انس با قرآن در گرو آموزش فراگیر است/ متن‌خوانی تفسیر در حوزه؛ اولین گام
کد خبر: 3592187
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
عضو انجمن قرآن‌پژوهی حوزه:

انس با قرآن در گرو آموزش فراگیر است/ متن‌خوانی تفسیر در حوزه؛ اولین گام

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه و دانشگاه و عضو انجمن قرآن‌پژوهی حوزه تاکید کرد: اگر بخواهیم انس فراگیر با قرآن داشته باشیم باید آموزش فراگیر قرآنی نیز در حوزه وجود داشته باشد و لازم است این مهم در متون درسی حوزه به خصوص متن خوانی تفسیر رواج یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا مودب، استاد حوزه و دانشگاه و عضو انجمن قرآن‌پژوهی حوزه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: انس با قرآن کریم باید در متون درسی حوزه به خصوص متن خوانی تفسیر رواج یابد.
وی با بیان اینکه متونی مانند مجمع البیان، جزء بهترین و جامع‌ترین متون تفسیری است ادامه داد: آموزش یک دوره تفاسیر معتبر و موجز مانند المعین، کاشف، جوامع الجامع و ... همچنین آشنایی با متن قرآن کریم از جمله راه‌کارهایی است که می‌توان برای انس بیشتر حوزویان با قرآن کریم به کار بست.
مودب تصریح کرد: الان قرائت قرآن و آشنایی با تفاسیر بیشتر مخصوص طلابی است که در رشته تفسیر مشغول تحصیل هستند و به صورت فراگیر وجود ندارد و اگر بخواهیم انس فراگیر با قرآن داشته باشیم باید آموزش فراگیر قرآنی نیز در حوزه وجود داشته باشد.
عضو انجمن قرآن‌پژوهی حوزه با اشاره به مسابقات قرآن در حوزه تصریح کرد: مسابقات قرآنی که پایگاه آن حوزه است باید به متن قرآن، تفسیر و پژوهش‌های قرآنی، گزارش قرائات به نسبت سایر مقولات توجه بیشتری صورت بگیرد و غلبه داشته باشد.
استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه تجوید و صوت و لحن نیز برای ترویج قرآن در حوزه لازم است بیان کرد: قرائت و توجه به مسایل فنی و مهارتی قرآن کریم باید مقدمه و وسیله برای توجه بیشتر به معارف و محتوای قرآن باشد.
وی افزود: برگزاری مسابقه از تفسیر، تفسیرشناسی و تفسیر یک آیه از دیدگاه مفسران کلامی، اجتماعی، سیاسی و با نگاه به علوم مختلف از دیگر مقولاتی است که می‌تواند در مسابقات قرآن حوزه برای سال‌های آینده در دستور کار و مورد توجه قرار گیرد.
مودب اظهار کرد: در حوزه‌های علمیه اهل سنت بر روی قرائت و حفظ تاکید بیشتری دارند ولی در محتوا کمرنگ هستند بنابراین ما ضمن تربیت قاری و حافظ باید حافظان و قاریان متفاوت از دیگر حوزه‌های جهان اسلام و کشورهای اسلامی تربیت کنیم.
این قرآن‌پژوه با اشاره به وضعیت تبلیغ در حوزه علمیه و موفقیت‌های تبلیغی عنوان کرد: موفقیت های تبلیغی خوبی از سوی حوزه به دست آمده است ولی تبلیغ بیشتر روایت محور است و مبلغان ما بیشتر متکی به روایت و حدیث هستند ولی روایت و حدیث در فضای داخل کشور با پذیرش مخاطب روبروست بنابراین باید قرآن نیز به عنوان معتبرترین منبع دینی مورد اهتمام و استناد بیشتر قرار گیرد.
مودب ادامه داد: خود حضرات معصومان(ع) ما را به قرآن ارجاع داده و خودشان نیز در بیاناتشان استناد زیاد به قرآن کریم و آیات آن داشته‌اند لذا باید از قرآن بیشتر بهره ببریم.
وی افزود: امام رضا(ع) و سایر ائمه(ع) در مناظرات و سخنرانی‌های خود از قرآن نهایت بهره را می بردند البته این کار زحمات فراوانی لازم دارد و سال‌ها درس خواندن و استخوان خرد کردن و انس با قرآن را می طلبد.
مودب با بیان اینکه این مسئله باید هدف‌گذاری شود بیان کرد: به خصوص این مسئله را باید در اخلاقیات، اجتماعیات  و مسایل فقهی که طبیعتا قرآن کریم به صورت موجز از آن سخن گفته، به کار بست که به صورت طبیعی باید سراغ روایات برویم و از آن کمک بگیریم.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در حوزه مسایل عقلی، کلامی، اخلاقیات و علوم مباحث گسترده و ظرفیت زیادی در قرآن کریم وجود دارد؛ مثلا یک سوم آیات قرآن کریم در مورد معاد است، یک دهم آیات در مورد قصص انبیاء و ... آن است که بسیار قابل استفاده است.
وی افزود: حوزه علمیه باید برای مبلغان، اهتمام به قرآن را در تبلیغ جدی بگیرند و شیوه  و روش‌های استفاده از قرآن در تبلیغ آموزش دهند.
مودب تاکید کرد: برگزاری مسابقه با محوریت حفظ موضوعی آیات تبلیغی یکی از راه کارهای ترویج تبلیغ قرآن محور در حوزه‌های علمیه است.
وی با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی فعالیت‌های قرآنی زیادی در کشور و در حوزه وجود دارد و مراکز قرآنی رو به رشد است، عنوان کرد: وضعیت فعلی با همه رشدها و پیشرفت‌ها کامل و مطلوب نیست و با اهداف انقلاب اسلامی که هدفش ایجاد تمدن اسلامی و ارایه آن به جهان است، همخوانی ندارد و فاصله زیاد و نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری است.
وی با تاکید بر اینکه برگزاری مسابقات بسیار خوب و به ویژه در تقریب مذاهب اسلامی مفید است، تصریح کرد: راهی که کسانی مانند مرحوم طبرسی در تفسیر خود بنیان نهاد که همان مسئله تقریب است و در دوران ما نیز امام خمینی و رهبری بر آن توسعه و تاکید داشته‌اند باید در حوزه تداوم و مسایل تقریب اعم از مسابقات و نوشتن تفاسیر مقارن و برپایی جلسات مشترک با محوریت قرآنی ادامه داشته باشد.
مودب عنوان کرد: جریانات تکفیری از عقل و خرد دور هستند طبیعتا کنار هم قرار گرفتن و رفت و آمدها با محوریت قرآن بسیار نتیجه بخش و خوب است و البته المصطفی نیز باید این فضا را تقویت کند تا زمینه بیشتری برای ترویج معارف قرآن و اهل بیت(ع) فراهم شود. 
captcha