گزارش روند برگزاری المپیاد ملی مبلغان زباندان
کد خبر: 3596136
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱

گزارش روند برگزاری المپیاد ملی مبلغان زباندان

گروه معارف: معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در آیین اختتامیه دومین المپیاد علمی مبلغان زباندان سراسر کشور، ضمن تشریح فعالیت‌های آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، گزارشی نیز از روند برگزاری المپیاد مبلغان زباندان ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر صافی، معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در آیین اختتامیه دومین المپیاد علمی مبلغان زباندان سراسر کشور که شامگاه چهارشنبه سیزدهم اردیبهشت ماه در تالار شهروند اصفهان برگزار شد، با تشریح فعالیت‌های آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اظهار کرد: بخش آموزشی دفتر تبلیغات دارای سه مرکز عمده شامل مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره)، مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین و مرکز آموزش زبان‌های خارجی است.
وی افزود: مؤسسه علامه مجلسی(ره) که فعالیت خود را از 22 فروردین 1391 در قالب مؤسسه آموزش عالی تداوم بخشیده، تاکنون موفق شده در تعامل با دانشگاه‌های حوزوی و مدیریت مراکز تخصصی حوزه علمیه قم، 21 دوره تحصیلات تکمیلی را در مقطع کارشناسی ارشد و سطح سه برگزار کند؛ هفت دوره سطح سه در چهار گرایش شیعه‌شناسی، تبلیغ، مشاوره اسلامی و مدرسی علوم عقلی در تعامل با مدیریت مراکز تخصصی حوزه علمیه قم؛ سیزده دوره کارشناسی ارشد در تعامل با دانشگاه قرآن و حدیث در سه رشته تفسیر اثری، کلام و عقاید و نهج‌البلاغه که ده دوره برای آقایان و سه دوره برای بانوان برگزار شده و یک دوره کارشناسی ارشد که در تعامل با دانشگاه حوزوی باقرالعلوم(ع) صورت گرفته است.
حجت‌الاسلام صافی ادامه داد: در مجموع 215 نفر از طلاب و فضلای حوزه در این دوره‌ها تربیت شده و وارد عرصه‌های تخصصی شده‌اند. علاوه بر این، 221 نفر نیز در حال تحصیل زبان‌های انگلیسی، اسپانیولی، چینی، فرانسوی، عربی و آلمانی هستند.
وی بیان کرد: از سال 1371 که دوره‌های حوزوی خواهران در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان شکل گرفت، تاکنون 1275 نفر طلبه ورودی خواهر در مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین آموزش دیده‌اند و از سال 1383 که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران این مؤسسه را به رسمیت شناخته و دوره‌های رسمی را در آن برگزار کرد، طلاب خواهر وارد آموزش سطح دو(منتهی به مدرک کارشناسی) شده و از آن زمان تاکنون 450 نفر فارغ‌التحصیل رسمی سطح دو شده‌اند، مابقی در دوره‌های قدیم شرکت کرده‌اند که منتهی به مدرک مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران نبوده است. از سال 1383 دوره‌های سطح دو منقطع و دیگر برگزار نشده و در حال حاضر آخرین بازماندگان سطح دو نیمسال دوم پایه پنجم خود را می‌گذرانند.
معاون آموزشی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان اضافه کرد: از سال 1387 تاکنون، 20 دوره سطح سه در هشت گرایش کلام اسلامی، امامت، مهدویت، فلسفه اسلامی، تفسیر و علوم قرآنی، تاریخ اسلام، مطالعات اسلامی زنان و فقه و اصول و دو دوره سطح چهار گرایش فقه خانواده(ورودی 94 و 95) در مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین برگزار شده است.
وی گفت: در سال‌های اخیر، تمرکز بر رشته کلام اسلامی و مطالعات اسلامی زنان در سطح سه  و فقه و خانواده در سطح چهار بوده است و در مجموع، 265 نفر در دو سطح سه و چهار فارغ‌التحصیل شده یا در حال ادامه تحصیل هستند. در واقع دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در دو مؤسسه علامه مجلسی و مجتهده امین، 480 نفر طلبه متخصص تربیت کرده که با توجه به حجم محدود حوزه علمیه اصفهان و رکود موجود در حوزه رخدادی عظیم محسوب می‌شود. 
حجت‌الاسلام صافی خاطرنشان کرد: در واحد زبان مؤسسه مجتهده امین، 43 نفر در زبان انگلیسی، 36 نفر در زبان عربی، 5 نفر در زبان فرانسوی، 6 نفر در زبان آلمانی، 10 نفر در دوره تربیت معلم زبان عربی، 25 نفر در دوره تربیت مدرس زبان انگلیسی و در مجموع 125 نفر در این واحد مشغول فراگیری هستند. در واحد پژوهش این مؤسسه تاکنون 384 پایان نامه سطح دو و نزدیک به 60 پایان نامه سطح سه را آرشیو کرده‌ایم.
