شریعت بدلی برآمده از نگاه قشری‌گرای افراد است
کد خبر: 3594327
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷
عضو مجلس خبرگان رهبری:

شریعت بدلی برآمده از نگاه قشری‌گرای افراد است

گروه حوزه‌های علمیه: عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شریعت فاقد روح دین و بیگانه با خدای دین، واقعی نیست، گفت: شریعت‌های بدلی برآمده از نگاه تنگ و قشرگرای برخی افراد است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، آیت‌الله احمد مبلغی در سخنانی در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه رسول اكرم (ص) لبنان بیان کرد: برخی به جای کوشش در جهت اقامه دین به سمت سوء استفاده از دین به نفع خود به پیش رفته‌اند؛ گویی این دین است که آمده تا آن‌ها را استقرار دهد، نه آن که شریعت برای استقرار دین است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه شریعتی که به جای نفی تفرقه به ایجاد و تثبیت آن دست بزند، بدلی است، اظهار داشت: چنین شریعتی، خدایی و برآمده از دین نیست؛ بلکه بر آمده از نگاهی تنگ، خشک مغز، قشرگرا و حاصل رویکردی غیر فطری به دین از ناحیه گروه‌هایی از انسان‌هاست. 
وی گفت: این نسخه‌ها، شریعت واقعی خدا را پس زده، و نه تنها اقامه‌کننده دین نیستند که بالاتر تضعیف‌کننده یا حتی تخریب‌کننده دین در نزد نسل‌های جدید هم شده‌اند.
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دعای ندبه، ادبیات و مضامین کم نظیری را در خود جمع کرده است عنوان کرد: مهمترین ویژگی دعای ندبه، ارائه تحلیل‌های تاریخی است.
مبلغی با اشاره به این که دعای ندبه در بردارنده چهار خوانش تحلیلی تاریخ و یک آینده‌خوانی تحلیلی است، گفت: یکی از گذشته خوانی‌ها تحلیلی در دعای ندبه، ارایه تحلیلی روشنگر نسبت به تاریخ جریان دینی - اجتماعی انبیاء است.
وی افزود: بر اساس تحلیل آمده در دعای ندبه، انبیا چهار کارکرد  اقامه دین، اتمام حجت بر عباد، جلوگیری از دور افتادن حق از مقرّ خود و جلوگیری از غلبه باطل بر پیروان حق را دنبال می‌کرده‌اند.
مبلغی با اشاره به این که هدف بودن اقامه دین برای انبیاء یک مضمون عمیق قرآنی است، ادامه داد: قرآن در این زمینه، در آیه شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا، تشریع شریعت را برای اقامه دین معرفی می‌کند.
captcha