مناظره‌ای که دادگاه شد/ نامزدهای ریاست جمهوری «قول لیّن» را فراموش نکنند
کد خبر: 3594056
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹
کنعانی‌مقدم عنوان کرد:

مناظره‌ای که دادگاه شد/ نامزدهای ریاست جمهوری «قول لیّن» را فراموش نکنند

گروه سیاسی: کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به آغاز مناظره‌های انتخاباتی گفت: آنچه ما در اولین مناظره شاهد بودیم عده‌ای نقش دادستانی داشتند، بعضی‌ها مدعی‌العموم بودند، بعضی‌ها وکیل مدافع بودند، بعضی متهم بودند و بعضی هم شاهد ماجرا؛ بنابراین مناظره‌ای که صورت گرفت نمی‌تواند مناظره سیاسی، تبلیغاتی و انتخاباتی باشد و بیشتر شبیه به یک جلسه دادگاهی بود.

حسین کنعانی‌مقدم، دبیرکل حزب سبز ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به آغاز مناظره‌های تبلیغاتی از سوی نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و نحوه عملکرد شش نامزد انتخابات دوازدهم اظهار کرد: این مناظره‌ها مصداق آیه «فَبَشِّرْ عِبَادِ؛ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» است؛ مردم مایل هستند که سخنان افراد را بشوند و از بهترین‌ها برای انتخابی که خواهند داشت پیروی کنند.
وی با بیان اینکه در آیات و روایات ابعاد و نحوه گفتمان اسلامی ذکر شده است، گفت: اینکه در آیه 125 سوره نحل بر این اصل تأکید می‌شود که «وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ» حاکی از آن است که باید حدود شرعی را در سخنان و مواضعمان داشته باشیم؛ از دروغ گفتن، تهمت زدن، افترا و بیان سخنانی که نمی‌توانیم به آن عمل کرد، بپرهیزیم.
کنعانی‌مقدم با اشاره به آیات دوم و سوم سوره صف گفت: در این آیات تصریح شده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ؛ كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ/ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد چرا چيزى مى‏گوييد كه انجام نمى‏‌دهيد؛ نزد خدا سخت ناپسند است كه چيزى را بگوييد و انجام ندهيد»؛ بنابراین نباید در مناظرت و برنامه‌های تبلیغاتی وعده‌هایی را مطرح کنیم که از عمل کردن به آنها ناتوان هستیم.
وی گفت: در برنامه‌های تبلیغاتی گاهی نامزدها مباحثی در مورد یارانه‌ها، اشتغال، ازدواج و مسکن مطرح می‌کنند؛ وقتی در سابقه و کارنامه‌شان چنین عملکردی نداشته‌اند، نباید چنین سخنان و مسائلی را مطرح کنند.
وی با اشاره به مشاهده مناظرات تبلیغاتی از سوی میلیون‌ها بیننده و شنونده داخلی و خارجی گفت: اخلاق اسلامی ایجاب می‌کند در جایی که بیش از 80 میلیون نفر در ایران و میلیون‌ها نفر در خارج از کشور مباحث را می‌شنوند و روی آن قضاوت می‌کنند، شئونات اسلامی کاملاً رعایت شود؛ وقتی تهمت زده می‌شود و دروغ گفته می‌شود و یا از فردی سخن گفته می‌شود که فرصت دفاع از خود را ندارد، مصادیقی از بی‌عدالتی است؛ در حالی‌که در بحث عدالت سیاسی بر این موضوع تأکید می‌شود که باید افراد فرصت‌های برابر و مساوی برای دفاع از عملکردشان داشته باشند.
این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر ضرورت توجه به «قول لیّن» در مناظرات انتخاباتی گفت: قول لین به این معناست که نرم سخن بگوییم و تندی نکنیم؛ یکی از شاکله‌های بحث گفتمان اسلامی این است که حلم و صبر و شکیبایی را در کلاممان داشته باشیم؛ خصوصاً کسانی که می‌خواهند رئیس‌‌جمهور بشود.
کنعانی‌مقدم ادامه داد: رئیس‌جمهور عصاره ملت است؛ کسی که به دنبال رأی مزدم است و می‌خواهد از طریق مردم، مردم‌سالاری دینی را در کشور پیاده کند، اگر متخلق به اخلاق اسلامی و سیاسی نباشد نمی‌تواند الگوی مناسبی برای مردم‌سالاری دینی باشد.
دبیرکل حزب سبز ایران در مورد تأثیرات سخنان و وعده‌های به دور از عرف اسلامی نامزدهای ریاست جمهوری بر جامعه اظهار کرد: ملت ایران بعد از حوادث 88 به یک بلوغ سیاسی رسیدند و تجربیات تلح گذشته فرصت‌های شیرینی را در آینده خواهد داشت؛ بنابراین رفتارها نامزدهای ریاست جمهوری تأثیر روی مردم ندارد و نگرانی از این مورد نداریم.
وی افزود: نامزدها در برنامه‌های تبلیغاتی و مناظره‌ها خودشان را در محک آزمایش قرار می‌دهند و ممکن است مردم نمره خوبی به بعضی از آنها ندهند؛ ما شرایطی را در پیش رو خواهیم داشت که مردم در قضاوت خواهند نشست و هیج‌یک از این شش نفر نمی‌توانند قاضی باشند و حکم صادر کنند و یا پیش روی ملت وکیل مدافع رفتارهای خودشان باشند و خود را تبرئه و دیگران را محکوم کنند.
کنعانی‌مقدم گفت: آنچه ما در اولین مناظره انتخاباتی شاهد بودیم عده‌ای نقش دادستانی داشتند، بعضی‌ها مدعی‌العموم بودند، بعضی‌ها وکیل مدافع بودند، بعضی متهم بودند و بعضی هم شاهد ماجرا؛ بنابراین مناظره‌ای که صورت گرفت نمی‌تواند مناظره سیاسی، تبلیغاتی و انتخاباتی باشد و بیشتر شبیه به یک جلسه دادگاهی بود.
captcha