وی با بیان اینکه 9 گروه آموزشی در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان وجود دارد، گفت: سه گروه آموزشی علوم و معارف قرآن(خواهران سطح دو)، تبلیغ و ادیان تعطیل است و چون رشته‌های متناظر با این گروه‌ها وجود نداشت، اکنون سیستم آموزشی این سه گروه در دفتر تبلیغات اسلامی وجود ندارد. گروه‌های آموزشی علوم قرآن و حدیث، زبان‌های خارجی با گرایش تبلیغ، فلسفه و کلام، حکمت اسلامی خواهران، اخلاق و تربیت اسلامی و فقه و اصول خواهران، گروه‌های فعال و دارای سیستم آموزشی هستند.
رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) اظهار کرد: ما سال‌ها در آرزوی ایجاد پردیس یا شعبه دانشگاه باقرالعلوم(ع) در دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان بودیم، دانشگاهی که متعلق به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بوده و رشته‌هایی که ایجاد می‌کند، منحصربه‌فرد و بی‌بدیل و متناسب با بافت جامعه حوزوی در سراسر کشور است که به حول و قوه الهی و با زحمات دوستانی که قبل از بنده عهده‌دار معاونت آموزشی دفتر اصفهان بودند، این اتفاق در زمستان 1395 رخ داد.
وی افزود: ما موفق شدیم که در سه رشته فلسفه و کلام اسلامی(کارشناسی ارشد، ویژه خواهران)، فرهنگ و ارتباطات اسلامی(خواهران و برادران) و فقه سیاسی(کارشناسی ارشد، ویژه برادران) اجازه پذیرش بگیریم که در فلسفه و کلام اسلامی 30 نفر، فرهنگ و ارتباطات اسلامی 16 نفر از آقایان و 39 نفر از بانوان و در فقه سیاسی 14 نفر و در مجموع 90 نفر ثبت‌نام کردند. 
حجت‌الاسلام صافی با بیان اینکه برگزاری المپیاد مبلغان زباندان یکی از فعالیت‌های بی‌بدیل دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در سراسر کشور است، گفت: این المپیاد در سال 1389 در گستره استانی و امسال در سطح ملی و در دو زبان انگلیسی و عربی برگزار شد. در سال 89 تنها آقایان می‌توانستند شرکت کنند، ولی امسال امکان شرکت بانوان نیز فراهم شد. همچنین در سال 89 برخلاف امسال، رتبه‌بندی اتفاق نیفتاد و 10 نفر به عنوان برگزیده و 8 نفر به عنوان ذخیره انتخاب شدند و در ضمن به تمام 18 نفر، هر کدام مبلغ پانصد هزار تومان هدیه داده شد.
وی ادامه داد: 221 نفر دهم دی ماه 95 در مرحله آزمون اینترنتی شرکت کردند که از میان آنها، 153 نفر نمره قبولی 50 به بالا کسب نموده و به مرحله دوم راه یافتند. آزمون کتبی هشتم بهمن ماه در شهرهای قم، اصفهان، مشهد و اهواز برگزار شد و 139 نفر در آن شرکت کردند که از میان آنها، 48 نفر قبول شده و نمره 80 به بالا کسب نمودند. مصاحبه 29 بهمن ماه در قم برگزار شد و پنج نفر در زبان انگلیسی و پنج نفر در زبان عربی حائز رتبه‌های اول تا پنجم شدند. هدایایی شامل لوح تقدیر، گواهی‌نامه و تندیس به برگزیدگان تقدیم می‌شود و رتبه اول معادل سه سکه، رتبه دوم معادل دو سکه، رتبه سوم معادل یک سکه، رتبه چهارم مبلغ ششصد هزار تومان و رتبه پنجم مبلغ پانصد هزار تومان دریافت خواهند کرد. همچنین به 38 نفر مابقی که به مرحله مصاحبه راه یافته، ولی موفق به کسب رتبه نشدند، گواهی‌نامه، لوح تقدیر و کارت هدیه اعطا خواهد شد. در مجموع نیز با تمام هدایا، مبلغ چهل میلیون تومان برای برگزاری این المپیاد هزینه شده است.
رئیس مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین بیان کرد: برای این المپیاد چهار مزیت تعریف شده که شامل اعطای تندیس و جوایز ارزنده، معرفی به سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، فراهم کردن امکان تدریس توسط مرکز زبان‌های خارجی حوزه علمیه قم و اعطای گواهی‌نامه با امضای رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) است.
بر اساس این گزارش، محمدباقر اسدی، وحید یحیایی، محمد ابراهیم اخوان دردشتی، اصغر کدخدایی و حمیدرضا غریب رضا به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا پنجم در زبان عربی و مصطفی رستگار، مهدی احمدی، احسان احمدی، محمد تاجیک و سید محمد حسینی راغب به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا پنجم در زبان انگلیسی شدند.
علاوه بر این، دانشگاه باقرالعلوم(ع)، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، انجمن علمی ترجمه و زبان‌های خارجی حوزه علمیه، مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل حوزه و اداره فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در برگزاری این المپیاد مشارکت داشتند. 
 
captcha