قولی برای تلاوت «حامد ولیزاده» داده نشده بود/ لزوم عبور از برخی سنت‌های گذشته
کد خبر: 3591472
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵
حجت الاسلام حسینی:

قولی برای تلاوت «حامد ولیزاده» داده نشده بود/ لزوم عبور از برخی سنت‌های گذشته

گروه مسابقات: دبیر سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران گفت: برای تلاوت نفر اول مسابقات سال گذشته در ابتدای مراسم افتتاحیه امسال، قولی داده نشده بود.

قولی برای تلاوت «حامد علیزاده» داده نشده بود/ لزوم عبور از برخی سنت‌های گذشته
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با حواشی مراسم افتتاحیه این دوره از مسابقات که امروز چهارشنبه، 30 فروردین‌ماه در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد و موضوع ناراحتی یکی از قاریان بین المللی به دلیل شیوه برخورد و ترک سالن افتتاحیه توسط وی و بازخورد این موضوع در میان دیگر اساتید و پیشکسوتان قرآنی، بیان کرد: با توجه به حضور یکی از معاونان وزیر که تیم تشریفات وی درصدد بودند تا مکانی را برای ایشان هماهنگ کنند، این جابجایی صورت گرفته که ایشان نیز از این موضوع ناراحت شده بودند اما فکر نمی‌کنم این مسئله، مسئله جامعه قرآنی باشد که بخواهد برجسته و بلد شود یعنی فکر نمی‌کنم که خود ایشان نیز راضی باشند که چنین مطلبی منعکس شود.

دبیر سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن در ادامه با اشاره به اینکه در رخداد این مسئله عمدی در کار نبوده که باعث برجسته شدن قضیه باشد، تصریح کرد: بنده امروز بعد از ظهر این قاری قرآن کریم را شخصا با تماس تلفنی برای حضور در مراسم دعوت کردم؛ چراکه حضور ایشان برای ما بسیار ارزشمند است.

حسینی ادامه داد: در چنین مراسمی که چند هزار نفر میهمان حضور دارند و حتی شخص بنده نیز برای هرچه بهتر برگزار شدن مراسم، مدت چهار ساعت سراپا ایستاده بودم و همه همکاران بنده و خیلی از معاونان سازمان اوقاف و امور خیریه و نهادهای برگزارکننده مسابقات نیز همینطور بودند، به هر حال یک سری اشکالات مانند این مسئله نیز پیش می‌آید و این مسئله نباید به این صورت منعکس شده و جلوه داده شود.

دبیر سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا در تیم برگزارکننده و تشریفات مسابقات افرادی قرار نمی‌گیرند که اساتید و مدیران قرآنی را بشناسند تا چنین برخوردهایی نشود و از این‌گونه اتفاقات رخ ندهد، اظهار کرد: باید به این موضوع به طور صحیح پرداخته شود چون آقایانی که جزء تیم تشریفات ما هستند سالیان سال است که این کار را انجام می‌دهند و این افراد نیز افراد نام آشنایی و جزء جامعه قرآنی هستند ولی برخی مواقع اختلالاتی به وجود می‌آید که اجتناب ناپذیر است.

وی با بیان اینکه درواقع تنها بخشی از مدیریت مراسم در اختیار ماست، افزود: زمانی که ما بیشترین حجم کار را داریم، هنگامی که یک شخصیت و رئیس قوه اینجا می‌آید، ساعتی قبل از برنامه، تیم حفاظتی این شخصیت ملاحظاتی دارند و حتی شخص بنده نیز که مسئول برگزاری مراسم هستم در برخی مواقع نمی‌توانستم در بعضی مکان‌ها تردد کنم و از بنده نیز ممانعت می‌کردند ولی به هر ترتیب ما صرفا مدارا می‌کنیم چون آن‌ها نیز معذورات و ملاحظات خود را دارند. البته خود ما نیز از این مسائل اذیت می‌شویم یعنی بیشترین شرمندگی از آن ماست که چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، اما اینکه ما خدایی ناکرده به فکر شخصیت و تکریم و احترام اساتید نباشیم، اینطور نیست ما همه افتخارمان است که اساتید و مسئولان نهادهای قرآنی نیز حضور داشته باشند اما به هر ترتیب در چنین مراسمی با این عرض و طول گاهی اوقات چنین اتفاقاتی نیز رخ می‌دهد.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه در رابطه با علت عدم تلاوت حامد ولیزاده، نفر اول سال گذشته مسابقات بین‌المللی قرآن در مراسم افتتاحیه که طی سنت سال‌های گذشته باید در این مراسم تلاوت می‌کرد و جامعه قرآنی نیز تلاش فراوانی داشتند که این تلاوت در سین برنامه مراسم قرار گیرد، گفت: در این زمینه قولی داده نشده بود که ایشان حتما تلاوت اول مراسم را داشته باشند و همانطور که ما قبلا در مصاحبه ها نیز چند روز قبل گفته بودیم، آئین افتتاحیه، مراسمی است که به خاطر چند سخنرانی که صورت می‌گیرد، ممکن است مقداری برای عموم خسته کننده باشد و ما نیز سعی می‌کنیم تلاوت‌هایی که برای مراسم در نظر گرفته می‌شود، تلاوت‌های مجلسی تری باشد.

