تجلی معرفت حسینی در آثار مکتوب
کد خبر: 3594417
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳

تجلی معرفت حسینی در آثار مکتوب

گروه ادب: میلاد امام حسین(ع) فرصتی مناسب برای مطالعه کتاب در رابطه با آن حضرت و افزایش معرفت حسینی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سوم شعبان‌المعظم، میلاد حضرت امام حسین(ع) است، این مناسبت فرصتی است تا در زندگی و سیره آن حضرت تأمل بیشتری کنیم و در این راستا مطالعه کتاب‌های مرتبط می‌تواند چراغ هدایتی در این مسیر باشد. مقام معظم رهبری درباره امام حسین(ع) می‌فرماید؛ «امام حسین(ع) را فقط به جنگ روز عاشورا نباید شناخت، آن یک بخش از جهاد امام حسین(ع) است. تبیین او، امر به معروف او، نهی از منکر او، توضیح مسائل گوناگون در همان منا و عرفات، خطاب به علما، خطاب به نخبگان - حضرت بیانات عجیبى دارد که در کتاب‏‌ها ثبت و ضبط است - بعد هم در راه به سمت کربلا، هم در خود عرصه کربلا و میدان کربلا، این‏ها را باید شناخت.»
در ادامه تعدادی از آثار مرتبط با شخصیت و سیره امام حسین(ع) معرفی می‌شود؛
«هفت شهر عشق»
این کتاب که به قلم مهدی خدامیان آرانی به نگارش درآمده، به ریشه‌های قیام امام حسین(ع) پرداخته است، این اثر نگاهی نو به حماسه‌ پرشکوه عاشورا دارد. این کتاب با متنی روان و داستانی، مخاطب را با کاروان امام حسین(ع) راهی سفر تاریخی می‌کند و به شهر شام(دمشق) می‌رود. بیان لحظه به لحظه از ماجرای کربلا، تمامی رخدادهای این واقعه عظیم را در ذهن متبادر می‌کند.
کتاب «هفت شهر عشق» از سوی انتشارات وثوق روانه بازار نشر شده است.
«قصه کربلا»
«قصه کربلا» نام مجموعه 10 جلدی است که به قلم مهدی قزلی به رشته تحریر درآمده و انتشارات یوسف آن را به چاپ رسانده است. این اثر عناوینی چون «امام»، «علم‌دار»، «پیامبر دوباره»، «صبر»، «کوفه»، «یاران»، «دشمنان»، «اسارت»، «انتقام» و «فصل عاشقی» را دربرگرفته است. روایت داستانی قزلی در این مجموعه روایتی متصل و در عین حال مستقل است. به عبارت ساده‌تر داستان‌های روایت شده توسط وی در این مجموعه کتاب داستان‌های مستقل هستند که همگی با یکدیگر در ارتباط هستند و همین مسئله است که این مجموعه را در میان آثار مشابه به اثری در خور اعتنا و بدیع تبدیل کرده است.
«تشنه ‏لبان»
کتاب «تشنه ‏لبان»، نوشته حمید گروگان، از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است، این کتاب مقتل بلند عاشورایی برای گروه سنی نوجوانان است. که 
کتاب حاضر در واقع از کتاب‌های «مقتل» به شمار می‌رود که در آن وقایع کربلا و حماسه آفرینان عاشورا با ذکر نام و شیوه شهادت و شرح مطالب بیان شده است. همچنین شعرهایی با بیت‌هایی متناسب با مطلب از شاعران مختلف چون حافظ انتخاب که در کتاب آمده است. شکل و تصویرگری و جنس کاغذ کتاب این مجموعه را نسبت به دیگر کتابهای از این نوع متمایز ساخته است.
این مقتل عاشورایی  در ۳۲۰ صفحه و با زبانی روان و یک دست برای مخاطبان عمومی به ویژه نوجوانان و جوانان نگاشته شده است.
نویسنده در این کتاب با رجوع به معتبرترین منابع تاریخ عاشورا، حوادث این روز بزرگ را با دقت و جزء به جزء روایت کرده، آن‌چنان که خواننده، خود را در گرماگرم نبرد اصحاب سالار شهیدان با سپاه کفر می‌یابد و از مشاهده دلاوری‌های شهیدان کربلا به وجد آمده و بر مصیبت وارد شده به خاندان گرامی پیامبر(ص) اشک می‌ریزد.
«رد پای خورشید»
این کتاب که به قلم مهدی محدثی نوشته شده و انتشارات بوستان کتاب آن را به چاپ رسانده است. با بررسی زندگی این امام حسین(ع) به بررسی اخلاق و سیره آن حضرت پرداخته است. امام حسین(ع) خورشید عالمتابی است كه اندیشه، گفتار و رفتارش همه گیتی را چون روز، روشن كرده و راه را از بی‌راهه و حق را از باطل برای پیوندگان راه حق و حقیقت نمایانده است. آن حضرت در مكتبی درس زندگی، فداكاری، ظلم‌ستیزی و شجاعت را فرا گرفت كه معلمان آن، رسول گرامی اسلام، امیر مومنان(ع)، فاطمه زهرا(س) و امام حسن مجتبی(ع) بودند؛ پس این معصوم پنجم و پیشوای سوم شیعیان، مجموعه كاملی از سجایای اخلاقی است.
