اعتکاف همچون راهیان نور یک فناوری و ثروت است
کد خبر: 3588237
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱

اعتکاف همچون راهیان نور یک فناوری و ثروت است

گروه معارف: استاد حوزه علمیه اصفهان با اشاره به توفیق جذب جوانان به مراسم معنوی اعتکاف گفت: این مراسم نیز مانند اردوهای راهیان نور یک فناوری و ثروت محسوب می‌شود که با حمایت بیشتر از معتکفان، شاهد اثربخشی بیشتر آن خواهیم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا ناجی، استاد حوزه علمیه اصفهان و مسئول اجرایی دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی این حوزه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، با اشاره به تاریخچه مراسم اعتکاف، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) طبق سنتی سالانه، ده روز پایانی ماه مبارک رمضان را معتکف می‌شدند و اهل‌بیت نیز این سنت را به جای می‌آوردند.
وی بیان کرد: در مدت سه روزه اعتکاف، اغلب مواردی که برای حاجیان در احرام مکه مکرمه حرام است، بر معتکفین نیز حرام یا مکروه است، مثل نگاه کردن در آیینه، استفاده کردن از عطر، ارتباط با همسر و... . در واقع شخص معتکف نوعی حالت بریده شدن از امیال دنیایی را تجربه می‌کند.
حجت‌الاسلام ناجی تصریح کرد: در زمان حاضر نیز علی‌رغم اینکه در عصر رسانه و الکترونیک زندگی می‌کنیم، آثار مراسم اعتکاف بر معتکفین غیر قابل انکار است، ضمن اینکه اعتکاف این قابلیت را دارد که افراد شرکت کننده را کاملا در یک فضای متفاوت قرار داده و برای مدت کوتاهی آنها را از فضا و محیط مادی دور کند.
وی افزود: در رابطه با مراسم معنوی اعتکاف، عموم شهروندان و مسئولان مربوطه باید مراقب باشند تا هجمه اطلاعاتی در عصر رسانه و ارتباطات مجازی، مانع برگزاری جلسات معنوی از این دست نشود.
استاد حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه اعمال عبادی اعتکاف به منظور بریده شدن افراد از وابستگی‌های دنیایی وضع شده است، لذا داشتن تلفن همراه و استفاده از اینترنت در چنین مراسمی نوعی آفت به حساب می‌آید، چرا که یکی از اهداف اصلی مراسم اعتکاف که بریده شدن از اقتضائات دنیای مادی است، حاصل نمی‌شود و اگر این مهم رعایت شود، می‌تواند نوعی تمرین برای ترک اعتیاد به فضای مجازی بوده و اثربخشی زیادی داشته باشد.
وی اظهار کرد: در مراسم معنوی اعتکاف، برقراری ارتباط علمی با روحانیون و افراد متخصص باعث رفع شبهات و بعضا پاسخ به بسیاری از سؤالات خواهد شد؛ همچنین زمینه ایجاد بسیاری از عادات شایسته و مناسب در افراد پدید می‌آید، مثل تلاوت قرآن و اذکار خاص و طلب استغفار از برخی گناهانی که شاید تنها در فضای معنوی اعتکاف فرصت توبه و بازگشت از آنها پیش آید.
مسئول اجرایی دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی حوزه علمیه اصفهان گفت: یک حقیقت قابل توجه در مراسم معنوی اعتکاف این است که افراد شرکت کننده فضای جدیدی را در این مراسم تجربه می‌کنند. نمونه‌های کثیری وجود داشته است که برخی از افراد فقط حضور پیدا کردند تا فضای مراسم را بسنجند، اما در خلال همین حضور، متحول شده و یک فضای متفاوت روحی و درونی را تجربه کردند.
 وی تصریح کرد: بنده هر سال به بازدهی مراسم معنوی اعتکاف خوشبین هستم و نقطه قوت این طرح این است که توفیق جذب جوانان را داشته است. از طرف دیگر می‌توان گفت اعتکاف نیز مثل اردوهای راهیان نور یک فناوری و ثروت محسوب می‌شود و اگر علما و متخصصین حوزه اخلاق، افراد شرکت کننده در این مراسم معنوی را بیشتر حمایت کنند، مسلما شاهد اثربخشی بیشتری خواهیم بود.
این استاد حوزه بیان کرد: همانند زوار اماکن مقدس و عزاداران اهل‌بیت(ع)، معتکفین نیز باید سعی کنند پس از بازگشت به زندگی روزمره، حالت معنوی خود را کماکان حفظ کنند، در این رابطه امام(ره) در کتاب «اربعین حدیث» متذکر شده که شایسته است محاسبه و مراقبه حفظ شده و تداوم یابد و افراد خود را نسبت به ترک گناه شرطی کنند.
captcha