جایگاه معلم هنوز به‌خوبی تعریف نشده است/ معلم در جامعه نور هدایت می‌تاباند
کد خبر: 3595198
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۲

جایگاه معلم هنوز به‌خوبی تعریف نشده است/ معلم در جامعه نور هدایت می‌تاباند

گروه اجتماعی: یک استاد حوزه علمیه گفت: متاسفانه سیستم آموزش و پرورش نه غربی و نه اسلامی است و آنچنان که باید، جایگاه معلم به خوبی تعریف نشده و تعریف سیستماتیک و دقیقی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام علیرضا ناجی، استاد حوزه‌علمیه و مسئول اجرایی دبیرخانه کرسی‌های آزاداندیشی حوزه‌علمیه اصفهان در گفت‌وگو با خبر‌گزاری بین‌المللی قرآن ( ایکنا) از اصفهان، با اشاره  به هفته مقام معلم، اظهار کرد: اولین معلم بشریت حضرت آدم بود و با اشاره به آیه« وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ...» انبیا وظیفه تعلیم و تربیت را بر عهده داشتند. 
وی گفت: جایگاه معلم در ادبیات دینی ما حکم خورشیدی را دارد که در جامعه، نور هدایت می‌تاباند. تعریف معلم در ادبیات ما به تعاریف امروزی که فقط یاد دادن را در بر دارد منتهی نمی‌شود و معلم اسباب رشد متعلم بوده است. 
وی بیان کرد: در تاریخ اسلام شاگردانی در کنار اهل بیت(ع) تعلیم می‌دیدند که این آموزش‌ها به صورت کوتاه مدت نبوده، بلکه اغلب کسانی بودند که عمر خود را شاگردی کرده و همزمان با آن افرادی را تعلیم و آموزش می‌دادند اما امروزه آموزش مرحله‌ای بوده و در نهایت جدا شدن از آن است.
حجت‌الاسلام ناجی با اشاره به حدیث امام علی(ع)که فرموده است: «هر کس کلمه‌ای را به من بیاموزد مرا بنده خود کرده است» تصریح کرد: با توجه به این حدیث ،در گذشته و در ادبیات دینی علمی به نام علم رجال بوده که شاگرد از استاد خود نقل روایت می‌کرد و جایگاه معلم و متعلم را نشان می‌داده است. 
وی در ادامه افزود: فردی نزد امام علی(ع) رفت و گفت امروز سوره حمد را به فرزند خود آموزش دادم، امیر‌المومنین فرمود: دهان تو را باید از طلا پر کرد و این نشان می‌دهد که محتوای تعلیم نیز اهمیت دارد و اگر کسی به فردی آموزش قرآن بدهد جایگاه بسیار والایی خواهد داشت.
این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: خانه دوم دانش‌آموزان فضای درسی و آموزشی آنهاست که یکی از هسته‌های مرکزی شکل دهنده جامعه است. متعلمین چندین سال تحت تعلیم معلم‌های گوناگون قرار گرفته و اعتقادات و اخلاق و حتی سبک زندگی و معاشرت معلم‌ها اثر مستقیمی در رفتار آن‌ها دارد. 
وی در ادامه خاطر نشان کرد: معلم ارزشی و انقلابی دانش‌آموز ارزشی و انقلابی و معلم بی دین و اعتقاد، دانش‌آموز بی دین و اعتقاد تربیت می‌کند. این یک رابطه دو سویه بوده و شکل‌گیری جامعه به کیفیت آموزش و پرورش بستگی دارد.
حجت‌الاسلام ناجی با اشاره به خطراتی که امروزه جامعه معلمین را تهدید می‌کند، گفت: متاسفانه سیستم آموزش و پرورش نه غربی و نه اسلامی است و آنچنان که باید جایگاه معلم به خوبی تعریف نشده و تعریف سیستماتیک و دقیقی وجود ندارد. 
وی در ادامه بیان کرد: تک روی‌ها و روش‌های آموزشی که سالیان سال از آن گذشته و هنوز از آن استفاده می‌شود یکی دیگر از خطرات پیش‌روی جامعه معلمین است، همچنین بعضی از تفکرات سکولار که بین معلمان نمود پیدا کرده و برای برخی از آن‌ها حقوق از تربیت و پرورش دانش‌آموز ارزشی و انقلابی مهم‌تر بوده است.
captcha