از بغض صدرالحفاظ تا ادب قاری در محضر استاد
کد خبر: 3590147
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۸
گزارش ایکنا از گردهمایی قرآنیان خراسان رضوی؛

از بغض صدرالحفاظ تا ادب قاری در محضر استاد

گروه فعالیت‌های قرآنی: گردهمایی فعالان قرآنی خراسان رضوی، در حالی امروز یکشنبه 27 فروردین ماه به میزبانی خراسان رضوی برگزار شد که بغض صدرالحفاظ حرم رضوی و تلاوت نکردن قاری قرآن بعد از استادش از جمله نکات مهم این نشست صمیمی بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، عقربه‌های ساعت آرام آرام به ساعت مورد نظر نزدیک می شد و مهمانان قرآنی نیز یک به یک وارد سالن برگزاری گردهمایی می شدند. گردهمایی قرآنیان خراسان رضوی در ایکنا.
استاد ابوالفضل نازدار و غلامرضا بخش زحمتکش جزو اولین نفراتی بودند که خود را به محل مراسم رسانده بودند تا خوش‌قولی پیشکسوتان قرآن همچنان زبان‌زد باشد.
شروع این نشست صمیمی، تلاوت آیات روح بخش کلام الله مجید توسط چند نفر از قاریان پیشکسوت و بین المللی قرآن کریم بود. در ابتدا ابوالفضل نازدار، قاری پیشکسوت قرآن کریم آیاتی از سوره مبارکه نازعات را قرائت کرد و فضای جلسه ای را که با نام قرآن شکل گرفته بود، نورانی کرد.
تلاوت آیاتی از سوره مبارکه قمر توسط سعید بیژنی قاری ممتاز قرآن کریم، میهمانان خراسانی این نشست صمیمی بهارانه را به حض معنوی رساند.
محمدجواد پناهی قاری بین‌المللی قرآن کریم، نیز آخرین تلاوت این نشست را از انجام داد و فضای این گردهمایی دوستانه را با طنین آرامش بخش قرائتش روح و جان وحیانی بخشید.
از بغض صدرالحفاظ تا ادب قاری در محضر استاد
در ادامه و با مدیریت حمید غلامی، کارشناس مجری قرآنی، این گردهمایی صمیمی رسما آغاز شد. وی عنوان کرد: باید همه جامعه قرآنی به رسانه تخصصی قرآن کمک کنند تا در زمینه رسالت خود گام های بلند و موفقی را بردارد.
وی با بیان اینکه باید از سوی دوستان قرآنی از رسانه مطالبه گری وجود داشته باشد، اضافه کرد: اما معمولا شاهد سکوت صاحب نظران قرآنی هستیم و همین امر سبب ورود افراد بدون صلاحیت به این عرصه می شود.
در ادامه محمدمهدی آقامحمدیان، مدیر عامل جامعه قاریان قرآن مشهد، گفت: هر ساله توفیق داریم تا در ابتدای نوروز از فرامین رهبر معظم انقلاب بهره‌مند شویم، امسال نیز ایشان شعار سال را اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال انتخاب کردند.
از بغض صدرالحفاظ تا ادب قاری در محضر استاد
وی ادامه داد: ایشان در یک پیمان، دوستان فرهنگی را به تولید در مباحث فرهنگی تشویق کردند، چراکه از دیدگاه ایشان یکی از رسالت‌های فعالان فرهنگی همین موضوع است.
ضرورت تولید محتوای فرهنگی مناسب
وی افزود: اگر ما به تولید محتوای فرهنگی نپردازیم، دشمنان با هزینه‌های بسیار بالا به این کار روی می‌آورند که در سایه این موضوع اتفاقات بدی رخ می‌دهد.
آقامحمدیان با اشاره به اینکه در حوزه فعالیت‌های قرآنی باید به بیانات ایشان توجه کنیم، ابراز کرد: در دو سه سال اخیر نیز رهبری موضوع تربیت نخبگان قرآنی را مطرح کردند تا در سایه آن بتوانیم فعالیت‌ها را عمومی‌تر کنیم اما می‌توان گفت در حال حاضر در این زمینه موفقیت چندانی به دست نیاوردیم.
