوده است، برگزاری ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در تهران در آستانه شکست کامل داعش در عراق و سوریه، محکومیت اسرائیل در مجامع بین‌المللی به خاطر توسعه شهرک‌سازی‌ها و تغییرات صورت گرفته در حماس از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی افزود: استقبال رؤسای مجالس کشورهای مختلف اسلامی از این اجلاس نشان‌دهنده اهمیت مسئله فلسطین و آزادی قدس شریف در میان امت اسلامی است.

مقاومت یا رفراندوم؛ دو راهکار حل مسئله فلسطین

ترقی اظهار کرد: به نظر می‌رسد با برگزاری این اجلاس و انعکاس آن در افکار عمومی جهانی می‌توان همزمان با شکست افراطی‌گری و جریانات تکفیری در منطقه خصوصا در سوریه و عراق، موضوع فلسطین را مجددا به عنوان مسئله اول جهان اسلام مطرح ساخت و توجه جهانی را به این موضوع به گونه‌ای جلب کرد که راه بر پروژه آمریکایی ـ صهیونیستی سازش بسته شود.

ترقی درباره دو راهکار جمهوری اسلامی ایران برای حل مسئله فلسطین، مقاومت و برگزاری رفراندوم آزاد، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند مسئله فلسطین دو راه بیشتر ندارد؛ یا باید از طریق مقاومت و فشار بر اسرائیل، آنها را وادار به عقب‌نشینی و تسلیم شدن برابر اراده فلسطینیان کرد یا اینکه از طریق برگزاری یک رفراندوم زیر نظر مجامع بین‌المللی، با حضور همه فلسطینیان از جمله آوارگان، تکلیف این مسئله را براساس دموکراسی مشخص کرد تا خود آنها حکومت مدنظر خودشان را انتخاب کنند.

اقدامات تقابلی صهیونیست‌ها در مقابل راهکار رفراندوم

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه عنوان کرد: از این منظر اقدامات صهیونیست‌ها در توسعه غیرقانونی شهرک‌سازی‌ها و انتقال یهودیان از نقاط مختلف جهان به فلسطین برای مقابله با این راهکارهاست که اگر روزی قرار شد براساس یک فرآیند دموکراتیک، مسئله فلسطین حل شود، نتیجه آن با افزایش جمعیت اسرائیلی‌ها در مقابل کاهش جمعیت فلسطینی‌ها به نفع صهیونیست‌ها رقم بخورد.

ترقی ابراز کرد: لذا آنها هم بی‌محابا در جهت کشتار مردم فلسطین اقدام می‌کنند و هم اینکه در جهت توسعه شهرک‌سازی‌ها، به قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت توجه نمی‌کنند زیرا همچنان آمریکا پشتیبان اصلی آنها در ادامه تجاوزگری و اشغالگری است که در دوره ترامپ این حمایت‌ها افزایش نیز خواهد یافت.

ضرورت پیشبرد دو رویکرد مقاومت در داخل و فشار سیاسی در صحنه بین‌المللی

وی تأکید کرد: بنابراین لازم است در مقابل این اقدامات خلاف قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی صهیونیست‌ها، از ابزار فشار و مقاومت علیه اسرائیل استفاده کرد و با محکومیت این اقدامات در مجامع مختلف بین‌المللی عرصه سیاسی را بر صهیونیست‌ها تنگ کرد.

ترقی یادآور شد: به عبارتی مقاومت در صحنه عملی و فشار سیاسی در صحنه بین‌المللی و پیشبرد همزمان این دو رویکرد به موازات هم می‌تواند تأثیر قابل توجهی در جلوگیری از توسعه‌طلبی صهیونیست‌ها در مناطق اشغالی داشته باشد.           
captcha