رواج سبک زندگی با کتابخوانی/ راه‌اندازی باغ کتاب راهی برای ارتقای مطالعه
کد خبر: 3611013
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
فعال عرصه نشر:

رواج سبک زندگی با کتابخوانی/ راه‌اندازی باغ کتاب راهی برای ارتقای مطالعه

گروه ادب: طی سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب بر لزوم انجام مطالعه و ترغیب مردم به این امر مهم تاکیدات بسیاری را داشته‌اند. در این راستا باید گفت که راه‌اندازی پروژه بزرگ باغ کتاب که بنا به گفته رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، بزرگترین باغ کتاب جهان است،‌ کمک بسیاری به ارتقای سطح مطالعه در کشور می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، قرار است به‌زودی در محوطه باغ كتاب و در مجاورت سازمان اسناد و كتابخانه ملی، فروشگاهی برای عرضه بیش از 20 هزار عنوان كتاب كودك و نوجوان راه‌اندازی شود. یادآور می‌شود که محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تازگی در گفت‌وگو با ایکنا از راه‌اندازی این باغ در روزهای نخستین پس از ماه مبارک رمضان خبر داد و افزود: نزدیک به ۴۰۰ هزار عنوان کتاب در این باغ چیده شده و امکان روان‌سازی دسترسی به کتاب‌ها در این باغ فراهم آمده است و می‌توان غرفه‌هایی ویژه قرآن را نیز در این باغ جای داد که همه قرآن‌هایی که در کشور به چاپ می‌رسد را در این غرفه‌ها جای دهیم.

از سویی شركت فرهنگی هنری «دنیای ماه‌پیشونی» در این مكان به مساحت چهار هزار متر مربع، نمایشگاهی از انواع كتاب‌های كودك و نوجوان را با هدف بهره‌مندی آنان و خانواده‌هایشان از کتاب و دیگر محصولات فرهنگی افتتاح می‌كند؛ فضایی كه به گفته دست‌اندركاران این شركت، ظرفیت عرضه 25 هزار عنوان كتاب كودك را دارد.

فرهاد تیمورزاده، مدیر انتشارات تیمورزاده، راه‌اندازی چنین فروشگاه‌های بزرگی در كلان‌شهرها به ویژه تهران را ضروری دانست و گفت: تمایل مردم به گشت و گذار در فروشگاه‌های بزرگ و خرید از آنجا زیاد است؛ حتی اگر این بازدیدها به طور مداوم – هفتگی یا ماهیانه – نیز صورت نگیرد، اما قطعاً نقش خود را در جایگیری كتاب در سبد خانواده و افزایش نرخ مطالعه ایفا خواهد كرد.

مدیر انتشارات تیمورزاده، پروژه بزرگ باغ كتاب را یكی از ارزشمندترین و ماندگارترین فعالیت‌های فرهنگی سال‌های اخیر كشور دانست كه به همت شهرداری تهران شكل گرفته است و گفت: این مجموعه فروشگاهی و نمایشگاهی می‌تواند تا حدود زیادی بیماری عدم استفاده از كتاب و کم بودن مطالعه در تهران را درمان كند.

وی با انتقاد از تعداد اندك كتابفروشی‌های كشور افزود: افتتاح فروشگاه بزرگی نظیر آنچه قرار است در باغ كتاب اتفاق بیفتد، به این مفهوم نیست كه به كتابفروشی‌های دیگر به خصوص در محلات بی‌توجه باشیم، زیرا این دو كاركرد متفاوتی دارند. كتابفروشی محله در گام اول برای زدودن پیام تصویری ساختمان‌های شهر مبنی بر «شما به كتاب نیاز ندارید» و در گام دوم برای ایجاد «دلبستگی به کتاب به دنبال تماشای آن در ویترین» و تامین نیازهای مداوم کتابی خانواده‌ها در گام‌های بعدی، لازم و ضروری است.