در ادامه ابوالفضل نازدار، پیشکسوت قرآن کریم گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر بسیاری از قاریان ملی ما توفیق ترتیل خوانی در حرم رضوی را ندارند، الزامی بر استفاده از قاریان کشورهای دیگر نیست، زیرا در حال حاضر شاهد آن هستیم که قاریان افغانی جلسات تلاوت در حرم رضوی دارند اما قاریان ملی از این اتفاق بی‌بهره هستند.
امتناع قاری جوان از قرائت قرآن بعد از استاد خود
در ادامه جلسه از حامد علیزاده، نماینده کشورمان در مسابقات مالزی درخواست شد تا به تلاوت آیات قران بپردازد که وی از پیشکسوتان و حاضران در جلسه عذرخواهی کرد و گفت که اجازه بدهید که بعد از استادم، محمدجواد پناهی من دیگر تلاوت نکنم که درخواست این شاگرد که در راستای احترام به استادش بود مورد پذیرش قرار گرفت و همه حاضران این رفتار وی را تحسین کردند.
از بغض صدرالحفاظ تا ادب قاری در محضر استاد
یادی از مرحوم رضوان در میان خاطرات پیشکسوت قرآن
صحبت‌های غلامرضا بخش‌زحمتکش، پیشکسوت قرآن کریم که 80 سال از عمر 90 ساله خود را در راه قرآن گذرانده است بخش دیگری از این گردهمایی صمیمی بود که وی به استاد خود مرحوم رضوان اشاره کرد و گفت: من در جلسه ایشان که شب‌های دوشنبه در بالا خیابان تشکیل می‌شد، حضور می یافتم و البته این جلسه هنوز هم برقرار است و با همراهی دوستان سعی می‌کنم که هر هفته حاضر شوم.
نیازمند عملیاتی شدن طرح‌ها و ایده‌های قرآنی هستیم
مرضیه میرزایی‌پور، دارنده رتبه ممتاز رشته ترتیل سی‌ونهمین دوره مسابقات قرآن کریم اوقاف با بیان اینکه طرح ها و ایده‌های قرآنی که توسط فعالان قرآنی ارائه می شود نباید تنها در حد پیشنهاد و انتقاد باشد، افزود: باید زمینه عملی شدن این طرح ها فراهم شود اما متاسفانه بعد از ارائه طرح ها، مسئولان پا پس می کشند.
سپس سیده وحیده بحرالعلوم، دارنده رتبه نخست رشته دعاخوانی با بیان اینکه باعث افتخار من است که در جمع قرآنیان حضور دارم و با اشاره به اینکه قرآن و عترت از هم جداناپذیرند، گفت: برای سال جدید برنامه ریزی جهت پیشرفت در این رشته را در نظر دارم.
از بغض صدرالحفاظ تا ادب قاری در محضر استاد
وی با بیان اینکه رشته دعاخوانی یکی از رشته‌های جدید در مستابقات اوقاف است و عمری دو ساله دارد، افزود: امیدوارم کمبودهای که در آئین‌نامه مسابقات این رشته وجود دارد، رفع شود.
وی ابراز کرد: در همین راستا به شکل تخصصی و با همکاری سعید بیژنی، مدرس قرآن کریم به‌زودی دوره آموزشی را برای معرفی بیشتر و گسترش دعاخوانی برگزار خواهیم کرد.
ابتکار برگزاری گردهمایی قرآنی به همت ایکنا
همچنین حمید صمدی، سرپرست اداره تبلیغ و ترویج اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن تبریک ایام مبارک ماه رجب بیان کرد: برگزاری جلسات گردهمایی جامعه قرآنی ابتکار خوبی است که به همت خبرگزاری قرآنی ایکنا انجام می‌شود.
از بغض صدرالحفاظ تا ادب قاری در محضر استاد
وی افزود: این جلسات یک نعمت بزرگ است که باعث تجدید خاطرات قرآنی و تازه شدن دیدارها می‌شود.