دبیر سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن تصریح کرد: برای برخی از قاریان عزیز ما که در سال‌های گذشته نیز رتبه اول این مسابقات را کسب کرده‌اند، الزاما اینطور نیست که همانطور که تلاوت مسابقه‌ای ایشان در عرش و اوج است، احیانا تلاوت مجلسی ایشان نیز به همین کیفیت باشد و این یک مسئله بسیار عادی است. همچنین، ما در سال‌های گذشته گاهی اوقات افرادی از کشورهای دیگر بودند که رتبه اول را نیز به دست آورده بودند ولی اینطور نیست که ما از ایشان دعوت کنیم که امسال نیز بخوانند یا اینکه نمایندگان ما که به کشورهای دیگر می‌روند و رتبه اول را کسب می‌کنند هیچ وقت سابقه نداشته که آن کشور برای سال بعد نیز نماینده ما را برای تلاوت دعوت کند.

حسینی در ادامه با اشاره به اینکه بالاخره ملاحظاتی برای برگزاری مراسم وجود دارد که ممکن است همگان از آن اطلاع نداشته باشند، افزود: برای افرادی که مراسم را برگزار می‌کنند و برای اجرای برنامه‌ها تصمیم می‌گیرند، خیلی مهم است که گیرایی و جذابیت برنامه بالا باشد. البته با این مسائل هیچ مقداری از ارزش‌های قاریان قرآن ما کاسته نمی‌شود و همه هدف این است که برنامه پرشور و جذاب برگزار شود و چند میلیون نفری که برنامه را چه از طریق تلویزیون و یا اینکه حضوری مشاهده می‌کنند از جذابیت برنامه استفاده کنند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: البته همانطور که اشاره کردیم برای تکریم آقای ولیزاده آیتمی را برای ایشان در نظر گرفته بودیم که از تلاوت ایشان نیز در مراسم افتتاحیه استفاده کنیم که ظاهرا در اجرای برنامه به خاطر اینکه سخنرانی‌های متعددی که خیلی طولانی شد و برای ما نیز مطلوب نبود، مشکلی به وجود آمد و طولانی شدن جلسه اجازه نداد که بتوانیم از تلاوت ایشان استفاده کنیم اما خود ما تأکید داشتیم که ایشان حضور داشته باشند و از تلاوت ایشان استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: همچنین، در این فاصله فرصت نشد تا بنده نظر تیم کارگردانی و برگزارکننده مراسم را داشته باشم که چرا علیرغم اینکه تصمیم داشتیم تا ایشان تلاوت کنند، فرصت نشد اما به هر ترتیب چون برنامه زنده است و محدودیت‌های آنتن نیز در این زمینه وجود دارد و برخی از افراد رعایت زمان را نمی‌کنند، به همین دلیل گاهی اوقات این اتفاقات رخ می‌دهد اما به هر ترتیب در این زمینه موضوع از این قرار است که هیچ الزامی وجود ندارد که نمایندگان سال‌های گذشته حتما برای سال بعد تلاوت داشته باشند و اینطور نیست که الزاما چون در گذشته روش خاصی برای برگزاری مراسم وجود داشته است، همگی ما بر روی این روش‌ها تمرکز کنیم. این مسابقات در سال‌های گذشته برای آقایان برگزار می‌شده ولی امسال برای بانوان نیز برگزار خواهد شد و باید سهمی نیز بر روی آنتن برای ایشان در نظر بگیریم. همچنین، بخش‌های دانش‌آموزان و طلاب و نابینایان نیز به مسابقات امسال افزوده شده است که هر کدام از این بخش‌ها نیز باید سهمی بر روی آنتن داشته باشند.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: به هر ترتیب برنامه‌ریزی جدید و توسعه کار، اقتضائات جدید نیز دارد و اینکه جامعه قرآنی بخواهد بر این مسائل متوقف شود، درست نیست. البته سنت‌های بسیار پسندیده‌ای نیز در این راستا به وجود آمده و لازمه آن این است که از برخی روش‌های گذشته عبور کنیم. همچنین، افرادی که برای اجرای هرچه بهتر مراسم و مسابقات برنامه‌ریزی می‌کنند، به همه مسائل و ابعاد موجود در این زمینه توجه دارند یعنی اگر قرار بود که ما همه نیت و فکر خود را متمرکز کرده باشیم که آئین خوب گذشته را تعطیل کنیم، هیچ وقت انگیزه پیدا نمی‌کردیم که یک بار پنج برابری را برای امسال تحمل کنیم.

