سبک زندگی نبوی، صلح و دوستی جهانی را به ارمغان می‌آورد
کد خبر: 3592819
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱

سبک زندگی نبوی، صلح و دوستی جهانی را به ارمغان می‌آورد

گروه معارف: استاد سابق دانشگاه اصفهان و پژوهشگر تاریخ اسلام با اشاره به اینکه سبک زندگی جامعه ما به دلیل عمل نکردن به آموزه‌های پیامبر(ص) با سبک زندگی نبوی فاصله زیادی دارد، تأکید کرد: اگر تمام مسلمانان رفتار و کردار پیامبر(ص) را سرلوحه زندگی خود قرار دهند، صلح و دوستی در جهان حاکم خواهد شد.

فضل‌الله صلواتی، استاد سابق دانشگاه اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان اظهار کرد: مهمترین پیام مبعث، دوستی ملت‌ها و جهانیان با یکدیگر است. اینکه پیامبر(ص) فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق»: «به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم{و به مردم بیاموزم}»؛ یعنی اینکه مردم با یکدیگر مهربان باشند.
وی افزود: پیام جهانی مبعث، اخلاق نیک است و پیامبر(ص) نیز می‌فرمایند اخلاق نیک است که سبب دوستی، برابری و صمیمیت میان افراد می‌شود.
صلواتی با اشاره به دور بودن سبک زندگی جامعه ما از سبک زندگی نبوی،گفت: این فاصله زیاد به دلیل عمل نکردن به تعلیمات و آموزه‌های پیامبر ایجاد شده است؛ در واقع ما به گفتار، مسلمان هستیم، ولی اسلامی عمل نمی‌کنیم.
این پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه دشمنان اسلام همواره برای نابودی این دین تلاش می‌کنند، ادامه داد: امروزه از طریق فضای مجازی، اخبار و مطالب دروغین در رابطه با اسلام در سطح جهان منتشر می‌شود و متأسفانه خشونت و آدم‌کشی با نام اسلام عجین شده است.
وی اضافه کرد: عده‌ای به نام اسلام و با شعار «لا اله الا الله» دست به اقدامات وحشیانه می‌زنند و در واقع با این اقدامات باعث انزوا و انفعال اسلام در سطح جهان می‌شوند.
صلواتی بیان کرد: در فتح مکه، مسلمانان خواهان احقاق حقوق خود از مردم مکه شدند و شعار دادند که (الیوم یوم الملحمه): امروز روز درهم کوبیدن است، ولی پیامبر(ص) فرمودند: شعار را عوض کنید و بگویید: الیوم یوم المرحمه: امروز روز رحمت است؛ در واقع اگر همه مردم رفتار پیامبر را سرلوحه زندگی خود قرار دهند، جهان به مدینه فاضله تبدیل خواهد شد.

captcha