بدترین غده برای جامعه پیروی از هوای نفس است/ خرافه‌ باور به خوش‌قدمی و بدقدمی
کد خبر: 3594185
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

بدترین غده برای جامعه پیروی از هوای نفس است/ خرافه‌ باور به خوش‌قدمی و بدقدمی

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با بیان اینکه بدترین غده برای جامعه پیروی از هوای نفس است، تاکید کرد: مشکل جامعه این است که افراد می‌گویند چرا من نباشم و او باشد؛ این از بدترین غده‌هاست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی، امروز نهم اردیبهشت ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه قمر گفت: اعتقاد به نحس بودن عدد 13 و شانس مسئله‌ای وهمی و خرافات است و ممکن است برخی به آن مبتلا باشند. 
وی با بیان اینکه خوش‌قدمی و بدقدمی و عطسه و ... همه جزء خرافات هستند ادامه داد: همه چیز عالم در ید قدرت الهی است از این رو اینکه بیماری فردی، ذاتا و مستقلا عامل بیماری شخص دیگری باشد چنین چیزی نداریم زیرا مبدا فاعلی اصلی خداست و منفک از مبدا فاعلی چیزی اثرگذار نیست.
این مرجع تقلید تصریح کرد: البته دستورات احتیاطی مخالف توحید نیست لذا فرموده‌اند تدابیر خود را انجام بده ولی آن را عامل اصلی و موثر ندانید زیرا فقط خدا مبدا فاعلی است.
این مفسر قرآن در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: تکرار در قصص قرآن بدون دلیل نیست؛ برخی سوره‌ها مانند سوره الرحمان و مدثر و ... ترجیع‌بندگونه و برخی تفصیل‌ آن است و در همه این موارد محور اصلی دعوت انبیاء یکی است.
این مفسر قرآن بیان کرد: به همین دلیل در مورد انبیاء فرموده‌اند اگر کسی وجود هود را قبول نکرد همه انبیاء را تکذیب کرده است زیرا او حرفی جز حرف همه انبیاء ندارد، البته ما مراتب میان انبیاء را قبول داریم که برخی بر دیگری افضل هستند، ولی با وجود پذیرش این فرض، معتقدیم که فرقی در پیامی که آورده‌اند میان آنان نیست.
آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به سخنان مخالفان حضرت نوح در مخاطبه با ایشان عنوان کرد: منکران وی به ایشان می‌گفتند تو می‌گویی اگر حرف مرا نپذیرید در ضلالت و دوزخ هستید، ولی ما هم می‌گوییم که اگر تو حرف ما را نپذیری تو در گمراهی هستی به همین دلیل او را کذاب صدا می‌کردند. در حالی که خود آنان کذاب بودند.
وی افزود: معجزه تا روز قیامت مشابه نخواهد داشت ولی برخی معجزات از بین رفتنی است مگر اینکه نظیر قرآن و کعبه باشد مثلا ممکن است عصای موسی را بشکنند ولی ممکن نیست مانند عصای موسی عصایی بیاورند. 
این مرجع تقلید با بیان اینکه بخشی از مطالب نهج‌البلاغه بعد از انقلاب برای ما تفسیر شد اظهار کرد: در یکی از جبهه‌های جنگ مجاهدی خطابه امیر مومنان گفت ای کاش برادر من در این صحنه بود؛ حضرت فرمود آیا خط فکری برادرت با ما هست؟ عرض کرد بله فرمود او در تمام ثواب ما شریک است.
وی تاکید کرد: امروز هم اگر یک روحانی و دانشگاهی و یا دو طلبه با هم دوست بوده‌اند و یکی سمتی پیدا کرده اگر دیگری او را تقویت کند در تمام کارهای ثوابش شریک است ولی مشکل جامعه این است که افراد می‌گویند چرا من نباشم و او باشد؛ این از بدترین غده‌هاست و بدترین غده همین غده هوای نفس است.
این مرجع تقلید افزود: دشمن بیرونی از ما آب و خاک و نفت و حداکثر بدن می‌خواهد ولی این دشمن درونی از ما ایمان و آبرو می‌خواهد و تا انسان را مانند تفاله نکند رها نمی‌کند.
captcha