صمدی در ادامه با اشاره به اینکه بیشتر به ظاهر قرآن و صوت پرداخته می شود ابراز کرد: مرحله بعدی که حوزه تفسیر است نیز از موضوعات مهم قرآنی است که در این جلسه جای خالی اساتید تفسیرمحسوس است.
تداوم سبک و سیاق جلسات قرآن از زمان‌های گذشته تاکنون
وی با بیان اینکه سبک و سیاق جلسات قرآنی از زمان های گذشته تاکنون تداوم داشته است، افزود: خوشبختانه برگزاری جلسات قرآنی در حال حاضر نیز مانند گذشته جاری و ساری است و بنده خود را ملزم می کنم تا در این جلسات حضور یابم بخصوص جلساتی که استاد پناهی در آن تلاوت دارند.
سرپرست اداره تبلیغ و ترویج اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مردمی بودن جلسات قرآنی علت تداوم این جلسات است و به طور قطع اگر دولتی بود چنین جایگاهی نداشت.
تکریم اساتید و معلمان قرآنی رنگباخته است
در ادامه مهدی رمضانی، مسئول امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: یکی از بحث هایی که در جلسات قرآنی کشور اتفاق افتاده است کاهش رونق این جلسات است و علت عمده آن عدم توجه به اساتید به عنوان محور جلسات می باشد.
از بغض صدرالحفاظ تا ادب قاری در محضر استاد
رنگ باختن تکریم اساتید و معلمان قرآن در دوران کنونی
مسئول امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: تکریم معلمان و اساتید قرآنی از منظر قرآن و فقه سابقه کهنی دارد که متاسفانه در حال حاضر این توجه و تکریم رنگ باخته است.
مسئول امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی افزود: خبرگزاری ایکنا در حوزه قرآنی می تواند خوراک پژوهشی به قرآنیان بدهد تا رساله ها و پایانامه های قرآنی به جای اینکه موضوع محور باشند و در آخر گوشه کتابخانه ها خاک بخورند سوال محور باشند تا راهگشای مشکلات فردی و اجتماعی قرار گیرند.
ایجاد نظم برای همگرایی نهادهای قرآنی یک ضرورت است
علی مهدوی خواه، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه گفت: در حال حاضر خیلی از فعالیت های قرآنی و جلسات هماهنگی لازم را ندارد که ورود به این عرصه مستلزم کار جهادی است.
وی افزود: کار قرآنی با یک نهاد، سازمان و یا اداره به تنهایی پیشرفت نمی کند بلکه عزم جدی همه نهاد ها و سازمانها را می‌طلبد.
ضرورت همگرایی نهادهای قرآنی
مهدوی خواه با بیان اینکه همگرایی نهادهای قرآنی یک ضرورت است ابراز کرد: شورای توسعه قرآنی در استان خراسان رضوی نامش هست اما عملا وجود ندارد .
مجید افخم‌الشعرا، مدرس و قاری قرآن کریم نیز با بیان اینکه ای کاش مسئولان غیرقرآنی شهر هم حضور داشتند تا با دغدغه ها و خواسته این قشر آشنا می شدند ابراز کرد: حضور دیگر مسئولان سبب می شود تا هر کس هر کاری که از دستش برمی آید برای پیشرفت در عرصه قرآن انجام دهد. از بغض صدرالحفاظ تا ادب قاری در محضر استاد
وی ضمن تشکر از خبرگزاری ایکنا که به بهترین نحو در خدمت قرآن است، بیان کرد: متاسفانه آن انسجامی که باید میان مدرسان و شاگردان باشد را مشاهده نمی کنیم. 
حسین مقدم‌کیا، دبیر اجرایی طرح ملی تلاوت نیز ضمن تبریک ایام ماه رجب و شعبان و همچنین تشکر از خبرگزاری ایکنا برای برگزاری این نشست، با بیان اینکه چه کسی می‌خواهد صحبت‌ها و قول‌های مسئولان در نشست‌های سال‌های گذشته را پیگیری کند، عنوان کرد: مشهد مقدس حدود 100 سال است که در بحث قرآن اول است و در سطح کشوری و بین‌المللی حرفی برای گفتن دارد لذا جامعه قرآنی این شهر باید در وسط میدان حاضر شده و مطالبه‌گری کند.
