حضور اساتید علوم پزشکی در برنامه‌های قرآنی مقدمه تعالی فرهنگی است
کد خبر: 3578662
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
فراهانی:

حضور اساتید علوم پزشکی در برنامه‌های قرآنی مقدمه تعالی فرهنگی است

گروه سلامت: معاون فرهنگی دانشجویی وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم رابطه اساتید و دانشجویان برای ارتقای اخلاقی آنان حضور اساتید در جشنواره‌های علمی، فرهنگی و قرآنی وزارت بهداشت را مقدمه تعالی ارزشی و فرهنگی اساتید و دانشجویان به صورت توأمان دانست.

محمدرضا داوود آبادی فراهانی، معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه اخلاق جزء لاینفک و جدایی ناپذیر پزشکی است، اظهار کرد: پزشکی به وسیله هدف‌هایی که دارد ارائه خدمت می‌کند، شما می خواهید به انسان‌ها کمک کنید که سلامت آنها حفظ و چنانچه سلامت آنها مختل شد درمان شوند، این یک کار انسانی و اخلاقی بوده و بر اساس ارزش‌های اسلامی است.

راه رسم آموزشی پزشکی اصیل

وی با بیان اینکه اگر در طبابت اخلاق نباشد مغایر اصول پزشکی است، گفت: اگر اخلاق رعایت نشود اصولا نقض غرض شده و ما در واقع خدمتی ارائه می‌کنیم که مبتنی بر اصول و ارزش‌ نیست. اخلاق پزشکی باید در بطن آموزش پزشکی دیده شود، هر زمانی که اساتید دانش این حوزه را منتقل می‌کنند، الزامات اخلاق پزشکی را هم باید به دانشجویان منتقل کنند این چنین که ما یک پزشکی اصیل را آموزش داده‌ایم.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت ادامه داد: در کنار آن اگر نقیصی وجود داشته باشد با کارهای فوق برنامه می‌توان این کارها را جبران کرد تا دانشجویان نسبت به اقدامات و اصول اخلاق پزشکی معرفت پیدا کرده و به آن باور پیدا کنند. کارهایی که دانشجویان به عنوان فعل اخلاقی انجام یا از آن اجتناب کنند باید به صورت کدهایی که کاملا واضح و شفاف مورد آموزش قرارگیرد احتیاج است در حوزه نظری هم در این رابطه اقدام شود، متأسفانه این کدها هنوز هم به صورت کامل و شفاف تدوین نشده است.

وی همچنین با اشاره به ورود اساتید به جشنواره‌های علمی، فرهنگی همچنین قرآن و عترت عنوان کرد: این که ما توجه ویژه‌ای به حوزه اساتید کرده‌ایم به دو دلیل بود، یکی اینکه در اسناد بالادستی می‌بایست معاونت فرهنگی دانشجویی متکفل این قضیه شود، از سوی دیگر انسان‌ها برای رسیدن به قله‌های متعالی فرهنگی نیازمند زمینه‌سازی هستند و به جهت اینکه احساس اتصال به وجود لایزال الهی داریم و کمال جو هستیم باید راهی باشد که این احساس اتصال به وجود آید. این موضوعی است که هیچگاه تمام نمی‌شود اگر این تعالی فرهنگی اتفاق افتد اتفاق‌های خوب بعدی نیز رخ می‌دهد.

این فعال قرآنی با بیان اینکه تعالی فرهنگی زیربنای توسعه در همه امور است؛ اظهار کرد: اعضای جامعه پزشکی فرهیخته هستند وقتی به لحاظ فرهنگی نیز ارتقا یابند؛ توسعه فرهنگ سلامت رخ داده و مردم منتفع و زندگی بهتری پیدا می‌کنند. نکته بعدی که برای ما حائز اهمیت است صحبت مقام معظم رهبری در دیدار با رؤسای دانشگاه بود که فرمودند اساتید یک نوع کاریزما نسبت به دانشجویان دارند و باید در تعالی فرهنگی به دانشجویان کمک کنند. این کارها یک نوع رابطه بین دانشجویان و اساتید به وجود آورده و کمک می کند این تعالی بیشتر تحقق پیدا کند.

فراهانی افزود: الان در اردوهای جهادی اساتید را همراه دانشجویان می‌بریم که تأثیرات فرهنگی خوبی دارد، بسیاری از این اساتید در دوران دفاع مقدس منشأ ایثار‌های گوناگونی بوده، در تعامل با دانشجویان این  فرهنگ را منتقل می‌کنند.

 

captcha