نیاز کشور به برنامه‌ریزی جامع و بلندمدت برای پیشرفت دانش‌بنیان
کد خبر: 3579336
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
دکتر طیبی عنوان کرد:

نیاز کشور به برنامه‌ریزی جامع و بلندمدت برای پیشرفت دانش‌بنیان

گروه دانشگاه: رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه نیاز به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای حل چالش‌های بزرگ کشور داریم، اظهار کرد: عدم برنامه‌ریزی جامع و درازمدت، مشکل اصلی کشور در پیشرفت دانش‌بنیان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط‌ عمومی جهاد دانشگاهی، دکتر حمیدرضا طیبی صبح امروز 10 اسفندماه در چهاردهمین گردهمایی سراسری مدیران حوزه تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی که در سالن اجتماعات شهید نوری مجتمع جهاد دانشگاهی زنجان برگزار شد.
دکتر طیبی با اشاره به این که آموزش و کارآفرینی از وظایف عمده جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی است، گفت: یکی از ماموریت‌های این نهاد انقلابی این است که در پروژه‌های بزرگ تکرارپذیر کشور صاحب دانش فنی شویم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در زمینه حمل و نقل ریلی، مترو و قطارهای بین‌شهری نیاز به دانش بومی کشور داریم؛ چرا که براساس برنامه ششم توسعه باید 85 درصد صنعت حمل و نقل ریلی در داخل کشور تولید شود. همچنین در صنعت آب شیرین‌کن‌ها 70 درصد باید تولید داخلی باشد.
دکتر طیبی اظهار کرد: در سال‌های اخیر کشور با چالش‌ها و دغدغه‌های جدی مواجه شده است که از جمله این مشکلات، می‌توان به موضوع ریزگرد در جنوب کشور اشاره کرد که این دغدغه‌ها در یک دولت به‌وجود نیامده که در یک دولت برطرف شود، بلکه نوع مشکل به گونه‌ای است که نیاز به برنامه‌ریزی‌های بلندمدت برای حل چالش‌های بزرگ کشور داریم.
وی با بیان کرد: برای اجرای برنامه‌ها نیاز به برنامه‌ریزی جامع و بلندمدت داریم و در این زمینه باید نظر همه نخبگان مورد توجه قرار گیرد. یعنی اینکه در عمر یک دولت نمی‌توان همه مشکلات را برطرف کرد و برنامه‌های توسعه ای باید به‌‌گونه‌ای باشد که با گردش‌های سیاسی و تغییر دولت‌ها تغییر نکرده و نگاه بلندمدت به برنامه‌ها داشته باشیم، ولی مشکل در کشور این است که نمی‌توانیم برنامه‌ریزی جامع و بلندمدت انجام دهیم.
دکتر طیبی افزود: وفاق برای حل مشکلات کشور حایز اهمیت است؛ اگر این وفاق به‌وجود آید در آن شرایط باید برنامه‌ریزی جامع انجام شود تا کارها را پیش ببریم و قطعا در طول 10 سال کشور را می‌توان متحول کرد.
عضو شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی نیاز اصلی کشور را پیشرفت دانش‌بنیان دانست و گفت: مولفه‌های آن نیز اقتدار اقتصادی در کنار تحقق عدالت و اخلاق است و ما در جهاد دانشگاهی سعی کرده‌ایم به این موضوعات توجه داشته باشیم.
وی ادامه داد: یکی از اقدامات این نهاد انقلابی در سراسر کشور، الگوسازی تولید علم و تبدیل آن به ثروت بوده و اقدامات خوبی نیز در این راستا انجام شده است، به‌ طوری ‌که در تلاش هستیم با بررسی موارد بر اساس نیازهای بومی مناطق، برنامه‌ریزی و تولید ثروت کنیم.
رئیس جهاد دانشگاهی تصریح کرد:  در جهاد دانشگاهی نیازهای کشور را شناسایی و سعی می‌شود منابع مالی آن نیز تامین شود. توجه جدی به توسعه منطقه ای در استان های مختلف هم یکی از راهبردهای جدی جهاد دانشگاهی در سال های اخیر است که در این زمینه به کمک مسوولان استانی نیز نیاز داریم؛ چراکه با همکاری آن‌ها می‌توان برنامه‌ها را در استان‌ها به نحو مطلوب انجام داد.
وی در پایان گفت: در استان زنجان آماده همکاری در زمینه گیاهان دارویی، صنعت «روی» و حوزه فناوری اطلاعات، الکترونیک و برق هستیم و جهاد دانشگاهی این آمادگی را دارد که نیازهای بومی مناطق را شناسایی و در راستای رفع آن به مسوولان کمک کند.
captcha