توصیه امام زمان(عج) به منتظران
کد خبر: 3593983
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸

توصیه امام زمان(عج) به منتظران

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی قم با اشاره به اینکه خردورزی شاخصه سبک زندگی اسلامی، گفت: برخلاف تفکرات نگاه غربی و سکولار، امام زمان(عج) در دعایشان آموزش می دهند که منتظر باید نسبت به سرنوشت و زندگی دیگران احساس مسئولیت کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: حجت الاسلام والمسلمین سعید امیدیان، عضو شورای حوزه علمیه استان لرستان در تشریح دعای مشهور امام زمان(عج) «اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِيقَ الطَّاعَةِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِيَةِ ...» با رویکرد سبک زندگی منتظران، اظهار کرد: امام زمان(عج) در فرازی از این دعا می فرمایند: «وَ عَلَى الْمُسْتَمِعِينَ بِالاتِّبَاعِ وَ الْمَوْعِظَةِ؛ و بر شنوندگان پيروى و پندآموزى عطا کن».
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: ایشان در این بند از دعا، برای سومین رکن جامعه که نه دانشمند و نخبه و نه دانش آموز و دانش آموخته هستند، یعنی شنوندگان و مخاطبان، دعا می کنند تا پیروی و پندآموزی داشته باشند.
وی با بیان اینکه ایشان دعا می کنند، این قشر سوم از پندها و مطالب دانشمندان و نخبگان که در راستای معارف الهی است، پیروی کنند، افزود: امام زمان(عج) در این دعا سه دسته افراد را مورد توجه قرار داده اند و برای جمعیت و افراد بی خاصیت و بی رغبت هیچ جایگاهی قائل نشده اند.
پیروی از علما و دانشمندان باید از سر اختیار باشد
امیدیان با اشاره به اینکه اتِّبَاعِ به معنای پیروی از سر اختیار است، یعنی این پیروی نباید اجباری و کورکورانه باشد، تصریح کرد: مخاطبان و شنوندگان باید از علمایی که در مسیر الهی هستند، پیروی کنند و موعظه های آنان را بپذیرند و به آنان عمل کنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی قم با اشاره به اینکه خردورزی شاخصه سبک زندگی اسلامی، گفت: جامعه منتظر با عمل این سه قشر یعنی زاهد بودن دانشمندان و علما، تلاش و شوق دانش آموزان، دانشجویان و طلاب و در نهایت پیروی شنوندگان شکل می گیرد و مسیرهای الهی و رحمانی را طی می کند.
وی با بیان اینکه شاخصه سبک زندگی غربی و آمریکایی سکولاریسم است، ابراز کرد: براین اساس آنان به حاکمیت دنیایی معتقد هستند و اصالت را به عرف می دهند و توجهی به دین و پندهای علما و دانشمندان ندارند و این تفاوت فاحش سبک زندگی دین و غربی است.

امیدیان با بیان اینکه امام زمان(عج) در فراز دیگری از این دعا می فرمایند: «وَ عَلَى مَرْضَى الْمُسْلِمِينَ بِالشِّفَاءِ وَ الرَّاحَةِ؛ و بر بيماران شفا و آرامش عطا کن»، ابراز کرد: در این فراز از دعا توجه عام حضرت(عج) به تمام زوایا و ابعاد زندگی بشر مشهود می شود و ما نیز در سبک زندگی دینی نباید تنها به فکر خود باشیم و باید از امام زمان(عج) یاد بگیریم که مهربانی مان شامل تمام اقشار جامعه شود. باید توجه داشت دعای امام مهدی(عج) فقط به شیعیان اختصاص ندارد بلکه جامعه اسلامی را در برمی گیرد.
راز امنیت شیعیان
مدیرگروه معارف دانشگاه صنعتی قم با بیان اینکه در پناه این دعای امام زمان(عج)، جامعه شیعی در برابر هجمه های دشمنان مصون می شود، تاکید کرد: ایشان در توقیع خود به شیخ مفید فرمودند: «انَّا غَيْرُ مُهمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُم وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُم وَ لَو لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأوَاءُ وَ اصطَلَمَكُمُ الْأَعدَاءُ؛ همانا، ما از رعايت حـال شما كوتاهى نمى ‏كنيم و شما را از ياد نمى ‏بريم، چه، در غير اين صورت سختي ها و گرفتاری ها برشما فرو مى ‏آيد و دشمنان شما را ريشه‏ كن كرده و از بين مى‏ برند.»
وی با بیان اینکه وجود امام زمان(عج) مایه امنیت و آرامش جهان است، گفت: ایشان مایه برکت جامعه اسلامی نیز هستند و به دلیل نگاه عاطفی، توجه ویژه ای به تمام جهانیان دارند البته این اختصاص به ایشان هم ندارد و تمام ائمه اطهار(ع) این رابطه عاطفی را با جهانیان داشتند.
امیدیان با بیان اینکه امیرالمومنین امام علی(ع) می فرمایند: هیچ چیزی بر ما پنهان نیست و در شرق و غرب عالم اگر مومنی گرفتاری ای داشته باشد، ما متاثر می شویم، ادامه داد: امام زمان(عج) برخلاف شاخصه ها و معیارهای سبک زندگی غربی و آمریکایی در این دعا آموزش و تعلیم می دهند که یک مومن منتظر باید به دیگران نیز توجه داشته باشد.
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در پایان خاطرنشان کرد: عدم توجه به سرنوشت و زندگی دیگران با روح انتظار منافات دارد.
captcha