تاراج سلامتی درقفسه های برخی فروشگاه ها
کد خبر: 3594215
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۳

تاراج سلامتی درقفسه های برخی فروشگاه ها

مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته تهدیدی جدی برای سلامتی است. برخی شهروندان با اشاره به فروش مواد غذایی که تاریخ مصرف آن ها پایان یافته است در برخی مغازه ها می گویند مسئولان باید برای حفظ سلامت شهروندان اهرم های نظارتی خود را برای برخورد با فروشندگانی که نسبت به این کار اقدام می کنند بیشتر کنند تا مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته تهدیدی برای سلامت آن ها نباشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) روزنامه خراسان نوشت: یکی از شهروندان بجنوردی با اشاره به این که چند روز پیش برای خرید سوسیس وکالباس اقدام کرده بود، می گوید: زمان مصرف متوجه پایان تاریخ مصرف آن شدیم و به سختی توانستیم آن را به مغازه دار بازگردانیم.
وی می افزاید: نظارت مسئولان و متولیان در این خصوص باید پررنگ باشد تا مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته از قفسه های فروشگاه های شهر جمع آوری شود.
«حیدری» یکی دیگر از شهروندان می گوید: برخی از کیک ها و کلوچه هایی که خریداری کردم تاریخ مصرف نداشت و زمانی که به فروشنده اطلاع دادم گفت: جای نگرانی نیست.
یک شهروند دیگر می گوید: بسیاری از شهروندان هنگام خرید از مغازه ها با توجه به اعتماد به مغازه داران به تاریخ انقضای مواد غذایی توجهی نمی کنند و در صورتی که تاریخ مصرف اقلام خریداری شده به پایان رسیده باشد ممکن است سلامتی مصرف کنندگان به خطر بیفتد. «حسینی» می افزاید: در میان اقلامی که در برخی سوپرمارکت ها به فروش می رسد بسیار مشاهده کرده ام که شیر و ماست پاستوریزه و چیپس و پفک تاریخ مصرف گذشته به فروش می رسد و جای سوال است که چرا برای جمع آوری آن ها اقدامی نمی شود.


یکی از فروشندگان مواد غذایی می گوید: من هرگز از مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در فروشگاهم نگهداری نمی کنم، اما برخی از فروشندگان از دستگاه تاریخ زن استفاده می کنند که مورد قبول من نیست و وجدانم اجازه چنین کاری را نمی دهد.
«محمدی» می افزاید: چنانچه نظارت متولیان بیشتر باشد این گونه ترفندها خنثی می شود.
در همین ارتباط، مدیر غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی می گوید: طی هفته اخیر 4 تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته شامل محصولات غذایی متفاوت از جمله کیک، کلوچه، ماست و پنیر از انبارهای غیرمجاز کشف شد.


دکتر «براتی زاده» با اشاره به این که کشف این میزان مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته از یک انبار در مرکز استان بی سابقه بود، می افزاید: متاسفانه با وجود این که به متولیان مربوطه گفته بودیم که آمار انبارهایی که مواد غذایی را ذخیره می کنند گزارش کنند اما آن را ارائه ندادند.
وی ادامه می دهد: برای انبارهای ذخیره مواد غذایی طبق قانون باید مجوز گرفته شود که این مهم در استان ما اتفاق نیفتاده است.
وی با اشاره به عودت مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته و نزدیک به تاریخ انقضا به کارخانه ها می افزاید: به متولیان در سازمان صنعت، معدن و تجارت نامه ارسال کردیم که این اقدام خلاف مقررات ماست و تهدیدی برای سلامت مردم به شمار می آید.
وی اضافه می کند: متاسفانه برخی افراد اجناس تاریخ مصرف گذشته را ارزان می فروشند و اگر بتوانند کالای خود را در مدت زمان معین بفروشند که سود می کنند و اگر نتوانند از راهکارهای دیگر از جمله پاک کردن تاریخ مصرف و درج تاریخ مجدد برای فروش استفاده می کنند.


وی ادامه می دهد: چنانچه شهروندان شکی در مواد غذایی خریداری شده دارند می توانند موضوع را به ما اطلاع دهند تا اقدام لازم برای برخورد با آن انجام شود.
وی ادامه می دهد: در حال حاضر برخی مواد غذایی در انبارهای غیر مجاز نگهداری می‌شود و متأسفانه عده ای سودجو تاریخ های مواد غذایی را دستکاری می کنند.
وی با اشاره به این که مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته به کارخانه ها عودت داده می شود، بیان می کند: عودت این مواد به کارخانه ها تهدیدی است که برخی مسئولان بی توجه از کنار آن می گذرند.
به گفته وی متاسفانه برخی کارخانه های معروف هم مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته را با قیمت پایین تری به فروش می رسانند.
«براتی زاده» خاطرنشان می کند: انبارهایی که از مواد غذایی نگهداری می کنند، باید شناسایی شوند و حتی شناسنامه دار باشند تا نظارت کافی بر آن ها انجام شود.


وی بیان می کند: پخش کننده های مواد غذایی باید آموزش های لازم را ببینند و بدانند از مواد غذایی در چه شرایطی نگهداری کنند.
«براتی زاده» از مردم می خواهد برای شناسایی موادغذایی که در انبارهای مشکوک نگهداری می شوند، کمک کنند و چنانچه انبار مواد غذایی مشکوک دیدند به متولیان مربوطه اطلاع دهند.این مقام مسئول با اشاره به این که سازمان صنعت، معدن و تجارت باید انبارهای مواد غذایی را سازمان دهی کند، می افزاید: انبارهای مواد غذایی باید مجوز بگیرند، تا برای آنان پروانه بهداشتی صادر و بررسی کنیم تا شرایط بهداشتی را داشته باشد و مسئول فنی نظارت لازم را انجام دهد.
وی بیان می کند: برخی از شرکت هایی که اجناسی را که زمان انقضای آن ها نزدیک است می فروشند، بیشتر خارج از استان هستند.
captcha