چهارمین دوره مسابقات «سراج» پایان یافت/ قرآن؛ محور برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری در سال آتی
کد خبر: 3577023
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۵

چهارمین دوره مسابقات «سراج» پایان یافت/ قرآن؛ محور برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری در سال آتی

گروه مسابقات: چهارمین دوره مسابقات جلسات قرآن شهر تهران با عنوان «سراج»، شامگاه سوم اسفندماه با حضور رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیین اختتامیه چهارمین دوره مسابقات جلسات قرآن شهر تهران با عنوان «سراج»، شامگاه سوم اسفندماه با حضور محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری، حجت‌الاسلام ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان، علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن و دبیر مسابقات سراج و سایر مسئولان و مدیران فرهنگی شهرداری در مناطق و همچنین اساتید، مدرسان و پیشکسوتان قرآنی کشورمان چون محمدرضا صلح‌جو، حجج‌اسلام محمودرضا ذکاوت، موسوی‌درچه‌ای، همچنین حسین اخوان‌اقدم، حسین طرقی، سیدحسین موسوی‌بلده، محمد خواجوی، نداف، سرگرد مهدی میدانی، سعید و مجید زکی‌لو و منصور آقامحمدی در تالار شیخ صدوق آستان مقدس عبدالعظیم الحسنی(ع) برگزار شد.
اساس جهاد حضرت زهرا(س) اثبات ولایت حضرت علی(ع) بود
در ابتدای این مراسم تلاوت رسول تمجیدی، رتبه نخست این دوره از مسابقات سراج در بخش قرائت تقلیدی در سالن طنین‌انداز شد و در ادامه سرود جمهوری اسلامی ایران پخش شد و سپس عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان به اجرای برنامه پرداخت.
در ادامه حجت‌الاسلام ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س)، گفت: اگر بخواهیم درباره این شخصیت عظیم صحبت کنیم واقعا نمی‌شود چون نخواهیم توانست قطره‌ای از اقیانوس بی‌کران فضیلت‌های این بانوی با کرامت را بیان کنیم.
وی اظهار کرد: اما نکته مهم این است که جهاد حضرت زهرا(س)، جهاد فاطمی، جهادی بود که بن مایه و اساس و تمام مبانی آن به سند خطبه فدکیه ایشان، اثبات ولایت حضرت علی(ع) بود.
اساس اخلاق و تربیت اسلامی بر محبت است
ناصری‌پور ادامه داد: هنگامی که با احادیثی از این حضرت روبرو می‌شویم، خواهیم دید که اساس رشد جامعه را اخلاق و تربیت اسلامی بیان کرده‌اند. اخلاق و تربیت از مباحثی‌ است که نظرات متعددی بر آن وارد شده‌  است به گونه‌ای که عده‌ای از بزرگان معتقدند مبنای این دو عقل است و عده‌ای دیگر معتقدند اگر فردی علم داشته باشد و عالم باشید وجود آن شخص همراه با تربیت و اخلاق است و برخی دیگر نیز معتقدند اخلاق و تربیت همان است که در درون هر فردی است و او را در گذرهای مختلف زندگی به سمت تعالی حرکت می‌‌دهد.
وی با تأکید بر اینکه اساس اخلاق و تربیت اسلامی بر محبت است، تصریح کرد: اساس محبت از طریق رابطه با قرآن شکل می‌گیرد به گونه‌ای که هر چقدر جوانان با قرآن رابطه داشته باشند به همان میزان پیوندی عمیق میان آنها به وجود می‌آید و جامعه اسلامی همراه با تربیت و اخلاق پیش می‌رود.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری اظهار کرد: به گفته رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری «اگر جامعه قرآنی و حدیثی شد، مسیرش را برای سعادت پیدا می‌کند و هر مقدار که با قرآن و اهل‌بیت(ع) زاویه پیدا کند آن هنگام است که به انحطاط کشیده می‌شود».
رشد برنامه‌های قرآنی سازمان نسبت به سال گذشته
وی با تأکید بر اینکه طی مصوبه جلسه اخیر شورای عالی قرآن سازمان، مقرر شد که طی سال آینده برنامه‌های فرهنگی سازمان حول قرآن باشد، ادامه داد: امسال با رشد مخاطبان بالغ بر 145 درصدی نسبت به سال گذشته روبرو بودیم که میانگین سن این مخاطبان بیشتر بین 16 تا 26 سال بوده است که بیشتر مطالبه گر مفاهیم قرآن و پاسخ به شبهات از طریق سامانه تلفن گویا و حضور در کلاس‌های حضوری بودند تا شرکت در دوره‌های قرائت قرآن.
ناصری‌پور اضافه کرد: طی امسال راه‌اندازی 22 کانون قرآن سراج در مناطق، رایگان شدن کلاس‌های قرآن و افتتاح فروشگاه قرآنی را در دستور کار داشتیم و همچنین از حدود هزار جلسه قرآنی شهر تهران حمایت کردیم.
ثبت نام بیش از 22 هزار و 100نفر در سراج
وی عنوان کرد: چهارمین دوره مسابقات سراج با ثبت نام بیش از 22 هزار و 100 نفر همراه بود که نسبت به سال گذشته با رشد 40 درصدی روبرو بوده‌ایم که بعضا در فرآیند برپایی مسابقات به دلیل رقابت تنگاتنگ و نزدیک متسابقان و رشته‌های مسابقات شاهد اعتراض متسابقان بودیم.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری گفت: 193 داور در مرحله منطقه‌ای و نهایی این مسابقات را که از ابتدای دی‌ماه در سراسر مناطق 22 گانه شهر تهران اجرایی شد قضاوت کردند که فرهنگ‌سرای قرآن مجری این مسابقات در سطح مناطق بوده است. 
