درصد پذیرش فارغ‌التحصیلان دانشگاه قرآن و حدیث در مقطع ارشد؛ 5 برابر میانگین کشور
کد خبر: 3594280
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
هادی حجت خبر داد:

درصد پذیرش فارغ‌التحصیلان دانشگاه قرآن و حدیث در مقطع ارشد؛ 5 برابر میانگین کشور

گروه دانشگاه: معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث عنوان کرد: دانشگاه قرآن وحدیث رتبه اول را در میزان قبولی فارغ‌التحصیلان کارشناسی در مقطع ارشد داراست. از تعداد 160 نفر پذیرفته شده، تعداد 105 نفر از میان دانشجویان این دانشگاه بوده است، در حالی که میانگین قبولی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در کنکور ارشد حدود 10 درصد است.

هادی حجت، معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، پیرامون برنامه‌های پیش روی این دانشگاه اظهار کرد: این دانشگاه وابسته به موسسه علمی-فرهنگی دارالحدیث است که کار خود را از سال 79 در شهر ری با عنوان دانشکده علوم حدیث آغاز کرد و پس از سال‌ها فعالیت به دانشگاه قرآن و حدیث ارتقا یافت. در حال حاضر مرکزیت دانشگاه در قم و در کنار پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه دارالحدیث است و شعبه‌ای در شهر ری نیز دارد.

وی افزود: این دانشگاه همچنین فعالیت خود را در مشهد و اصفهان چند سالی است آغاز کرده و اکنون در حدود 5 هزار نفر دانشجو دارد که بخش عمده آن‌ها دانشجویان آموزش مجازی هستند و این دانشگاه در عرصه آموزش الکترونیکی از مراکز شاخص و پیشگام بوده است.

معاون دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به بخشی از فعالیت‌های اخیر این گروه عنوان کرد: در بخش آموزش، دانشگاه فعالیت‌های خوبی را داشته و جذب دانشجو از طریق آزمون‌های سراسری و اختصاصی در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری داشته و طبق آمار رسمی سازمان سنجش میزان قبولی فارغ‌التحصیلان کارشناسی این دانشگاه در مقطع ارشد 62.8 درصد بوده است که رتبه اول کشور را در قبولی داشته‌ایم، از تعداد 160 نفر پذیرفته شده، تعداد 105 نفر از میان دانشجویان این دانشگاه بوده است، در حالی که میانگین قبولی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در کنکور ارشد حدود 10 درصد است. دانشگاه قرآن و حدیث حدود 5 برابر بیش از میانگین کشور قبولی داشته است.

وی گفت: در عرصه‌های دیگر برای اولین‌بار دوره‌های آموزش عالی آزاد به زبان عربی در بیروت و کشور لبنان اجرا شد که این دوره‌ها با محوریت آموزش قرآن و حدیث بود و با همکاری دانشگاه جامعةالمصطفی(ص) در فروردین‌ماه سال گذشته در بیروت انجام شد و در نهایت برگزاری این دوره‌ها کتابی چاپ و به زبان عربی نیز ترجمه شد.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث یادآور شد: همچنین دوره آموزش کوتاه‌مدت علوم و معارف کاربردی علوم حدیث را در شهر مشهد داشته‌ایم که با همکاری «مکتب نرجس مشهد» در مردادماه سال گذشته با حضور بیش از 100 نفر از خواهران علاقه‌مند برگزار شد.

وی افزود: سال گذشته آزمون اختصاصی طلاب جهت جذب دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد و با حضور 465 نفر طلبه برگزار شد و در مقطع کارشناسی 1200 نفر ورودی در این دانشگاه داشته‌ایم که 700 نفر از این تعداد در دوره‌های مجازی پذیرفته شدند.

هادی حجت با اشاره به رشته‌های مقاطع مختلف این دانشگاه، گفت: در مقطع کارشناسی این دانشگاه، رشته‌های علوم قرآن و حدیث، علوم حدیث و رشته فقه و حقوق اسلامی، کلام اسلامی و تربیت مربی اسلامی که به تازگی اضافه شدند، وجود دارد. همچنین در مقطع کارشناسی‌ارشد در رشته‌های علوم حدیث (با گرایش‌های تفسیر اثری نهج‌البلاغه، کلام و عقاید و گرایش اخلاق)، علوم قرآن و حدیث، فقه و مبانی حقوق اسلامی، ارتباطات (گرایش حج و زیارت)، علوم و معارف نهج‌البلاغه، تفسیر روایی، روانشناسی اسلامی (گرایش مثبت‌گرا)، کلام امامیه و معارف قرآن و در مقطع دکتری نیز رشته‌های مدرسی معارف اسلامی (گرایش قرآن و متون و گرایش اخلاق) دانشجو جذب می‌شود.

وی افزود: از موفقیت‌های دانشکده کسب رتبه اول در المپیاد علمی دانشجویی سال گذشته در کل کشور بود که خانم سیده‌لیلا موسوی معلم از دانشجویان این دانشگاه موفق به کسب این رتبه شد.

هادی حجت خاطرنشان کرد: در طراحی برنامه‌های درسی بیش از 23 برنامه در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری را طراحی و اجرا کرده و امسال نیز رشته تصحیح متون علوم قرآن و حدیث که قبلا طراحی شده بود و اکنون در مرحله تصویب است، از دوره‌های بعد به مجموعه رشته‌های این دانشگاه افزوده خواهد شد، همچنین مجوز جذب دانشجوی مجازی در رشته فقه و حقوق اسلامی را که در دوره حضوری برگزار می‌شود، گرفته شده و امسال برای اولین‌بار در رشته فقه و حقوق اسلامی در مقطع کارشناسی پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

وی افزود: در عرصه پژوهش و تالیف، سال گذشته 4 عنوان کتاب به همت این دانشگاه منتشر شد که شامل کتاب درسنامه فقه‌الحدیث، تفسیر روایی جامع در دو جلد، کتاب دروس فی‌الاختلاف الحدیث به زبان عربی (تالیف حجت‌الاسلام حیدر مسجدی)، غرر قرآن؛ از نظریه تا تفسیر، اثر علی راد است. همچنین سال گذشته در آذرماه هفتمین همایش حدیث پژوهش برگزار شد و 280 پایان‌نامه طی یک سال دفاع شدند، تعداد 15 رساله مربوط به مقطع دکتری و مابقی مربوط به مقطع ارشد بودند.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه قرآن و حدیث یادآور شد: امسال همچنین چاپ کتاب تفسیر قرآن (شبه‌شناسی)، مبانی آداب احتجاج و مناظره در قرآن و حدیث، معارف اعتقادی نهج‌البلاغه و تاریخ تفسیر را در برنامه داریم و نیز پیگیر هستیم جذب دانشجو در رشته‌های فقه و نجوم و تفسیر اهل بیت(ع) در مقطع دکتری تصویب شود.

وی با اشاره به برگزاری برخی دوره‌ها در فضای الکترونیک و مجازی یادآور شد: در این دانشگاه آموزش الکترونیک فعال است و برخی دوره‌ها در فضای مجازی برگزار می‌شود، دانشجویان، به ویژه دانشجویان دوره‌های مجازی می‌توانند از این فرصت استفاده نمایند و از جلسات آنلاین که توسط اساتید مختلف برگزار می‌شود، بهره‌مند گردند.

captcha