بحران روهینگیاها امنیت آسه آن را مختل می‌کند
کد خبر: 3594435
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸
رئیس‌جمهور اندونزی:

بحران روهینگیاها امنیت آسه آن را مختل می‌کند

«جوکو ویدودو»، رئیس جمهور اندونزی به «آنگ سان سوچی» یادآوری کرد که تداوم بحران مسلمانان میانمار، صلح و ثبات را چه در این کشور و چه در منطقه آسه آن مختل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از شبستان، رئیس جمهور اندونزی در دیدار با رهبر میانمار در حاشیه اجلاس آسه آن در شهر «مانیل» پایتخت فیلیپین نگرانی های خود را در مورد روهینگیاها بیان کرد. در این نشست آنها به درگیری هایی پرداختند که مسلمانان روهینگیا در ایالت «راخین» را تحت تاثیر قرار داده است.
«رتنو مرسودی» وزیر خارجه اندونزی گفت: رئیس جمهور ویدودو به سوچی گفت که ثبات در میانمار نه تنها برای این کشور بلکه برای منطقه اهمیت دارد.
رتنو به روزنامه نگاران در مانیل گفت: «رئیس جمهور نظر خود را در این خصوص بیان کرد که صلح و ثبات در میانمار باید حفظ شود.»
ویدودو از اجلاس آسه به عنوان سکویی برای پشتیبانی مستقیم اندونزی از راه حل هایی برای بحران روهینگیا استفاده کرد.
گزارش منتشر شده از سوی شبکه حقوق بشر برمه (BHRN) مستقر در لندن می گوید که حداقل 30 هزار نفر در راخین  آواره شده اند؛ در حالی که خشونت های جاری به کمبود عرضه مواد غذایی برای بیش از 70 هزار نفر در منطقه منجر شده است.
رتنو گفت: برای کمک به حل بحران، اندونزی موافقتنامه های همکاری میان مدت و دراز مدت با دولت میانمار در زمینه های بهداشت و آموزش پیشنهاد کرده است. 
رتنو گفت: «نکته این است اندونزی می خواهد  راخین به منطقه ای عاری از تبعیض تبدیل شود.»
میانمار که اکثریت جمعیتش را بودایی‌ ها تشکیل می ‌دهند، روهینگیاها را مهاجران غیرقانونی می ‌داند و حقوق اولیه آنها را نقض می ‌کند. بسیاری از گروه‌ های حامی حقوق بشر و کشورهای جهان معتقدند که روهینگیاها ریشه ‌ای تاریخی در میانمار دارند.
آنگ سان سوچی که جایزه صلح نوبل دریافت کرده نیز در پایان دادن به خشونت ‌ها در این کشور ناتوان بوده است.
captcha