تصویرگری برش‌های زیبا از زندگی امام حسین(ع)/ عدم انحصار در شهادت
کد خبر: 3594363
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
حمید بهمنی مطرح کرد:

تصویرگری برش‌های زیبا از زندگی امام حسین(ع)/ عدم انحصار در شهادت

گروه هنر: متاسفانه در سینمای ما به اهل بیت(ع) آنگونه که باید پرداخته نشده؛ برای مثال درباره امام حسین(ع) تنها ما از شهادت وی سخن گفته‌ایم، در صورتی‌که عظمت وجودی ایشان، تمامی زندگی اباعبدا‌لله(ع) را در بر می‌گیرد.

حمید بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان این‌که امام حسین(ع) در سینمای کشورمان غریب است، اظهار کرد: متأسفانه در سینما به امام حسین(ع) آن‌گونه که باید توجه نشده است، البته معدود کارهایی با محوریت شهادت ایشان که بسیار ارزشمند نیز است، تولید شده، اما درباره زندگی حضرت(ع) ما هیچ کاری را تولید نکرده‌ایم. در کلامی دیگر، وقتی می‌خواهیم از امام حسین(ع) حرف بزنیم تنها به ماه‌های آخر زندگی حضرت تاکید داریم، در صورتی‌که وی 57 سال زندگی کردند که هر بخش آن می‌تواند الهام‌بخش یک فیلم یا سریال فاخر باشد.

وی افزود: امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بعد از شهادت حضرت فاطمه(س) مادر بزرگوارشان، زیر نظر شخصیت بزرگواری چون حضرت ام‌البنین(س) تربیت پیدا می‌کنند. این بخش از زندگی آنها خود جذابیت‌های بسیار فراوانی دارد؛ به‌ویژه اگر بخواهد کاری با محوریت سینمای کودک و نوجوان در این حوزه تولید شود. در ضمن زمانی که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به سن جوانی می‌رسند، امیرالمومنین(ع) آنها را در گروهی قرار می‌دهد که کارشان طراحی امنیت برای جامعه اسلامی است. این بخش زیبایی‌های خاصی به لحاظ سینمایی دارا است که نمی‌توان از آن غافل بود.

ازدواج امام حسین (ع)، سوژه‌ای زیبا برای آثار سینمایی

بهمنی ادامه داد: مقطع دیگری از زندگی امام حسین(ع) که به نظرم می‌تواند جذابیت بسیار بالایی برای تبدیل شدن به اثر سینمایی دارا باشد، ازدواج ایشان با شهربانو است که داستانی حیرت‌انگیز و زیبا دارد که انتظار می‌رود الهام‌بخش کارهای بسیار زیبایی در سینما و تلویزیون باشد، اما متاسفانه هیچ یک از بخش‌هایی که به آن اشاره کردیم در سینما یا تلویزیون مدنظر قرار نگرفته است. در این ایام به نظرم توجیهاتی چون نبود امکانات هیچ کارکردی ندارد، چون تجربه نشان داده هرگاه که خواسته‌ایم، توانسته‌ایم کارهای خوب و فاخری تولید کنیم.

کارگردان فیلم سینمایی «آن مرد آمد» با بیان اینکه کم‌کاری در حوزه تاریخ اسلام به بدخواهان اجازه می‌دهد تا آن برهه از تاریخ را به دلخواه خود توصیف کند، گفت: کم‌کاری ما در حوزه تاریخ اسلام باعث می‌شود سریال‌هایی چون «معاویه، حسن و حسین» یا «عمر فاروق» فرصت خود‌نمایی پیدا کنند؛ به‌ویژه که با سرمایه‌گذاری وهابی این تولیدات به زبان فارسی دوبله شده و در شبکه‌های اینترنتی به‌وفور پخش شده‌اند. در این تولیدات تاریخ اسلام به گونه‌ای روایت می‌شود که وهابی‌ها می‌خواهند! پس اگر ما در این حوزه کم‌کار باشیم تنها از یک موضوع غفلت نکرده‌ایم، بلکه به‌نوعی به اسلام ضربه زده‌ایم.

کم‌کاری جبهه فرهنگی در حوزه هنر

بهمنی متذکر شد: تا زمانی که جبهه فرهنگی جمهوری اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر به سکوت خود ادامه دهد، نباید انتظار سینمایی را داشته باشیم که در آن امام حسین(ع) شخصیت محوری است، دلیل این اتفاق را هم تنها در بی‌مسئولیتی مدیران فرهنگی باید جستجو کرد که در این حوزه نتوانسته‌اند دستاورد خوبی داشته باشند.

رئیس اسبق موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی شرط لازم برای تولیدات ارزشی در سینما را این‌گونه توصیف کرد: برای تولید آثار با محوریت امام حسین(ع) نیاز به فیلم‌سازی است که جدا از تخصص تعهد نیز داشت؛ البته تعهد تنها به معنای حزب‌اللهی بودن فیلم‌ساز نیست، بلکه فردی که می‌خواهد در این حوزه کار کند باید به موضوع علاقه قلبی داشته باشد و برای خلق یک اثر خوب از تمام وجودش مایه بگذارد.

نبوده حامی برای تولید فیلم‌هایی با محوریت زندگی امام حسین(ع)

وی در پایان تصریح کرد: برایم سخت است که می‌بینیم هر آنچه در توان دارم گذاشته‌ام تا چند کار خوب در حوزه صدر اسلام و امام حسین(ع) تولید کنم، اما متأسفانه به هرجا که رجوع کرده‌ام نتوانستم یک سرمایه‌گذار پیدا کنم! تأسف بیشتر اینجاست که این اتفاق در کشوری روی می‌دهد که عنوان اسلامی دارد و دائماً شعار دلبستگی به اباعبدالله(ع) را سر می‌دهد.
captcha