آیات مربوط به سلامت در مؤسسات همکار وزارت بهداشت گرد‌آوری می‌شود
کد خبر: 3577782
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۸
مقدمه‌ای برای تفسیر پزشکی قرآن؛

آیات مربوط به سلامت در مؤسسات همکار وزارت بهداشت گرد‌آوری می‌شود

گروه سلامت: رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با اشاره به ایده تدوین تفسیر قرآن ویژه پزشکی از آغاز مقدمات این کار در مؤسسات همکار وزارت بهداشت خبر داد.

محمد مهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ایده تدوین تفسیر قرآن برای جامعه پزشکی اظهار کرد: در همان روز نخست ورود به مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت این پیشنهاد را به یکی از مؤسسات کشور که در زمینه‌ احادیث طبی و پزشکی کشور کار می‌کند دادیم.

وی افزود: پیشنهاد ما علاوه بر جمع‌آوری احادیث طبی متقن شامل گردآوری آیات قرآن کریم که به حوزه سلامت ارتباط دارند نیز شد تا بدین ترتیب بتوان از این آیات یک تفسیر موضوعی را نیز استخراج کرد، متأسفانه در ادامه راه به توافق نرسیدیم و این کار ابتر ماند.

بحرالعلوم تأکید کرد: اصل ایده تدوین تفسیر قرآن ویژه جامعه پزشکی کار بسیار خوبی است چرا که موضوع سلامت که شامل چهار بعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است بسیار گسترده بوده و اگر در قرآن نیز به آن ورود پیدا کنیم می‌بینیم بسیاری از آیات قرآن که به این حوزه ارتباط دارد مربوط به هر چهار بعد سلامت است.

حافظ کل قرآن کریم با تأکید بر اینکه تدوین تفسیر پزشکی قرآن کریم نیازمند دقت زیاد است، عنوان کرد: برای این‌ کار باید کارشناسی که متون این آیات الهی‌ را بررسی می‌کند و آنها را به منظور استخراج تفسیر موضوعی بررسی می‌کند دقت زیادی به خرج دهد چرا که کار بسیار حساسی است.

رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت همچنین از آغاز گردآوری آیات مربوط به سلامت در قم خبر داد و عنوان کرد: در این رابطه ما به میانه‌‌ها راه رسیده‌ایم و از سوی دیگر در دانشگاه بقیه‌الله(عج) یکسری کارها شده، اما اینکه تفسیر موضوعی از آن استخراج شود هنوز این کار نشده است.

بحرالعلوم یادآور شد: کارگاه‌های روش شناسی قرآنی و مذاکراتی که در این حوزه انجام می‌شود حوزه تفسیر موضوعی قرآن را نیز شفاف‌تر‌ می‌کند و باید روشن کنیم وقتی در رابطه با سلامت قرآنی سخن می‌گوییم بدانیم چه منظوری داریم و چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم. لذا با توجه حساسیت کار به نظر می‌رسد این کار نیازمند یک کار تیمی است که بتواند این پروژه را پوشش دهد.  

 

captcha