مؤمن، صالح و مصلح بودن؛ ملاک برتری امت اسلام بر سایر امت‌ها
کد خبر: 3577747
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۶

مؤمن، صالح و مصلح بودن؛ ملاک برتری امت اسلام بر سایر امت‌ها

گروه اجتماعی: امام جمعه اهل سنت شهرستان زاهدان گفت: خداوند امت اسلام را بر سایر امت‌ها برتری داده، اما به شرطی که مسلمان، سه خصوصیت و ویژگی بارز را داشته باشد؛ مؤمن، صالح و مصلح بودن؛ علاوه بر آنکه خودش ایمان دارد و عمل صالح انجام می‌دهد، دیگران را هم امر به معروف و نهی از منکر می‌کند و به فکر اصلاح باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از سیستان و بلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت شهرستان زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه 6 اسفند، گفت: خداوند در آیه 110 سوره مبارکه آل عمران می‌فرماید «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ» شما بهترین امّتى هستید كه براى مردم ظاهر شده‏اید. به خوبى‏ها فرمان مى‏دهید و از بدى‏ها و زشتى‏ها، نهى مى‏كنید و به خدا ایمان دارید. و اگر اهل كتاب نیز ایمان آورده بودند، قطعاً برایشان بهتر بود.
وی ادامه داد: خداوند متعال امت اسلام را امتی میانه و متوسط قرار داده و آن را بهترین امت معرفی کرده است. اگرچه امت بنی‌اسرائیل بر دیگر امت‌های زمان خودش برتری داشته و آیه «يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ» به همین موضوع اشاره دارد، اما امت حضرت رسول(ص) تا قیامت بر سایر امت‌ها برتری دارد.
امام جمعه اهل سنت شهرستان زاهدان بیان کرد: امت اسلام و یک مسلمان واقعی با سه ویژگی شناخته می‌شود: مؤمن، صالح و مصلح بودن. همانطور که در آیه 110 سوره آل عمران ذکر شده است، مسلمان علاوه بر آنکه خودش ایمان دارد و عمل صالح انجام می‌دهد، دیگران را هم امر به معروف و نهی از منکر می‌کند و به فکر اصلاح است.
وی افزود: امت اسلام باید در تمام عرصه‌ها و صحنه‌های اصلاحی و سیاسی جامعه حضور داشته باشد و راهنمایی کند، باید دست کسانی را که مرتکب گناه و معصیت می‌شوند و یا در زمینه ترویج فساد و منکرات در جامعه فعالیت می‌کنند، بگیرد و آنان را از این کار منع کند.
مولوی عبدالحمید اظهار کرد: ملاک برتری امت اسلام بر سایر امت‌ها در این است که به وظیفه اصلاح و هدایت جامعه بپردازد و برای جهانیان رحمت باشد. اگر در جامعه بی‌نمازی و گناه و فاسد موج بزند و ما فقط به این خوشحال باشیم که خداوند ما را برترین امت معرفی کرده است، این هیچ فایده‌ای ندارد، بلکه ما زمانی می‌توانیم خوشحال باشیم که به رسالت خودمان عمل کنیم.
وی با بیان اینکه اسلام دین رحمت است و نه خشونت، ادامه داد: امت اسلام نباید خودش را با ترور و کشتار بی‌رحمانه به دنیا معرفی کند، زیرا این امت، امت افراط‌گرایی و تندروی نیست، بلکه دارای نگاهی وسیع بوده و رحمتی برای جهانیان است.
امام جمعه اهل سنت زاهدان عنوان کرد: تندروهای شیعه و سنی باید بدانند که مسیر امت اسلامی، مسیر تندروی نیست؛ در شریعت اسلام «جهاد» در مقابل افرادی نیست که ایمان نمی‌آورند، بلکه جهاد در مقابل افراد زورگو و بی‌خردی‌ است که اعتقادی به منطق و گفتمان ندارند و به‌جای اجرای عدالت، دست به ظلم و تجاوز می‌زنند.
captcha