وی ادامه داد: در انجام فعالیت‌ها و برنامه‌های مختلف قرآنی، متأسفانه ما بزرگتر نداریم، لذا هر کسی از راه می‌رسد برای خود مسابقه، طرح و ایده اجرا می‌کند و می‌رود و ساماندهی و جهت‌دهی مشخصی این برنامه‌ها ندارد و این اتفاقات فاجعه است.
مقدم‌کیا اضافه کرد: در حال حاضر جامعه قرآنی مشهد هیچ دخالتی در رخداد مشهد 2017 ندارد و این سال هم تمام می‌شود و می‌بینیم که ما کار مهم و اثرگذار قرآنی متناسب با این رویداد انجام نداده‌ایم در حالی که می‌شود یک کار هماهنگ و بزرگ قرآنی را در این سال رقم زد.
سعید بیژنی، قاری و مدرس قرآن کریم نیز در ادامه عنوان کرد: علت اصلی تأسیس سازمان‌های قرآنی، رشد قاری و استاد است. اگر بودجه‌ای در این زمینه داده شده برای حضور این عزیزان در زمینه‌های قرآنی است.
بیژنی گفت: در حدود 40 سال پیش چنین سازمان‌هایی وجود نداشت، اما امروزه به میزان زیاد از این سازمان ها تأسیس شده است.
این قاری قرآن ادامه داد: متأسفانه امروزه این سازمان ها تغییر جهت داده‌اند و از حالت مردمی و قرآنی خارج شده‌اند.
از بغض صدرالحفاظ تا ادب قاری در محضر استاد
بغض‌های پیشکسوت قرآن به خاطر مشکلات جامعه و دوری از فضای قرآن
سیدمرتضی سادات‌فاطمی، قاری بین‌المللی و پیشکسوت قرآن نیز در بخش پایانی این گردهمایی به بیان خاطرات قرآنی خود از جلسات قرآن پرداخت و گفت: از کودکی در جلسات قرآن شهر مشهد شرکت می‌کردم که از جمله این محافل قرآنی جلسه قرائت مرحوم رضوان بود که در آن حاضر می‌شدم و از محضر سایر اساتید مثل استاد طباطبایی و مختاری بهره ‌برده‌ام.
وی در ادامه به تشریح وضعیت قرآنی جامعه فعلی پرداخت و افزود: در موضوعات قرآنی آنچه من از فرمایشات مقام معظم رهبری برداشت کردم این است که کار قرآنی باید مردمی باشد و دولت‌ها باید نقش حمایتی را ایفا کنند و این به معنای دخالت دولت و سازمان‌ها در فعالیت‌های قرآنی نیست و هرگاه دولت‌ها به صورت مستقیم در مباحث قرآن ورود کرده‌اند، کار خراب شده است.
سادات‌فاطمی در توضیح انتقاد خود در حالی که بغض گویش را گرفته بود و از وضعیت نابسامانه فعالیت های قرآنی گلامه‌مند بود، اضافه کرد: یکی از آسیب‌های کار قرآنی ما همین دخالت نهادها است برای مثال اگر اوقاف اجرای طرح یا مسابقه‌ای را در برنامه دارد، نظر اساتید قرآن را مورد توجه قرار نمی‌دهد و هرکس هرگونه که میل دارد، عمل می‌کند.
وی با انتقاد از آموزش قرآن به دانش‌آموزان عنوان کرد: بهترین زمان برای آموزش قرآن زمانی است که بچه‌ها در اختیار آموزش و پروش هستند، اما کار آموزش قرآن در آموزش و پرورش به یک بحران تبدیل شده به طوری که من یک زمان انتقاد خود را به وزیر آموزش و پرورش وقت و ایشان حرف مرا تصدیق کرد و گفت طی گزارشات رسیده بیش از 85 درصد از معلمان قرآن ما در آموزش و پرورش حتی قرآن خواندن را بلد نیستند.
captcha