دبیر سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با اشاره به گستردگی و توسعه مسابقات امسال نیز اظهار کرد: سال گذشته تعداد 150 نماینده از کشورهای مختلف در مسابقات جمهوری اسلامی ایران داشتیم که امسال تعداد ایشان به حدود 400 نفر افزایش پیدا کرده است و کار بسیار بیشتر شده است. همچنین، برای اقتضائات جدید نیز ماه‌ها برنامه‌ریزی و فکر شده و کنداکتورها بسته شده است و در رابطه با برگزاری هرچه بهتر مسابقات نیز با کارشناسان مربوطه بحث و گفت‌وگو شده است. درواقع برای امر برگزاری مسابقات با این حجم، برنامه‌ریزی کامل و دقیق انجام شده و یک شبه نیز این تصمیمات اتخاذ نشده است.

انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۳۱ - ۰۲:۵۹
0
3
خوب بود که در ابتدا آقای ولیزاده می خوندن و در وسطای برنامه آقای سید جواد حسینی قرائت میکردن که خسته کننده نباشه.
متاسفم
باید از آقای علیزاده عذر خواهی کنید
محمودی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۳۱ - ۰۷:۴۸
0
2
عدم تلاوت رتبه اول سال قبل هیچ توجیهی نداره . لطفا سر مردم رو شیره نمالید . چرا برای سخنرانیهای طولانی و خسته کننده وقت هست ولی برای تلاوت تو مسابقات قرآنی وقت نیست ؟؟!! . به آقای حسینی بگید این همه منیت رو بذاره کنار و مسابقات رو به روال قبل برگردونه . همه قاریان و حافظان به شیوه های مسخره ای که چند ساله مد شده اعتراض دارن . واقعا چرا ایشون فکر می کنن خیلی میفهمن یا اینکه هر کاری میکنن درست و منطقیه و انتظارات بقیه خارج از عرف و غیرمنطقی ؟؟!!
واقعا رفتار و نحوه مدیریت ایشون مورد پسند جامعه قرآنی نیست . متاسفم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۳۱ - ۱۰:۰۸
0
2
به اقای حسینی بگید اگر مجلسی خوانی مهم است چرا در ایین نامه مسابقات قرآن لحاط نمیشود و صرفا تلاوت های بی روح و خط کشی شده ایرانی نمره میاورند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۶/۰۲/۱۰ - ۱۳:۳۷
اصلا پاسخی ندارن..به همدیگه پاس میدن
اسماعیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۱/۳۱ - ۱۴:۴۸
0
1
بنام خدا
واقعاً جای بسی تأسف هست که مسئولین امر جامعه قرآنی چنین اشخاصی باشند که کار خود را توجیه و بر گردن دیگران بیاندازند.
بنده به عنوان فعال قرآنی استان آذربایجان غربی این حرکت را بسیار ناپسند دانسته و خواهان نشستن قرآنیان واقعی در مسند تمام امور دولتی بالاخص چنین جایگاههایی می باشم.
سنت شکنی و یا حضور برخی رجال دولتی و یا قول ندادن و از این قبیل حرف ها فقط و فقط بهانه های بنی اسرائیلی هست و شانه خالی کردن از درست اجرا کردن برنامه های مسابقات قرآنی در حد بین المللی و مدیریت کاملاً غیرحرفه‌ای ...
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۲/۰۱ - ۱۸:۲۰
0
0
توجیه توجیه توجییییییییییییه ......... حالمون بهم خورد از این همه ماله کشی!!!
خجالت بکشید ............. واقعا اینقدر مجلسی خواندن و به هر قیمتی تشویق بلند شنیدن از حضار اینقدر مهم است که به راحتی آب خوردن حرمت یک قاری بین المللی را ندید گرفت. هرجی میخواهیم خط و خطبازی قاریان و ترحیج قاریان تهرانی و مشهدی را ندید بگیریم نمیتونیم ............ چه فایده الان سی و چهار ساله داره از این اتفاقات میفته فقط مسئول برگزاری تغییر کرده والا توجیهات ... همون توجیهاته همیشگیه!!
ماکولو
|
Germany
|
۱۳۹۶/۰۲/۰۱ - ۲۳:۳۲
0
2
این حرکت غیر منطقی که کلا دارد توسط آقای حسینی توجیه میشه و دست گلی که سال قبل تو کشوری به آب دادند کاملا سلیقه ای است که قاریان خوشخوانی چون حسین رفیعی الان دیگه شرکت نخواهد کرد ... آقای حسینی کمی به خود بیایید واقعا غرور تا کی ....شما راضی نشدید یک معذرت خواهی کنید... دست آقای خاکی را ميبوسيم که رک گفتند ولی شما اصلا کوتاه نيومديد و دائما سعی بر توجیه داشتید... متأسفم
captcha