کم‌توجهی قاریان خوزستانی به جلسات آموزشی تلاوت معنامحور
کد خبر: 3576435
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۴
مهدی دغاغله تصریح کرد:

کم‌توجهی قاریان خوزستانی به جلسات آموزشی تلاوت معنامحور

گروه فعالیت‌های قرآنی: برای نخستین‌بار جلسه آموزشی تلاوت معنامحور در استان خوزستان و اهواز برگزار شد که با کمی استقبال از سوی قاریان خوزستان مواجه شد؛ مهدی دغاغله در اینباره گفت: اگر بخواهیم مخاطب را به سوی مفاهیم قرآنی جذب کنیم و همچنین منویات مقام معظم رهبری هم تحقق بخشیده شود باید قاری بداند که چه فنون و اصولی را در هنگام تلاوت معنامحور به کار گیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، نخستین جلسه آموزشی تلاوت معنامحور برای اولین بار در استان خوزستان و اهواز شامگاه 1 اسفندماه در دارالقرآن امام هادی(ع) کانون بسیج شهید جهان‌آرا اهواز برگزار شد.

در پی منویات مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان بر فراگیری تلاوت معنامحور، تلاش‌‌ها برای تحقق این خواسته رهبر معظم انقلاب آغاز شد.

برای نخستین بار در استان خوزستان آموزش اینگونه تلاوت در استان اجرا با تدریس مهدی دغاغله آغاز شد.

این جلسه برای آن دسته از قاریانی است که همه مراحل آموزشی صوت و لحن را گذرانده‌اند و اینک باید آموزش‌های مربوط به تلاوت معنامحور را ببینند.

جلسه‌ای آموزشی که به نظر می‌رسید در میان همه اعتراضات مبنی بر نبود برنامه در استان و اهواز جایگاهی ویژه در میان قاریان داشته باشد و مورد استقبال قرار گیرد که البته این چنین نشد.


مهدی دغاغله مدرس این دوره آموزشی در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان گفت: مقرر بود که این جلسه آموزشی شنبه برگزار شود که به دلیل شدت آلودگی هوا و گردوغبار لغو و به یکشنبه موکول شد.

وی گفت: مطالبی که قرار است در این جلسه آموزشی بیان شود تاکنون گفته نشده است. اگر بخواهیم مخاطب را به سوی مفاهیم قرآنی جذب کنیم و همچنین منویات مقام معظم رهبری هم تحقق بخشیده شود باید قاری بداند که چه فنون و اصولی را در هنگام تلاوت معنامحور به کار گیرد که در این جلسه آموزشی این فنون و نکات ارائه می‌شود.


دغاغله ادامه داد: بنابراین انتظار می‌رفت که نخستین افرادی که از این جلسه استقبال می‌کنند قاریان باشند اما تنها کسانی که از این جلسه آموزشی استقبال نکردند قاریان مطرح و برجسته استانی بودند. شاید کمی استقبال از این جلسه مربوط به اطلاع رسانی باشد و باید منتظر ماند و در هفته آینده نتیجه را دید.

داور بین‌المللی قرآن کریم گفت: در محافل قرآنی لذت‌بردن شنوندگان از قرائت قاری مربوط به صوت و لحن است؛ یعنی بی‌سوادی در قاری و شنونده موج می‌زند. قاری بر اساس مفاهیم و معنی، آیات را قرائت نمی‌کند و شنونده هم تنها به صوت ولحن او احسنت می‌گوید حتی اگر قاری آیات عذاب را بخواند!


نماینده شورای عالی قرآن در استان خوزستان افزود: مقام معظم رهبری بر این نکات واقف هستند که بر تلاوت معنامحور تأکید می‌کنند. ضعفی که بر ما وارد این است که باید بدانیم چگونه قاری برای شرکت در اینگونه جلسات احساس نیاز کند.

وی ادامه داد: قاریان استان خوزستان و اهواز احساس نیازی در خود نمی‌بینند و احساس می‌کنند به رتبه استادی رسیده‌اند و اگر بیایند در کلاس درس و آموزش حضور پیدا کنند و بنشینند برایشان افت‌ شأن دارد.


دغاغله با تاکید براینکه کم‌لطفی قاریان و بی‌توجهی آنان نسبت به اینگونه جلسات آموزشی موجب دلسردی می‌شود، عنوان کرد: آنهایی که همیشه گلایه می‌کنند «چرا دوره‌های آموزشی با محور تلاوت معنامحور برگزار نمی‌شود چرا در این جلسات شرکت نمی‌کنند؟»

captcha