این فعال عرصه نشر فعالیت شركت «دنیای ماه‌پیشونی» را گامی مهم در جهت درمان بیماری در حوزه كتاب دانسته و با تاكید بر این نكته كه فقر ویترین در كشور وجود دارد، ادامه داد: استقبال زیاد مردم از نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران را نشانه یک بیماری مزمن در حوزه كتاب می‌دانم؛ چرا باید امكان تهیه کتاب و گردش در میان کتاب، برای مردم به سالی یكبار و در ایام نمایشگاه كتاب تهران محدود شود؟ در صورتی كه كتاب، این یار مهربان همیشه در دسترس مردم باشد، آنان می‌توانند نیاز خود را به صورت مداوم تامین كنند و دیگر كسی منتظر نمی‌ماند تا نیاز خود را در نمایشگاه سالانه كتاب تهران پاسخ دهد و قطعاً بخش عمده‌ای از مراجعات به نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران كاهش خواهد یافت.

باغ کتاب؛ عرصه‌ای مناسب برای گردشگری کتاب

پركارترین ناشر پزشكی كشور عنوان کرد: شایسته است شورای شهر بستر لازم برای تاسیس كتابفروشی‌های محله را در مكان‌های غیرتجاری فراهم كند؛ زیرا تهیه مكان تجاری با سرقفلی‌های گرانبها و سپس تخصیص آن برای فروش كتاب هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینكه سهامداران «دنیای ماه‌پیشونی» از اعضای انجمن ناشران كتاب كودك و نوجوان با سابقه بیش از ربع قرن فعالیت در حوزه كتاب كودك هستند، افزود: در صورتی كه تنگ‌نظری‌ها در بازار كتاب از یك سو و تغییر مسئولان شهرداری و باغ كتاب، دامن این شركت را نگیرد، فعالیت آن می‌تواند با استمرار بیشتر، به رونق كتاب كودك و تربیت كودكان و نوجوانان اندیشمند منتهی شود.

به گفته مدیر انتشارات تیمورزاده، با توجه به دسترسی دشوار، فضاهای غیراستاندارد و كمبود شدید امكانات رفاهی در شهر آفتاب، انتظار می‌رود «دنیای ماه‌پیشونی» فعالیت نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران در حوزه كتاب كودك را تحت تاثیر قرار دهد که البته در صورت تحقق این امر، باید آن را نشانه بروز شواهد و نشانه‌های درمان نخواندن کتاب‌ از سوی فرزندان این مرز و بوم قلمداد کرد.

این فعال فرهنگی با اشاره به خلأهای موجود در حوزه كتاب كودك ابراز امیدواری کرد که موفقیت‌های «دنیای ماه‌پیشونی» منجر به بروز اتفاق‌های مشابه در سایر شهرهای بزرگ كشور شود.

راه‌اندازی بخش عمومی کتاب اتفاق‌های خوبی را رقم می‌زند

وی گفت: ممكن است این گونه به نظر برسد كه فعالیت باغ كتاب، فروش كتاب در شمار اندک كتابفروشی‌های سطح شهر را تحت تاثیر قرار دهد، در حالی كه به اعتقاد من به قدری كمبود كتاب و ویترین آن در پایتخت احساس می‌شود كه شاید وجود باغ كتاب و گفتن، نوشتن و صحبت پیرامون آن با جلب توجه شهروندان به عنصر كمتر شناخته شده‌ای به نام «كتاب»، موجب اقبال و مراجعه بیشتر آنان به مجموعه كتابفروشی‌ها شود. به عنوان یک پزشک به مردم می گویم که کتاب، ویروس ندارد و موجب انتقال بیماری نمی‌شود. بدون هراس کتاب را در دست بگیرید و با آن آشتی کنید. برای تربیت فرزندان، برای اصلاح رفتارها و در یک کلام برای زندگی بهتر به کتاب نیاز داریم.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی اکبر کلباسی
|
Germany
|
۱۳۹۶/۰۳/۲۹ - ۱۵:۱۱
0
0
سلام وقت بخیر
از کارهای خوب است که نمایشگاه و فروشگاه دائمی برای کتاب ایجاد شده است . و امید داریم این گونه کارها توسعه یابد.
captcha