مردم با حضور حداکثری در انتخابات سرنوشت خود را رقم بزنند
کد خبر: 3594326
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶

مردم با حضور حداکثری در انتخابات سرنوشت خود را رقم بزنند

گروه سیاست و اقتصاد: استاندار اسبق اصفهان گفت: انتخابات در حقیقت جز مبانی جمهوریت و جمهوری اسلامی ایران است و مردم نه فقط به خاطررفع تکلیف، بلکه به این علت که حق آنها بوده از حقوق خود دفاع می‌کنند و سرنوشت خود را با شرکت در انتخابات رقم می‌زنند.

سید محمود حسینی، استاندار اسبق اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از اصفهان، با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، اظهار کرد: جمهوری اسلامی، یک نظام جمهوری مبتنی بر آرای مردم است و این آراء، زینتی و برای حفظ وجه ظاهر نظام نیست؛ بلکه این آراء واقعی بوده و به عبارتی نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام مبتنی بر مردم سالاری دینی است.
وی افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حاصل کار و تایید بیش از 40 مجتهد و همچنین نمایندگان مردم در مجلس خبرگان قانون اساسی اعم از حقوقدان و صاحب نظران است که در این قانون اساسی همه ارکان حکومت به صورت مستقیم و غیر مستقیم به رای مردم تکیه دارد.
استاندار اسبق اصفهان بیان کرد: براساس قانون اساسی، انتخاب شورای شهر و روستا بر پایه رای مردم بوده و به صورت نظام شورایی اداره می‌شود و نظام قانونگذاری، نظارت بر قوای اجرایی و غیر اجرایی بر عهده نمایندگان منتخب مردم یعنی مجلس است. 
حسینی افزود: براساس قانون اساسی، رئیس جمهور مستقیما توسط رای مردم انتخاب می‌شود و رهبری نیز توسط مجلس خبرگان رهبری که آن هم با رای مردم برگزیده می‌شوند، انتخاب خواهد شد.

اسلام با استبداد و حاکمیت فردی مخالف است

وی تصریح کرد: علمای اسلامی، مجتهدین، مراجع در ایران انتخاب براساس رای مردم را پذیرفته‌اند و این فقط مربوط به دوره جمهوری اسلامی نیست، بلکه از صدر مشروطیت این مساله برقرار بوده است و مراجعی نظیر آیت‌الله آخوند خراسانی، علامه نایینی و آیت‌الله عبد‌الله مازندرانی مورد تایید قرار گرفته است.
وی افزود: علامه نایینی رساله‌ای تحت عنوان «تنبیه الامه و تنزیه المله» نگارش کرده که این رساله در حقیقت مباحث جدید از جمله بحث رای، تفکیک قوا و انتخابات و پارلمان و مجلس را با مبانی دینی تبیین کرده که اسلام هم بر آن صحه گذاشته است.
استاندار اسبق اصفهان گفت:  اسلام با استبداد و حاکمیت فردی مخالف می‌باشد و در واقع استبداد و حاکمیت فردی خود نوعی شرک است.

برخی به دنبال مایوس کردن مردم هستند

وی گفت: انتخابات در حقیقت جز مبانی جمهوریت و جمهوری اسلامی ایران است و مردم نه فقط به خاطررفع تکلیف، بلکه به این علت که حق آنها بوده از حقوق خود دفاع می‌کنند و سرنوشت خود را با شرکت در انتخابات رقم می‌زنند. انتخابات جز مبانی جمهوریت و جمهوری اسلامی ایران است و انتخابات حق مردم بوده که باید از آن دفاع کرده و سرنوشت خود را با شرکت در آن رقم بزنند.
وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ریاست جمهوری و انتخابات آن یکی از ارکان دموکراسی و بقای دموکراسی و همچنین تمرین دموکراسی در ایران است و در ادوار گذشته برای انتخابات ریاست جمهوری به خصوص از سال 76 که انتخابات شکل واقعی به خود گرفت و در حقیقت مردم با اختیار خود انتخاب کردند، حرکت‌های خوبی صورت گرفت و آگاهی و اعتماد به‌نفس مردم بالا رفته است و مردم متوجه شدند که انتخابات در ایران یک امر تشریفاتی نبوده و یک امر واقعی است و فرد مورد نظر خود را می‌توانند انتخاب کنند و در سرنوشت خود دخیل باشند. 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: نباید اجازه داد که ریاست جمهوری از انتخاب مستقیم مردم خارج شود، چرا که در این صورت باعث انحراف در اصول جمهوریت و اصول جمهوری اسلامی می‌شود و مردم نباید بی تفاوت بوده و انتخابات باید پر جنب و جوش بوده و جنبش شکل بگیرد و از دل این جنبش رئیس جمهور انتخاب شود.
استادار اسبق اصفهان افزود: یکی از مسائلی که باعث مشارکت اندک مردم می‌شود مایوس کردن آن‌هاست که هم می‌تواند از طریق جریان‌های مخالف نظام و هم از سوی مجموعه داخلی حکومت باشد و به‌جای نقد منصفانه، یاس را میان مردم ایجاد کرده و منفی بافی و سیاه نمایی می‌کنند.
وی در ادامه بیان کرد: بی اثر تلقی شدن حضور مردم در انتخابات یکی دیگر از عواملی است که مردم را مایوس می‌کند در حالی که حضور مردم بسیار تعیین کننده بوده و مردم با زبان رای می‌توانند حرف خود را به مجموعه نظام  و دولت و جامعه زده و منعکس کنند.

مردم افراد پاک دست و کارآمد  را برای شوراها انتخاب کنند

وی با اشاره به انتخابات شوراها گفت: شورا‌های شهر و روستا به گونه‌ای است که قانون اساسی به آن‌ها اختیارات زیادی داده تا بتوانند شهر‌ها و روستا‌ها را به نحو احسن اداره کرده و برامور نظارت کنند. در این زمینه صرفا بحث تعیین شهردار و دهیار نیست، بلکه مردم باید اهمیت شورا‌ی شهر و روستا را دانسته و مباحثی مثل نظارت بر درآمد‌ها و هزینه‌کرد‌های شهرداری و نظارت بر سلامت کار شهرداری ومعماری شهر و مسائل محیط‌ زیست، تامین منابع، حتی در مسائلی مثل آب که یکی از مسائل مهم استان اصفهان است را در نظر بگیرند.
حسینی در ادامه بیان کرد: همچنین یک عضو شورا باید توان ایستادگی داشته و بتواند از حقوق مردم و شهر دفاع کند و منفعل نباشد، بلکه صاحب نظر باشد. شهر اصفهان نیاز به افراد آشنا به مسائل شهرسازی، مسائل اقتصادی، اجتماعی و مسائلی که به نوعی به اداره شهر برمی‌گردد، دارد.
captcha