«سوار سوم»
این کتاب نوشته م‍ح‍م‍دک‍اظم‌ م‍زی‍ن‍ان‍ی‌ است که انتشارات پ‍ی‍دای‍ش آن را منتشر کرده است. این اثر روایتی از تاریخ عاشورا است که در قالب داستان برای نوجوانان و جوانان به نگارش درآمده است. این وقایع در هفت «واگویه» با ترتیب زمانی از زبان یکی از قهرمانان کاروان امام حسین(ع) بازگو می‌شود. در بخش اول که آغاز حکومت یزید و توقف امام حسین(ع) در صحرای کربلا را شامل می‌شود، چهار «واگویه» آمده است. واگویه اول از زبان یزید است که از خلافت خود و سودای بیعت ستاندن از امام حسین(ع) می‌گوید. واگویه دوم از زبان ام کلثوم خواهر امام حسین(ع) است که در آن از عزیمت امام از مدینه به مکه و دعوت مردم کوفه از امام سخن به میان می‌آید. واگویه سوم از زبان عبیدالله بن زیاد حاکم بصره و پسرعموی یزید است که از جانب یزید مامور تصرف کوفه و درصدد جلوگیری از رسیدن امام به این شهر است. چهارمین واگویه نیز از زبان دختر چهارده ساله امام حسین(ع) سکینه است که به عزیمت امام از مکه به سوی کوفه، توقف در کربلا توسط حر و حوادث این ایام اختصاص دارد.
در بخش دوم نیز طی سه واگویه، وقایع بعدی به این شرح توصیف می‌شود :واگویه یکم از زبان عمربن سعد است که از نیمه راه حکومت ری، به دستور عبیدالله زیاد باز می‌گردد تا با لشکرش به کربلا برود مبنی بر این که از امام بیعت بگیرد یا کار را با او یکسره کند. واگویه دوم بخش دوم از زبان حضرت زینب(س) است که وضع کربلا و کاروان امام پس از جنگ و غارت خیمه‌ها، همچنین اسارت بازماندگان را بیان می‌کند. آخرین واگویه به امام زین‌العابدین (ع) اختصاص دارد که از ادامه راه پدر و جدش و سرنوشت شوم خاندان اموی سخن می‌گوید.
«پدر، عشق و پسر»
کتاب «پدر، عشق و پسر» اثر سیدمهدی شجاعی است که از سوی انتشارات نیستان روانه بازار نشر شده است. در این اثر فرازهایی از زندگی حضرت علی‌اکبر بن الحسین(ع) به تصویر کشیده می‌شود. وقایع از زاویه اول شخص و از زبان اسب آن حضرت «عقاب» روایت می‌شود و مخاطب راوی در داستان، لیلی بنت ابی‌مرّه مادر گرامی حضرت علی‌اکبر(ع) است. فصول کتاب با عنوان «مجلس» نام‌گذاری شده و داستان متشکل از 10 است که در هر مجلس، عقاب با زبانی عاطفی و دلنشین، صحنه‌ای از زندگی حضرت علی‌اکبر(ع) را روایت می‌کند و مجالس پایانی، به شهادت حضرتش در کربلا اختصاص دارد. 
«خداوندگار بلوط‌ها»
کتاب «خداوندگار بلوط‌ها» داستان سفری است كه مريم صباغ‌زاده مسافر آن بوده است، سفری به عتبات عاليات و نگارش مشاهداتی كه با مسير سفر امام‌ حسين(ع) تلفيق می‌شود و خداوندگار بلوط‌ها را خلق می‌كند. این کتاب با مونوگرافی از موقعيت جغرافيايی از كشور عراق آغاز شده و با تک‌نگاری‌هایی درباره تاريخ عراق، شكل جغرافيای شهرها و گذشته آن پيش می‌رود، در ادامه كه سفر آغاز می‌شود به سفر امام حسين(ع) از مدينه به قصد حج پرداخته شده و در طی چهار ماه كه اباعبدالله(ع) به كربلا می‌رسد، من نيز به عنوان يك مسافر از همان نواحی عبور كرده و با اباعبدالله(ع) همگام و هماهنگ می‌شوم.
نویسنده به موازات سفر امام حسين(ع) و رسيدن به کربلا با او سفر می‌کند و با اين شيوه جريانی را خلق می‌كند كه هم در دنيای معاصر مخاطب سير خواهد کرد و هم به اصالت این سفر که دريافتی از امام حسين(ع) خواهد بود، می‌پردازد.
یادآور می‌شود، کتاب «خداوندگار بلوط‌ها» از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.
captcha