بخش دیگر این برنامه اجرای قاری نوجوان امیرحسین لندرانی رتبه برتر رشته قرائت به شیوه ترتیل بود که از استعداد‌های شناسایی شده جلسات خانگی طی این دوره از مسابقات بوده است.
افزایش 40 درصدی متسابقان
سپس گروه جمع‌خوانی و تواشیح سبیل‌الرشاد به هم‌خوانی آیاتی از قرآن کریم پرداختند و در ادامه محمد برخورداری از اساتید قرآنی مرکز آموزش آستان عبدالعظیم الحسنی(ع) به ابتهال‌خوانی و مناجات‌خوانی پرداخت.
محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری سخنران دیگر این مراسم بود و گفت: خوشحالیم که چهارمین دوره مسابقات سراج را با کیفیت بهتر از سه دوره گذشته با افزایش 40 درصدی متسابقان برگزار می‌کنیم که شاهد برپایی اختتامیه آن و اعلام برگزیدگانش هستیم.
وی ادامه داد: البته باید زمانی خوشحال شویم که همه دست به دست هم دهیم تا جامعه قرآنی شود. درست است که آمار شرکت‌کنندگان مسابقات سراج حکایت از افزایش هر ساله تعداد متسابقان آن دارد، اما این کاری نیست.
صلاحی تصریح کرد: امروزه در دنیا گرفتار حکامی در کشورهای بزرگ هستیم که تمام همتشان از بردن اخلاق، ادیان و کمالات و رشد رذائل و گسترش تروریسم و از بردن بشریت به ویژه خوبان عالم هستند.
رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری بیان کرد: امروزه ایران اسلامی به پرچمداری ولی‌امر مسلمین حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) و مردم متدین و شهیدپرور ایران، پرچم مقابله با زورگویی‌های عالم را بر دوش دارد. یقیناً برای ادامه این مسیر نیازمند پشتوانه محکم و دلگرم هستیم تا هادی باشد و ما را در این مسیر هدایت کند و قلبمان را محکم کند که بالاترین پشتوانه قرآن است. 
راهی برای مقابله با تهاجم فرهنگی جز گسترش فرهنگی قرآنی نیست
وی ادامه داد: ما با تمسک به قرآن می‌توانیم بدون دلهره و اضطرابی در این مسیر پرزحمت و مشکل در دنیا گام برداریم. چنانکه امروزه هیچ‌ راهی برای مقابله با تهاجم فرهنگی جز گسترش فرهنگی قرآنی نیست. همانطور که هیچ راهی برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی، محکم‌ کردن زندگی و جلوگیری از طلاق‌ها و برطرف کردن سایر مشکلات جز پناه به قرآن نیست.
صلاحی با اشاره به روایتی از حضرت زهرا(س)، گفت: ایشان فرمودن که سه چیز را در دنیا دوست دارند که اولین آن تلاوت قرآن است لذا از صدا و سیمای کشورمان می‌خواهم که در حال حاضر که در ایام فاطمیه هستیم به جای پرداختن صِرف به عزاداری، سعی در بیان عامیانه اینگونه احادیث برای مخاطبان به گونه‌ای که در زندگی آنها نهادینه و عملیاتی شود، کنند. 
رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تصریح کرد: حضرت زهرا(س) دریای فضیلت علم الهی است و اگر رسانه ملی همراه با عزاداری ایام فاطمیه با بیان و شرح احادیث حضرت زهرا به ویژه در زمینه تلاوت قرآن بپردازد موجب گسترش فرهنگی قرآنی در سطح جامعه خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه اگر مردم روزی چند آیه از قرآن را بخواهند به هدف نهادینه شدن قرآن در جامعه می‌رسیم، گفت: مقرر شده است طی سال آینده تمام برنامه‌های فرهنگی سازمان در فرهنگ‌سراها خانه‌های فرهنگ و سرای محلات حول قرآن برگزار شود.
صلاحی با اشاره به اینکه نه خواندن و نه گوش دادن و نه هدایت‌گری مهم‌تر از قرآن داریم، اضافه کرد: خوشحالم که شاهد برپایی این اختتامیه در کنار حرم مطهر و نورانی حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) بودیم. 
رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری با اشاره به تلاوت قاریان جوان و نوجوان در این مراسم، اظهار کرد: خوشحالم که امروز شاهد تلاوت این جوانان و نوجوانان تازه نفس بودم که اینها از برکات مسابقات قرآنی «سراج» است.
وی در پایان از همکاری فرهنگ‌سرای قرآن، شورای عالی قرآن سازمان، معاونت فرهنگی و معاونت هنری سازمان که بار اصلی هدایت مسابقه را بر دوش داشتند تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد: با دعای شما حاملان و قاریان قرآن اگر خدا بخواهد طی سال آینده در خدمت گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه به ویژه در میان جوانان و نوجوانان گام‌های مؤثری برداریم.
حسن ختام این برنامه تجلیل از منتخبان چهارمین دوره مسابقات جلسات قرآن شهر تهران با عنوان «سراج» با اهدای لوح و هدایا و گل بود که در نهایت عکس یادگاری نیز گرفته شد. همچنین طی این دوره از مسابقات 50 نفر حائز رتبه برتر شدند.
گزارش تصویری این خبر را اینجا ببینید.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۱۲/۰۴ - ۰۹:۲۳
0
1
برپایی این دوره از مسابقات افزایش پیدا کند
captcha